Gaya Bahasa dalam Karya Sastera
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Bahasa menjadi salah satu komponen penting dalam sesebuah karya sastera
(Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Kejayaan sesebuah karya sastera banyak
bergantung pada kekuatan dan keindahan bahasa yang digunakan oleh pengarang.
Bahasa menjadi medium yang penting untuk pengarang menyampaikan cerita, idea,
pemikiran dan permasalahan yang lain. Pengarang yang kreatif akan cuba
menggunakan pelbagai gaya bahasa dan mengeksploitasi bahasa dengan
sebaik-baiknya agar cerita yang disampaikan menarik dan memberi kesan kepada pembaca.
Bahasa yang digunakan oleh pengarang hendaklah dalam lingkungan rumus dan
tatabahasa yang diamalkan oleh bahasa tersebut.
Menurut Siti Hajar Abdul Aziz (2011), gaya bahasa merujuk kepada
pemilihan kata, frasa dan ayat yang digunakan oleh pengarang bagi menyampaikan
ceritanya. Gaya bahasa bukanlah apa yang ditulis oleh pengarang, tetapi
bagaimana pengarang menulis dan mempersembahkan ceritanya. Gaya bahasa
melibatkan tanda baca, rima tona, pengulangan, tekanan dan sebagainya yang juga
ada kaitan dengan ciri-ciri linguistik dan juga semantik bahasa. Dalam hal ini,
pengarang bebas memanipulasi diksi, struktur ayat, memilih frasa, membina
dialog dan aspek bahasa yang lain untuk menimbulkan gaya atau mood. Dalam drama, gaya bahasa
melibatkan intonasi dan bunyi suara yang berbagai-bagai. Gaya bahasa yang
digunakan oleh seseorang pengarang merupakan identiti dan gaya yang unik bagi
pengarang itu sendiri sehingga membezakannya daripada pengarang yang lain.
Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh Fadzri Aris et al. (2013), gaya
bahasa atau unsur keindahan merupakan cara pengkarya menggunakan bahasa dengan
baik dan kreatif dalam usaha mengungkapkan tema dan persoalan dalam sesuatu
karya yang menjadi pemikirannya. Gaya bahasa atau unsur keindahan meliputi semua
aspek bahasa seperti pemilihan kata, penggunaan kiasan, pembinaan frasa,
pembinaan ayat dan sebagainya. Keindahan sesuatu karya akan terserlah melalui
penggunaan gaya atau unsur keindahan oleh penulis untuk menarik perhatian
pembaca. Antara gaya bahasa dan unsur
keindahan yang sering digunakan oleh pengkarya untuk memastikan karya yang
dihasilkan menarik adalah seperti yang berikut:
Gaya Bahasa atau Unsur Keindahan
|
·
Diksi
·
Simile
·
Metafora
·
Hiperbola
·
Sinkope
·
Pembinaan
Ayat
·
Rima
·
Asonansi
·
Aliterasi
·
Perulangan
·
Perlambangan
· Personifikasi
|
Diksi
Menurut Fadzri Aris et al.
(2013), diksi ialah pemilihan dan penggunaan kata dalam sesebuah karya sastera.
Diksi yang baik dapat dilihat pada pemilihan kata yang tepat sesuai dengan
maksud tertentu yang ingin disampaikan oleh pengkarya, penggunaan kata yang
munasabah yang dapat diterima sebagai penggunaan diksi yang baik serta
penggunaan kata yang jelas dan khusus. Dalam pada itu, pemilihan dan penggunaan
kata tersebut juga seharusnya sesuai dengan tema serta nada cerita. Di samping
itu, setiap kata yang dipilih haruslah dapat memberikan gambaran tentang
sesuatu peristiwa dengan tepat, jelas dan berkesan. Pemilihan dan penggunaan
kata tersebut juga seharusnya dapat menghidupkan dan menerangkan watak serta
perwatakannya dalam karya. Diksi mempunyai hubungan yang rapat dengan pembinaan
ayat.
Simile
Simile ialah perbandingan
dengan menggunakan perkataan seperti umpama,
seperti, bak, bagai, ibarat dan sebagainya (Fadzri Aris et al., 2013).
Contoh simile dalam petikan ayat Terasa
ketika itu kakinya macam kaki gajah yang untut dan tidak cantik ialah
pengarang membandingkan kaki watak tersebut dengan kaki gajah.
Metafora
Menurut Fadzri Aris et al.
(2013), metafora ialah perbandingan atau kiasan yang mengandungi dua perkataan,
iaitu konkrit dan abstrak. Contoh metafora ialah kotak fikiran dan buku rahsia.
Dalam contoh tersebut, kotak dan buku bersifat konkrit manakala fikiran dan rahsia bersifat abstrak. Penggunaan metafora adalah untuk
menyatakan maksud yang mendalam dan menarik perhatian pembaca.
Hiperbola
Berdasarkan definisi yang
diberikan oleh Fadzri Aris et al. (2013), hiperbola merupakan sejenis bahasa
kiasan yang digunakan untuk menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan daripada
maksud sebenarnya. Contoh hiperbola
ialah Meski ilmu setinggi tegak.
Berdasarkan contoh tersebut, frasa ilmu
setinggi tegak merupakan gambaran yang berlebih-lebihan kerana tiada ilmu
yang tinggi sehingga menegak. Gambaran tersebut untuk menunjukkan betapa
banyaknya ilmu di dunia yang terdapat di dunia ini.
Sinkope
Menurut Fadzri Aris et al.
(2013), sinkope merupakan singkatan sesuatu perkataan. Contoh frasa yang
mengandungi sinkope ialah Saya dah tak
tahan dengan kamu. Hari ini saya nak denda kamu!. Berdasarkan contoh
tersebut, perkataan tak disingkatkan
daripada perkataan tidak, manaka
perkataan nak disingkatkan daripada
perkataan hendak.
Pembinaan
Ayat
Fadzri Aris et al. (2013)
menyatakan bahawa pengkarya menggunakan pelbagai jenis ayat dalam menghasilkan
karyanya. Penggunaan pelbagai jenis ayat tersebut disesuaikan dengan tema,
persoalan, peristiwa, situasi tertentu, watak dan sebagainya. Pelbagai jenis
ayat yang digunakan ialah ayat mudah, ayat sederhana dan ayat kompleks. Antara
jenis ayat tersebut termasuklah ayat inti, ayat tanya, ayat pasif, ayat
penegas, ayat seruan, ayat gabungan, ayat pancangan, dan sebagainya.
Rima
Fadzri Aris et al. (2013)
menyatakan bahawa rima merupakan gaya bahasa yang terdapat dalam puisi. Rima
merupakan unsur bunyi pada suku kata terakhir dalam sesuatu ayat atau sesuatu
baris puisi. Dalam sesuatu puisi, rima yang terdapat pada baris akhir disebut
sebagai rima akhir. Rima yang terdapat pada awal dua atau lebih daripada dua
patah kata dalam puisi disebut sebagai rima awal. Rima terdapat juga pada
beberapa tempat selepas suku kata pertama dan sebelum suku kata terakhir yang
disebut sebagai rima dalam.
Asonansi
Asonansi merupakan
pengulangkan bunyi vokal yang sama yang dominan pada baris sajak (Fadzri Aris
et al., 2013). Contoh asonansi ialah Kita
hanya tak lupa iaitu pengulangan vokal a.
Aliterasi
Fadzri Aris et al. (2013)
mendefinisikan aliterasi sebagai pengulangan bunyi konsonan yang sama yang dominan
dalam baris sajak. Contoh aliterasi ialah
Penawar penyakit manusia iaitu pengulangan konsonan n.
Perulangan
Fadzri Aris et al. (2013)
menyatakan bahawa perulangan berlaku pada kata, ungkapan, baris atau rangkap
yang diulang dalam sajak. Lazimnya, terdapat empat jenis perulangan iaitu
anaphora, repitisi, simplok dan epifora. Anafora merupakan perulangan pada awal
baris, manakala epifora ialah perulangan pada akhir baris. Repitisi ialah
perulangan kata dalam sesuatu baris dan simplok pula bermaksud perulangan kata
ditengah-tengah baris-baris puisi.
Perlambangan
Perlambangan atau simbol
merupakan sesuatu perkataan atau frasa yang digunakan untuk memaksudkan sesuatu
yang lain (Fadzri Aris et al., 2013). Contoh perlambangan adalah pada azab dan seksa di sana. Berdasarkan
contoh tersebut, frasa di sana
melambangkan alam barzakh, yakni alam selepas mati.
Personifikasi
Fadzri Aris et al. (2013)
menyatakan bahawa personifikasi juga dikenali sebagai perorangan atau
penginsanan. Maksud personafikasi ialah tindakan pengarang memberi sifat
manusia sama ada dari segi perasaan, perwatakan atau tingkah laku kepada
benda-benda yang mati seperti binatang, idea, atau hal-hal yang lebih abstrak.
Contoh personafikasi ialah sebiji tahi
lalat besar bersemayam.
kita ada ibu
BalasPadam