Aktiviti Improvisasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin


Teknik improvisasi mempunyai beberapa aktiviti. Pengaplikasian aktiviti tersebut sudat tentu menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu berjalan dengan lebih efektif. Terdapat beberapa aktiviti improvisasi yang boleh dilaksanakan oleh guru seperti yang berikut:

Aktiviti Improvisasi
Huraian
Improvisasi berdasarkan situasi
Satu situasi diberikan kepada murid secara individu, pasangan atau kumpulan. Murid diminta melakonkan situasi yang diberi secara spontan. Teknik ini boleh dijalankan untuk semua peringkat umur atau aras kebolehan walaupun situasi yang sama.
Improvisasi berdasarkan gambar
Gambar diberikan atau dipamerkan kepada murid-murid dengan meminta murid menyediakan skrip secara spontan. Murid dibenarkan berbincang di dalam kumpulan atau secara individu.
Improvisasi berdasarkan petikan cerita
Petikan cerita atau insiden tertentu dalam cerita yakni aksi kaku di mana murid dikehendaki melakonkan aksi berdasarkan plot. Matlamat menggunakan petikan adalah untuk menguji kefahaman murid dengan penghayatan isi kandungannya.
Improvisasi berdasarkan objek
Teknik menggunakan objek tertentu bagi merangsang pelajar bertutur dan melakukan sesuatu. Contoh objek yang boleh digunakan adalah seperti anak patung, surat khabar dan kostum.
Improvisasi berdasarkan tokoh/watak
Watak  cerita binatang boleh digunakan seperti watak Sang Kancil atau tokoh seperti Hang Tuah.
Improvisasi berdasarkan bunyi
Bunyi-bunyi seperti lagu instrumental untuk menjana bayangan minda, lagu dengan lirik boleh diadaptasi melalui teknik ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran