Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Seni Bahasa dan Tatabahasa Bahasa Melayu KSSR


Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, terdapat beberapa strategi pengajaran dan pembelajaran yang ditekankan. Strategi pengajaran dan pembelajaran tersebut adalah relevan dengan keperluan pembelajaran tatabahasa dalam Bahasa Melayu. Pengaplikasian strategi pembelajaran tersebut adalah penting untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lebih efektif. 
Strategi pengajaran dan pembelajaran yang signifikan dengan aspek seni bahasa dan tatabahasa seperti yang telah ditekankan dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah ialah prinsip 5P. Prinsip 5P merujuk kepada penggabungjalinan, penyerapan, penilaian, pemulihan dan pengayaan. Menerusi pelaksanaaan prinsip 5P dalam konteks pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa, murid dapat meningkatkan penguasaan mereka secara lebih berkesan terhadap konsep tatabahasa yang dipelajari. Penggabungjalinan yang ditfokuskan oleh prinsip 5P ini dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran murid tentang seni bahasa dan tatabahasa menerusi penggabungjalinan dengan aspek kemahiran bahasa yang lain. Berdasarkan prinsip penyerapan, pengajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa dapat dilaksanakan secara berkesan kerana membolehkan murid menguasai kemahiran secara bersepadu menerusi pengalaman pembelajaran bahasa. Dalam pengajaran dan pembelajaran, aktiviti penilaian adalah perlu untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid terutamanya dalam aspek seni bahasa dan tatabahasa. Menerusi penilaian yang dijalankan, guru akan dapat menentukan sama ada murid tersebut sesuai mengikuti program pemulihan untuk kemahiran asas yang belum dapat dikuasai ataupun program pengayaan untuk memantapkan kemahiran murid dalam aspek seni bahasa dan tatabahasa.
Strategi pengajaran dan pembelajaran yang seterusnya signifikan dengan aspek seni bahasa dan tatabahasa ialah pendekatan berpusatkan murid. Pelaksanaan pendekatan berpusatkan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu membolehkan murid terlibat secara aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Hal ini turut dipersetujui oleh Noriati A. Rashid et al. (2009) yang menyatakan bahawa pendekatan berpusatkan murid membolehkan murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Dengan itu, murid dapat membina pengetahuan mereka sendiri kerana pendekatan berpusatkan murid menekankan pembelajaran secara konstruktivisme. Perkara ini amat perlu terutamanya dalam pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa yang mana memerlukan penglibatan murid untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang guru tetapkan seperti menyanyi, berlakon, bercerita dan melafazkan puisi. Untuk aspek tatabahasa pula, penglibatan murid secara aktif amatlah perlu untuk membolehkan murid menguasai konsep tatabahasa dengan mudah menerusi pelaksanaan aktiviti secara koperatif. Tuntasnya, pelaksaaan pendekatan berpusatkan murid adalah perlu untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan murid dalam aspek seni bahasa dan tatabahasa signifikan dengan pembelajaran abad ke-21 yang menekankan penglibatan murid secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.
Pendekatan tematik merupakan salah satu strategi pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa. Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah, pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia diajar berdasarkan tema. Melalui pengajaran dan pembelajaran bertema, seni bahasa dan tatabahasa dapat disepadukan dan dikukuhkan dengan aspek kemahiran bahasa yang lain. Melalui pengaplikasian pendekatan tematik dalam pengajaran dan pembelajaran seni bahasa dan tatabahasa, ilmu daripada mata pelajaran dan disiplin lain lebih mudah diserapkan. Perkara ini signifikan dengan pendapat Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad (2012) yang menyatakan bahawa pendekatan secara tema akan membolehkan pelajar menganalisis, membuat generalisasi dan mengaplikasi pengetahuan.  Holistiknya, pendekatan ini akan memberikan peluang kepada pelajar mengalami pelbagai pengalaman dalam situasi yang berlainan. Sebagai tamsilan, pendekatan tematik dalam konteks seni bahasa dapat dilihat apabila murid melafazkan puisi berdasarkan tema kemederkaan. Untuk aspek tatabahasa pula, pendekatan tematik dapat diimplementasikan menerusi aktiviti yang mana murid melengkap teks menggunakan kata nama am hidup manusia yang sesuai berdasarkan tema kekeluargaan. Intihanya, pendekatan tematik merupakan pendekatan yang amat bersesuaian dengan pengajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa bertepatan dengan saranan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah.
Pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa juga dapat dilaksanakan dengan mengaplikasikan pembelajaran secara kontekstual. Pembelajaran kontekstual ialah konsep belajar yang membantu guru mengaitkan unsur masteri dengan situasi nyata murid (Ragbir Kaur Joginder Singh, 2013). Pendekatan ini mendorong murid untuk menghubungkan pengetahuan yang dimiliki melalui penerapan dalam kehidupan seharian. Melalui pembelajaran secara kontekstual, murid-murid mengalami sendiri pembelajaran untuk membina pengetahuan, selain memberikan makna bagi sesuatu pengetahuan yang diperoleh. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, pembelajaran secara kontekstual ini adalah penting untuk membolehkan murid menghubungkaitkan pengetahuan sedia ada mereka dengan isi pelajaran. Sebagai contoh, pengaplikasian pembelajaran secara kontekstual dalam pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa ialah murid melakonkan semula situasi harian mereka seperti bermain laying-layang dan sebagainya. Untuk pengajaran tatabahasa pula, pembelajaran secara kontekstual diterjemahkan menerusi aktiviti yang mana guru meminta murid menyatakan kata ganti nama bagi ahli keluarga mereka. Deduksinya, pembelajaran secara kontekstual adalah relevan dengan pengajaran dan pembelajaran seni bahasa dan tatabahasa kerana murid dapat menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang guru tetapkan.
Dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), pembelajaran secara didik hibur merupakan antara strategi pembelajaran yang diberi perhatian. Berdasarkan pernyataan tersebut, pembelajaran secara didik hibur merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang boleh digunakan untuk aspek seni bahasa dan tatabahasa. Didik hibur merupakan satu pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang menekankan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan secara terancang (Bahagian Pembangunan Kurikulum, 2013). Unsur keseronokan akan wujud melalui pembelajaran yang santai, menarik, menghibur, bermakna dan memikat yang dapat membantu memperkukuh pemahaman dan mendorong murid untuk belajar. Dalam erti kata yang lain, pembelajaran secara didik hibur memberi penekanan terhadap pembelajaran bahasa dalam keadaan yang menyeronokkan. Bagi aspek seni bahasa, pembelajaran secara didik hibur memang tidak asing lagi. Perkara ini dapat dilihat menerusi Standard Pembelajaran bagi aspek seni bahasa yang mana memberi penekanan terhadap aktiviti nyanyian, bercerita, lakonan dan melafazkan puisi. Dalam konteks pengajaran tatabahasa pula, elemen didik hibur dapat diterapkan dalam pelbagai aktiviti. Contohnya, dalam pengajaran kata seru, murid berlakon dengan mengujarkan dialog yang mengandungi kata seru. Berdasarkan contoh tersebut, elemen didik hibur yang diaplikasikan ialah lakonan. Ringkasnya, pembelajaran secara didik hibur merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa yang relevan untuk dilaksanakan.
Strategi pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa yang boleh diaplikasikan ialah kepelbagaian sumber bahan. Strategi pengajaran dan pembelajaran tersebut menekankan penggunaan bahan yang pelbagai dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Menurut Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah, penggunaan pusat sumber dan komputer amatlah digalakkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia. Bahan-bahan sumber seperti akhbar, majalah, buku rujukan, kamus, Internet, bahan sastera dan bahan berunsur ilmu hendaklah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran serta untuk bacaan ekstensif. Sebagai contoh, dalam pengajaran dan pembelajaran seni bahasa, guru boleh menggunakan pelbagai bahan utk membolehkan murid menghasilkan dialog bagi melaksanakan aktiviti lakonan. Manakala, bagi aspek tatabahasa pula, guru boleh menggunakan pelbagai sumber bahan teks untuk murid analisis dalam pembelajaran sesuatu aspek golongan kata seperti kata nama. Ringkasnya, kepelbagaian sumber bahan memainkan peranan penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran khususnya bagi aspek seni bahasa dan tatabahasa.
Secara kesimpulan, terdapat pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa yang boleh diaplikasikan dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Berdasarkan pernyataan tersebut, guru perlulah memilih strategi tersebut mengikut kesesuaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. Setiap strategi tersebut mempunyai kekuatan masing-masing yang mana mampu meningkatkan pengetahuan, pemahaman dan kemahiran murid dalam aspek seni bahasa dan tatabahasa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran