Konsep Kemahiran Bahasa


Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin

Siti Hajar Abdul Aziz (2011) dalam bukunya yang bertajuk Bahasa Melayu II menyatakan bahawa kemahiran bahasa merupakan isu yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah sejak dahulu lagi. Antara isu yang pernah diperkatakan adalah berkenaan dengan terdapatnya sebilangan murid sekolah rendah yang masih tidak menguasai kemahiran bahasa, khususnya kemahiran membaca dan kemahiran menulis walaupun murid-murid tersebut telah menjalani sesi persekolahan selama enam tahun. Murid juga dikatakan kurang mampu untuk bertutur dan menggunakan bahasa dalam bentuk yang tersusun dan sempurna. Pelajar di sekolah menengah pula kerap melakukan kesalahan bahasa dalam penulisan dan aktiviti lisan mereka. Oleh yang demikian, bagi mengatasi kelemahan tersebut, pengajaran kemahiran bahasa telah distrukturkan semula, dikemas kini dan diperkukuh dalam Dokumen Standard Pengajaran dan Pentaksiran (DSKP) Bahasa Malaysia bermula pada tahun 2011.
Menurut Ali Mahmood et al. (2011) menerusi buku yang bertajuk Pengenalan Pendidikan Bahasa Melayu, faktor utama yang menyebabkan kebanyakan murid tidak dapat menguasai kemahiran bahasa dengan baik adalah disebabkan oleh murid tersebut tidak mendapat peluang untuk mendirikan asas berbahasa yang kukuh sewaktu berada pada peringkat sekolah rendah. Pada peringkat sekolah menengah pula, pelajar lebih memberikan fokus untuk lulus peperiksaan semata-mata. Dalam erti kata yang lain, mereka mempelajari kemahiran bahasa bukan untuk meningkatkan tahap kemahiran bahasa, sebaliknya untuk membolehkan mereka menjawab soalan peperiksaan.
            Bebanan tugas guru yang terlalu banyak di sekolah berkemungkinan juga memberi implikasi dan mempengaruhi pretasi kemahiran bahasa pelajar. Hal ini demikian kerana, guru berkemungkinan menghadapi kesukaran bagi menyediakan bahan pengajaran yang sesuai dan menepati sesuatu kemahiran bahasa yang hendak dikuasai oleh pelajar. Guru bukan sahaja perlu menilai bahan pengajaran tersebut terlebih dahulu, tetapi juga perlu memikirkan cara bahan pengajaran tersebut hendak digunakan serta mencipta aktiviti dan latihan bagi membolehkan pelajar menguasai kemahiran bahasa secara efektif (Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Nazir, 2011). Kerja yang banyak dan rumit ini sudah tentu membebankan guru. Perkara tersebut mempengaruhi tahap kesediaan guru dalam melaksanakan sesi pengajaran.
            Kepentingan kemahiran bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran perlu disedari oleh semua pihak. Tanggungjawab mengukuhkan kemahiran bahasa dalam kalangan murid bukan hanya dipikul oleh guru semata-mata, bahkan ibu bapa dan masyarakat amnya. Murid yang dapat menguasai kemahiran bahasa dengan baik secara tidak langsung  dapat mempelajari mata pelajaran yang lain dengan lebih berkesan. Oleh yang demikian, guru perlulah menggunakan pelbagai teknik dan kaedah dalam pengajaran kemahiran bahasa agar pengajaran kemahiran tersebut dapat dilaksanakan secara efektif.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran