Binaan Plot
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Fadzri Aris et al. (2013) mendefinisikan plot sebagai penceritaan
peristiwa dengan berdasarkan hokum sebab dan akibat. Plot mengemukakan perkara
yang terjadi dan sebab perkara itu terjadi. Setiap perkara berhubungan
berdasarkan faktor-faktor sebab dan akibat. Terdapat juga segelintir individu
yang mentafsirkan plot sebagai rentetan peristia yang bersebab, yakni dijalin
dengan melibatkan konflik dan diakhiri dengan peleraian. Susunan
cerita bergantung pada fantasi dan
kreativiti pengarang. Plot dirangka dengan teliti dan tidak semestinya
berurutan peristiwanya dari awal hingga akhir atau kronologi. Plot ialah
penyusunan kronologi yang diubah suai mengikut kemahuan pengarang. Dalam
konteks drama, plot ialah satu skema aksi dan berbeza daripada plot dalam
cerpen dan novel, Aspek perbezaan tersebut adalah dari segi gerak aksi dan
teknik-teknik dramatik pada tahap pengenalan, kemudian muncul peristiwa yang
semakin meruncing, lalu melonjak jadi klimaks cerita dan akhirnya menemukan
penyelesaian atau peleraian.
Binaan plot terdiri
daripada permulaan atau lebih dikenali sebagai eksposisi, perkembangan,
peleraian, punca atau klimaks, dan peleraian. Permulaan plot ialah peringkat
permulaan iaitu untuk memperkenalkan watak-watak, latar dan suasana yang
terdapat dalam sesuatu karya. Pada peringkat perkembangan, konflik dalam karya
tersebut telah berlaku. Kemudian, peristiwa berkembang kepada peringkat
pertengahan cerita iaitu perumitan. Perumitan menuju kepada puncak iaitu
klimaks apabila tercapaiannya konsentrasi yang maksimum. Akhir sekali, urutan
cerita menuju kepada peleraian iaitu berakhirnya sesuatu masalah atau konflik.
Pada peringkat ini sesuatu masalah sudah dapat diatasi atau diselesaikan.
Permulaan
Peringkat permulaan
mempersembahkan latar belakang maklumat bagi membolehkan pembaca memahami
cerita tersebut secara teratur (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Antara maklumat
tersebut adlaah berkenaan dengan watak protagonist dan antagonis, asas
berlakunya konflik, latar cerita, peristiwa, imbasan dan sebagainya. Pengarang
mempersembahkan maklumat tersebut melalui dialog, pemerian, imbas kembali atau
huraian secara langsung. Permulaan pada lazimnya merupakan kejadian semasa dan
dalam tempoh yang tidak terlalu lama. Bahagian ini biasanya diakhiri dengan
kejadian yang merangsang, iaitu terdapat satu insiden dalam aksi cerita
tersebut yang tidak diceritakan pada bahagian ini. Rangsangan demikian
digunakan sebagai motivasi kepada pembaca untuk mengikuti aksi atau kejadian
yang selanjutnya atau disebut sebagai perkembangan.
Perkembangan
Menurut Siti Hajar Abdul
Aziz (2011), perkembangan merupakan perkara yang berlaku sebelum mencapai
perumitan. Perkembangan sengaja diwujudkan oleh pengarang dengan tujuan untuk
menimbulkan perasaan teruja pembaca sebelum menuju ke peringkat perumitan.
Perumitan
Siti Hajar Abdul Aziz
(2011) menyatakan bahawa pada peringkat perumitan, konflik asas yang berlaku
pada bahagian permulaan menjadi semakin kompleks disebabkan ia berkaitan dengan
konflik-konflik yang selanjutnya. Perkara tersebut termasuklah berbagai-bagai
rintangan yang perlu ditempuhi oleh watak protagonis dan kejadian yang
mengecewakannnya untuk mencapai matlamat yang dihajati. Konflik selanjutnya itu
juga lazimnya melibatkan watak antagonis yang cuba menghalang dan menentang
watak protagonis.
Klimaks
Menurut Siti Hajar Abdul
Aziz (2011), klimaks merupakan tahap paling tinggi bagi pembaca mengalami detik
saspens dan cemas. Klimaks merujuk kepada titik puncak yang menjadi tanda
perubahan atau peralihan daripada yang baik kepada buruk atau sebaliknya, yang
berkait rapat dengan watak protagonist. Klimaks merupakan saat yang kritikal
bagi watak utama, misalnya jika cerita tersebut berbentuk tragedi, titik puncak
cerita mungkin berupa peristiwa terburuk yang dihadapi oleh watak protagonis. Dalam
klimaks, kemungkinan terdapat kejadian antiklimaks,iaitu sesuatu perkara yang
digambarkan sebagai sangat sukar untuk dilakukan, tetapi dapat diselesaikan
dengan cara yang sangat mudah. Sebagai contoh, untuk memusnahkan sesuatu
bangunan yang dikawal rapi memerlukan teknologi yang canggih dan sekumpulan
pekerja sebagai klimaks cerita, sebaliknya dalam antiklimaks perkara tersebut
dilakukan dengan hanya menekankan satu butang merah yang memunahkan bangunan
itu keseluruhannya.
Peleraian
Menurut Siti Hajar Abdul
Aziz (2011), pada peringkat peleraian, konflik antara watak protagonist dan
watak antagonis menemukan jalan penyelesaiannya. Dalam peleraian, lazimnya
watak protagonist Berjaya mencapai matlamatnya dan berlaku juga kemungkinan
watak protagonist dikalahkan oleh watak antagonis. Dalam bahagian peleraian,
keadaan teruja, cemas dan tegang dalam kalangan pembaca samapi ke
penghujungnya.
Boleh tak nak tahu sumber?
BalasPadamMohon kongsi bahan ini.Terima kasih.
BalasPadamBoleh tak tolong buat 1 contoh cerita yg mempunyai 5..
BalasPadamBAGI SAYA MAKLUMAT INI BAGUS CUMA PERLU TAMBAH CONTOH
BalasPadamboleh tak saya ingin tahu dekat mana plot terletak?
BalasPadam