Langkah-langkah untuk Mewujudkan Bilik Darjah Mesra Budaya
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (2013-2025) telah menetapkan akses sebagai salah satu aspirasi sistem
pendidikan negara (Goay Teck Chong, Wong Yew Hong dan Suraini Basir, 2013).
Berdasarkan pernyataan tersebut, akses yang digariskan dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (2013-2025) menekankan aspek kesamarataan pendidikan dalam
kalangan murid untuk membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing.
Singnifikan dengan kesamarataan peluang pendidikan terhadap setiap murid, Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) juga turut menekankan aspek
perpaduan dalam kalangan murid di sekolah. Perkara tersebut dapat dicapai
menerusi interaksi dalam kalangan murid yang terdiri daripada pelbagai latar
belakang. Penekanan yang diberikan oleh Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(2013-2025) dalam konteks perpaduan kaum adalah untuk mewujudkan identiti
nasional dalam kalangan murid. Identiti nasional tersebut dapat dicapai
sekiranya murid menerima serta menghayati hakikat kepelbagaian.
Untuk merealisasikan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (2013-2025) yang meletakkan perpaduan kaum sebagai salah satu fokus
utama, sekolah merupakan institusi pendidikan yang berperanan sebagai medium
utama dalam merealisasikan hasrat tersebut. Perkara tersebut bertepatan dengan pendapat Sufean Hussin
(2004) yang menyatakan bahawa sekolah merupakan institusi yang dapat mewujudkan
semangat perpaduan dalam kalangan murid yang terdiri daripada pelbagai bangsa. Oleh
yang demikian, pelbagai perkara yang menjurus ke arah perpaduan kaum haruslah
diimplementasikan oleh pihak sekolah khususnya guru untuk mewujudkan
persefahaman dalam kalangan murid yang berbeza latar belakang. Dalam hal ini,
guru seharusnya mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya. Menurut
Najeemah Md. Yusof (2006), pengurusan bilik darjah yang mesra budaya adalah
relevan untuk diaplikasikan oleh guru dalam konteks pendidikan di Malaysia. Hal
ini demikian kerana, pengurusan bilik darjah yang mesra budaya dapat mewujudkan
semangat kekitaan dalam kalangan murid yang berperanan sebagai komuniti bilik
darjah. Perkara tersebut secara tidak langsung dapat mewujudkan integrasi
nasional dalam kalangan murid tersebut.
Pendidikan
pelbagai merupakan struktur keutamaan pendidikan, komitmen dan proses yang
mencerminkan realiti budaya majmuk sebagai budaya kehidupan di Malaysia
(Najeemah Md. Yusof, 2006). Pendidikan perlu memberi fokus yang utama terhadap
perkembangan dan pengekalan budaya seperti yang digambar oleh individu,
masyrakat dan komuniti. Berdasarkan pernyataan tersebut, pengurusan bilik
darjah yang mesra budaya adalah perlu untuk dipraktikan oleh guru dalam konteks
sekolah agar murid dapat menerima dan menghayati perbezaan dan kepelbagaian antara
satu dengan yang lain. Perkara tersebut adalah signifikan dengan salah satu
elemen dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu melahirkan rakyat
Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
masyarakat dan negara. Sejajar dengan elemen FPK tersebut, Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (2013-2025) digubal dengan memberi penekanan terhadap
perpaduan sebagai salah satu aspirasi sistem pendidikan negara. Terdapat
beberapa langkah pengurusan bilik darjah mesra budaya yang boleh diambil oleh
guru untuk menjayakan hasrat murni sistem pendidikan negara ini.
Langkah pengurusan billik darjah
mesra budaya pada abad ke-21 yang boleh
diambil oleh guru ialah menyusun kerusi dan meja murid yang terdiri daripada
pelbagai kaum secara berkumpulan. Dalam hal ini, guru seharusnya menyusun murid
dalam satu kumpulan yang mana setiap kumpulan mempunyai taburan kaum yang sama
denga kumpulan yang lain (Najeemah Md. Yusof, 2006). Menerusi susunan tersebut,
murid-murid akan bekerjasama antara satu dengan lain ketika melaksanakan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Perkara tersebut
secara tidak langsung mewujudkan persefahaman antara murid yang berlainan kaum
tersebut menerusi aktiviti perbincangan secara dalam kumpulan yang dilakukan. Murid
juga akan belajar untuk menerima dan menghayati perbezaan dalam kalangan mereka
untuk menyelesaikan sesuatu tugasan yang diberikan oleh guru.Susunan kerusi dan
meja murid sedemikian juga bertepatan dengan pembelajaran abad ke-21 yang mana
menekankan aktiviti pembelajaran secara koperatif. Deduksinya,
susunan kerusi dan meja murid yang terdiri daripada pelbagai latar belakang
secara berkumpulan dapat meningkatkan persefahaman sesama murid tersebut
menerusi aktiviti perbincangan dalam kumpulan bertepatan dengan prinsip
pembelajaran abad ke-21.
Selain daripada aspek susunan kerusi
dan meja murid, guru juga boleh menyediakan suatu sudut dan ruang bacaan di
dalam bilik darjah tersebut untuk mewujudkan bilik darjah yang mesra budaya.
Berdasarkan pernyataan tersebut, guru sepatutnya mewujudkan suatu sudut khas di
dalam bilik darjah untuk meningkatkan pengetahuan murid terhadap kepelbagaian
kaum di Malaysia. Guru juga boleh menyediakan bahan bacaan yang mengandungi
nilai-nilai perpaduan dan persefahaman antara pelbagai kaum untuk ditampal pada
sudut tersebut dengan mengaplikasikan penggunaan peta I-think seperti mana yang diberi penekanan dalam pembelajaran abad
ke-21. Hal ini bertepatan dengan
pernyataan yang diberikan oleh Noriati A. Rashid et al. (2014) yang menyatakan
bahawa pengurusan bilik darjah yang baik seharusnya membolehkan murid
meningkatkan ilmu pengetahuan melalui pembacaan. Penggunaan peta I-think dapat memudahkan murid dalam memahami konsep dan mesej yang
terkandung dalam bahan bacaan. Hal ini secara tidak langsung mendorong murid
untuk mengimplementasikan pengetahuan yang diperoleh daripada sudut khas
tersebut dalam konteks kehidupan seharian untuk mewujudkan budaya yang mesra.
Deduksinya, bilik darjah mesra budaya dapat diwujudkan sekiranya guru
menyediakan satu sudut khas untuk meningkatkan pengetahuan murid terhadap
kepentingan menjaga perpaduan dan persefahaman antara kaum.
Untuk mewujudkan bilik darjah mesra
budaya, guru seharusnya melaksanakan konsep komuniti pembelajaran di dalam
bilik darjah. Komuniti pembelajaran dapat diwujudkan melalui pembinaan
persekitaran bilik darjah yang prihatin dan penyayang. Dalam hal ini, murid yang
terdiri daripada pelbagai kaum mempunyai rasa tanggungjawab untuk mewujudkan
suasana pembelajaran yang sempurna dan berkesan. Menurut Noriati A. Rashid et
al. (2014), komuniti pembelajaran dalam dibina melalui pendekatan pembelajaran
secara koperatif yang mana murid diberi peluang untuk bekerjasama dalam
mencapai matlamat dan hasil pembelajaran. Menerusi kerjasama yang dilaksanakan,
murid tersebut dapat membina persefahaman sesama mereka dan saling menerima
pendapat antara satu dengan lain secara terbuka meskipun berbeza latar
belakang. Komuniti pembelajaran juga boleh diwujudkan menerusi perkongsian
nilai yang memupuk pemahaman dan kepercayaan terhadap nilai sehingga mampu
mewujudkan suasana bilik darjah yang harmoni. Hal ini dapat mewujudkan budaya
mesra dalam kalangan murid yang juga berperanan sebagai komuniti pembelajaran
di dalam sesebuah bilik darjah. Intihanya, komuniti pembelajaran merupakan satu
konsep yang perlu dilaksanakan oleh guru untuk mewujudkan bilik darjah mesra
budaya selain relevan dengan pembelajaran abad ke-21 yang menfokuskan
pembelajaran secara koperatif.
Langkah seterusnya yang boleh diambil oleh
guru untuk mewujudkan bilik darjah mesra budaya ialah dengan melaksanakan
aktiviti bermain untuk murid ketika berlangsungnya sesi pengajaran dan
pembelajaran. Hal ini demikian kerana, aktiviti bermain memupuk budaya
bekerjasama dalam kalangan murid sebagai satu pasukan. Perkara tersebut
bertepatan dengan pendapat Noriati A. Rashid et al. (2014) yang menyatakan
bahawa aktiviti bermain mendorong pemupukan budaya kolaboratif dan koperatif
dalam pengajaran dan pembelajaran. Tamsilannya, dalam pengajaran dan
pembelajaran Matematik, guru boleh menyediakan aktiviti reakreasi matematik
secara dalam kumpulan. Antara contoh aktiviti reakreasi Matematik secara
berkumpulan ialah permainan sudoku dan sebagainya. Melalui permainan tersebut,
murid secara dalam kumpulan akan melakukan perbincangan untuk menyelesaikan
tugasan tersebut. Dengan itu, murid dapat mewujudkan persefahaman sesama mereka
menerusi aktiviti permainan yang telah guru laksanakan. Sekiranya dilihat
dengan lebih teliti, aktiviti permainan secara dalam kumpulan dalam konteks pengajaran
dan pembelajaran menggalakkan pemikiran kritis dan memberi ruang kepada murid
untuk mengutarakan pendapat ketika menyelesaikan masalah dalam permainan
tersebut. Hal tersebut signifikan dengan pembelajaran abad ke-21 yang
menekankan kemahiran komunikasi untuk
memberikan idea dalam kalangan murid. Oleh itu, guru seharusnya menyediakan
lebih banyak aktiviti bermain kerana aktiviti tersebut mendorong pemupukan
budaya kolaboratif dan koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran yang
menyebabkan wujudnya unsur persefahaman dan penerimaan dalam kalangan murid
yang berbeza latar belakang.
Dalam usaha untuk mewujudkan
pengurusan bilik darjah yang mesra
budaya pada abad ke-21, Elemen Merentas Kurikulum seperti mana yang ditekankan
dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) sepatutnya dipraktikkan oleh
guru ketika melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah. Elemen Merentas Kurikulum ialah unsur nilai tambah yang diterapkan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran selain yang ditetapkan dalam Standard
Kandungan (Bahagian Pembangunan Kurikulum, 2013). Penerapan elemen tersebut
bertujuan untuk mengukuhkan kemahiran dan keterampilan modal insan yang
dihasratkan serta dapat menangani cabaran semasa dan masa hadapan. Dalam hal
ini, Elemen Merentas Kurikulum yang bersesuaian dengan konsep bilik darjah
mesra budaya ialah penerapan nilai murni dalam kalangan murid. Sebagai
tamsilan, guru boleh menerapkan pelbagai nilai murni dalam kalangan murid
seperti hormat-menghormati, kerjasama dan semangat bermasyarakat bagi memupuk
semangat perpaduan dalam kalangan murid. Perkara tersebut sejajar dengan
pendapat Noriati A. Rashid et al. (2014) yang menegaskan bahawa pemupukan nilai
murni dalam kalangan murid pelbagai kaum adalah penting untuk memastikan murid
menghormati aspek perbezaan dalam kalangan mereka. Murid akan belajar untuk
menerima dan menghayati perbezaan sesama mereka menerusi penerapan nilai murni
tersebut. Tuntasnya, pelaksanaan Elemen Merentas Kurikulum yang ditekankan
dalam KSSR dapat mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya
menerusi penerapan nilai murni yang dapat memupuk sifat menerima dan menghayati
perbezaan dalam kalangan murid.
Guru juga perlu mewujudkan
pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran mesra budaya dalam usaha untuk
membina persekitaran bilik darjah yang mesra budaya. Pemilihan sumber untuk
aktiviti pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan yang penting untuk
memastikan murid pelbagai etnik dapat belajar dalam suasana yang menyeronokkan
(Noriati A. Rashid et. al, 2014). Guru seharusnya meraih peluang dalam
mempelbagaikan sumber pengajaran dan pembelajaran menerusi pelbagai budaya dan
etnik muridnya. Kepelbagaian sumber yang berlatarbelakangkan budaya dan amalan
hidup yang berbeza-beza mampu menarik minat murid untuk mengikuti pembelajaran
tanpa rasa bosan. Murid juga diasuh untuk melihat bukan sahaja perbezaan yang
wujud dalam kalangan masyarakat pelbagai etnik, sebaliknya turut mencari persamaan
untuk dikongsi bersama. Sebagai contoh, guru boleh memilih sumber bahan
pembelajaran yang mengandungi ciri-ciri budaya sesuatu etnik bagi memupuk
persefahaman dan perkongsian nilai budaya. Kepelbagaian sumber bahan tersebut
adalah bersesuaian pembelajaran abad ke-21 yang menekankan penggunaaan pelbagai
sumber bahan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini signifikan
dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) yang menuntut agar
setiap murid menghayati dan menerima perbezaan sesama kaum. Ringkasnya,
pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran mesra budaya adalah perlu untuk
mewujudkan persefahaman dalam kalangan murid yang terdiri daripada pelbagai
etnik dan latar belakang.
Secara keseluruhan, terdapat
pelbagai langkah yang boleh diambil oleh guru dalam usaha untuk mewujudkan
bilik darjah yang mesra budaya pada abad ke-21. Bilik darjah yang mesra budaya
adalah penting untuk merealisasikan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (2013-2025) yang memberi fokus terhadap perpaduan sebagai salah satu
aspirasi sistem pendidikan negara. Bilik darjah mesra budaya dilihat sebagai
medium yang efektif dalam menjayakan hasrat murni Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (2013-2025) tersebut. Hal ini demikian kerana, bilik darjah mesra
budaya mengalakkan murid untuk mewujudkan konsep penerimaan dan persefahaman
dalam kalangan murid yang teridiri daripada latar belakang yang berbeza.
Perkara tersebut secara tidak langsung dapat menanamkan semangat perpaduan kaum
dalam kalangan murid pelbagai etnik. Oleh yang demikian, bilik darjah mesra
budaya seharusnya dipraktikan oleh guru dalam usaha untuk mewujudkan perpaduan
dalam kalangan murid.
X DE RUJUKANN
BalasPadamrujukan mana boss ?
BalasPadam