Pendekatan Improvisasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin


Pengimplementasian teknik improvisasi dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu amatlah fundamental terutamanya dalam pengajaran aspek seni bahasa. Terdapat pelbagai jenis pendekatan dalam teknik improvisasi yang boleh digunakan oleh guru ketika melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Berikut merupakan pendekatan improvisasi:
Pendekatan Improvisasi
Huraian
Bersedia menghadapi ketidak sempurnaan
Guru perlu bersedia menghadapi ketidaksempurnaan bila mana murid melakonkan sesuatu aksi  yang tidak lengkap, tidak tersusun dan terhenti berlakon. Jika keadaan ini berlaku, maka guru perlu bijak menyusun semula aksi dan dialog murid. Perkara yang penting ialah bagaimana murid dapat menggabungkan idea dengan arahan atau rangsangan yang diberikan oleh guru secara spontan.
Tidak perlu pentas yang sempurna
Improvisasi  tidak memerlukan dilaksanakan dengan pentas yang sempurna atau keperluan teater yang konvensional kerana kita bukan meminta murid mementaskan sesebuah teater, tetapi sekadar mewujudkan idea.
Menyediakan saranan
Guru selaku pembimbing perlu menyediakan saranan atau rangsangan  untuk menjana idea murid dalam improvisasi.
Tidak perlu penonton
Murid tidak perlu disedarkan tentang kehadiran penonton yang formal. Langkah ini demi membentuk keyakinan murid. Ini kerana, murid yang belum biasa beraksi di hadapan kelas, mereka akan mudah gelabah jika aksi atau lakonan mereka dipertontonkan. Setelah murid benar-benar berasa yakin, barulah dimulai dengan perbincangan atau pasca nilai. Komen atau teguran yang positif perlu diberikan. Guru juga boleh meminta murid lain di dalam kelas memberi komen  berdasarkan aksi spontan rakan mereka.
Aktiviti berkumpulan
Guru hendaklah menggalakkan murid-murid bekerja secara kumpulan dengan natural. Ahli kumpulan sebaiknya ditukar ganti supaya pergaulan sosial murid lebih luas.
Bijak melayani permintaan
Guru perlu bijak dan bersedia melayani permintaan kumpulan murid tanpa mematahkan minat mereka untuk beraksi secara spontan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran