Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu Tahun 5 (Kemahiran Membaca)

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin

Mata Pelajaran
:
Bahasa Melayu (SK)
Kelas
:
5 USM
Bilangan Murid
:
 33 orang
Tarikh/Hari
:
7 Ogos 2018 /  Selasa
Masa
:
10:00 – 11:00 pagi (60 minit)
Tema
:
6 – Pertanian dan Penternakan
Unit
:
18 – Era Biodiversiti
Tajuk
:
Terumbu Karang
Standard Kandungan
:
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul
Standard Pembelajaran
:
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang terdapat dalam bahan puisi dengan betul
Objektif Pembelajaran
:
Pada akhir proses pembelajaran dan pemudahcaraan, murid dapat:
       i.         Melafazkan pantun empat kerat berdasarkan pantun “Terumbu Karang” dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
     ii.         Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga daripada lima kelebihan terumbu karang berdasarkan pantun “Terumbu Karang” dengan betul
    iii.         Menyatakan sekurang-kurang tiga daripada lima cara untuk melindungi terumbu karang berdasarkan pantun “Terumbu Karang” dalam bentuk poster dengan betul
Sistem Bahasa
:
Morfologi

Sintaksis

Sistem Ejaan

Sebutan dan Intonasi
Melafazkan pantun
Kosa Kata
Terumbu karang, habitat, alga


Peribahasa

Kemahiran Bahasa
:
Kemahiran membaca
Elemen Merentas Kurikulum
:
Ilmu
Sains
Kemahiran
Kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran menulis
Nilai Murni
Kerjasama, keberanian, kejujuran dan kerjasama
Patriotisme

Peraturan Sosiobudaya

Sains dan Teknologi
Pengetahuan biologi marin
Pendidikan Alam Sekitar
Penjagaan terumbu karang
Kreativiti dan Inovasi
Menghasilkan poster cara-cara untuk melindungi terumbu karang
Keusahawanan

TMK
Penggunaan peralatan TMK
Kepelbagaian Kaedah dan Teknik
:
Tematik
Pembelajaran berasaskan tema
Kemahiran Berfikir
Menjana idea, menghubung kait, mengaplikasi dan merumus
Kecerdasan Pelbagai
Visualisasi, interpersonal, intrapersonal, verbal linguistik
Didik Hibur
Melafazkan pantun
Koperatif
Aktiviti berkumpulan
Kontekstual
Pembelajaran berasaskan pengetahuan sedia ada
Konstruktivisme
Menyenaraikan kelebihan terumbu karang
BCB
Mengingat, mencatat nota, kemahiran mendengar
Strategi Pengajaran
:
Berpusatkan guru, berpusatkan murid dan berpusatkan bahan
Pengetahuan Sedia Ada
:
Sebelum pembelajaran dan pemudahcaraan, murid tahu:
       i.         Cara untuk melafazkan pantun dengan betul
     ii.         Mencari isi penting berdasarkan teks
Alat Bantu Mengajar
:
Papan putih mini, pelekat, komputer riba, pembesar suara, kad manila, pena penanda,
Bahan Bantu Mengajar
:
Kad cantuman, kad trafik, pantun “Terumbu Karang”, audio, lembaran kerja, sampul soalan, kad soalan
Elemen PAK21
:
Kreatif
Menyatakan cara untuk menjaga terumbu karang
Kritis
Menyenaraikan kelebihan terumbu karang
Kolaboratif
Aktiviti berkumpulan
Komunikasi
Pembentangan secara berkumpulan
Pentaksiran Bilik Darjah
:
       i.         Murid melafazkan pantun empat kerat berdasarkan pantun  “Terumbu Karang” dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul secara berkumpulan.
     ii.         Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga daripada lima kelebihan terumbu karang berdasarkan pantun “Terumbu Karang” dengan betul secara individu.
    iii.         Menyatakan sekurang-kurang tiga daripada lima cara untuk melindungi terumbu karang berdasarkan pantun “Terumbu Karang” dalam bentuk poster dengan betul secara berkumpulan.


Langkah/
Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pembelajaran dan Pemudahcaraan
Catatan
Set Induksi
(5 minit)
Mencantumkan kad cantuman

Soalan
·       Apakah gambar yang kamu dapat lihat?

Cadangan Jawapan
·       Terumbu karang
1.     Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan.
2.     Wakil setiap kumpulan tampil ke hadapan untuk mengambil sampul yang berisi kad cantuman.
3.     Murid secara berkumpulan mencantumkan kad cantuman mengikut kreativiti masing-masing di atas papan putih mini.
4.     Kumpulan yang selesai mencantumkan kad cantuman mengangkat kad trafik berwarna hijau.
5.     Murid bersoal jawab dengan guru tentang kad cantuman yang telah dicantumkan.
6.     Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
ABM
·       Papan putih mini
·       Pelekat

BBM
·       Kad cantuman
·       Kad trafik

EMK
·       Sains

KP
·       Visualisasi

KB
·       Menghubung kait

Pendekatan
·       Kontekstual

Nilai
·       Kerjasama
Langkah 1
(10 minit)
Melafazkan pantun empat kerat
·       Pantun “Terumbu Karang”

Kosa Kata
·       Terumbu karang
·       Habitat
·       Alga
1.     Guru membahagikan murid kepada enam kumpulan.
2.     Guru mengedarkan pantun “Terumbu Karang” kepada murid.
3.     Murid mendengar cara untuk melafazkan pantun “Terumbu Karang” menerusi bahan audio.
4.     Setiap kumpulan diminta untuk melafazkan pantun "Terumbu Karang" dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul secara bergilir-gilir.
5.     Setiap kumpulan dibimbing oleh guru untuk melafazkan pantun dengan sebutan yang   jelas dan intonasi yang betul.
6.     Murid secara sukarela melafazkan pantun secara individu.
ABM
·       Komputer riba
·       Pembesar suara

BBM
·       Pantun “Terumbu Karang”
·       Audio
·       Kad trafik

EMK
·       TMK

KP
·       Interpersonal

KB
·       Menjana idea

Pendekatan
·       Deduktif

Nilai
·       Keberanian
Langkah 2
(15 minit)
Menyenaraikan kelebihan terumbu karang
1.     Guru mengarahkan murid untuk membaca pantun “Terumbu Karang” secara mentalis.
2.     Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
3.     Murid menyenaraikan kelebihan terumbu karang berdasarkan pantun “Terumbu Karang” pada lembaran kerja.
4.     Murid dan guru bersama-sama membincangkan jawapan.
5.     Murid menyemak jawapan dengan bimbingan guru.
BBM
·       Pantun “Terumbu Karang”
·       Lembaran kerja
·       Kad trafik

EMK
·       Nilai Murni

KP
·       Intrapersonal

KB
·       Menghubung kait

Pendekatan
·      Konstruktivisme

Nilai
·       Kejujuran
Langkah 3
(25 minit)
Menyatakan cara melindungi terumbu karang dalam bentuk poster
1.     Murid kembali duduk dalam kumpulan yang telah ditetapkan.
2.     Wakil setiap kumpulan tampil ke hadapan untuk mencabut sampul soalan.
3.     Murid secara berkumpulan menyatakan cara melindungi terumbu karang dalam bentuk poster berdasarkan kad soalan.
4.     Kumpulan yang selesai menghasilkan poster cara melindungi terumbu karang mengangkat kad trafik berwarna hijau.
5.     Murid secara berpasangan membentangkan hasil kerja secara “Gallery Walk”
6.     Murid dan guru bersama-sama membincangkan jawapan.
7.     Guru memberi penilaian terhadap pembentangan murid.
ABM
·       Kad manila
·       Pena penanda
·       Pelekat

BBM
·       Sampul soalan
·       Kad soalan
·       Kad trafik

EMK
·       Kreativiti dan Inovasi

KP
·       Interpersonal

KB
·       Mengaplikasi

Pendekatan
·       Koperatif

Nilai
Kerjasama
Penutup
(5 minit)
Penutup Sosial
·       Menyanyikan pantun “Terumbu Karang”
1.     Guru menyanyikan satu rangkap pantun “Terumbu Karang” menggunakan melodi lagu “Rasa Sayang Hei”.
2.     Murid bersama-sama guru menyanyikan pantun “Terumbu Karang”.
3.     Guru menerapkan nilai murni kepada murid.
4.     Guru memberi pujian kepada murid.
ABM
·       Komputer riba
·       Pembesar suara

BBM
·       Pantun “Terumbu Karang”
·       Audio

EMK
·       Nilai murni

KP
·       Interpersonal

KB
·       Mengaplikasi

Pendekatan
·       Didik hibur

Nilai
·       Keberanian



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran