Hubungan Etnik Berdasarkan Perspektif Kepelbagaian Agama
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Menurut
Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman et al. (2002) kewujudan masyarakat majmuk di Malaysia telah
berlaku sejak sekian lama. Hal ini demikian kerana, Kepulauan Melayu pada
ketika itu menjadi pusat perdagangan dan pertukaran barangan disebabkan oleh
kedudukannya yang strategik iaitu terletak di antara laluan Timur dan Barat. Sesetengah
pedagang bermastautin di Kepulauan Melayu dan berasimilasi dengan budaya
masyarakat Melayu. Kedatangan masyarakat Cina dan India pada pertengahan abad
ke-20 ketika penjajahan British menyebabkan wujudnya masyarakat majmuk yang
lebih luas di Tanah Melayu. Pembentukan Malaysia pada tahun 16 S’eptember 1963
mengukuhkan lagi konsep masyarakat majmuk di Malaysia menerusi kemasukan
masyarakat peribumi di Sabah dan Sarawak. Dalam konteks negara pelbagai bangsa
seperti Malaysia, kerukunan dan saling memahami antara satu dengan yang lain
amat perlu untuk menjamin keamanan dan kesejahteraan negara secara berterusan.
Setiap individu seharusnya memahami dan menghormati agama yang dianuti individu
lain supaya tidak timbul prejudis. Kewujudan bersama dan nilai agama di
Malaysia mempunyai persamaan nilai sejagat yang diterima dan diamalkan merupakan
asas yang kukuh untuk mewujudkan sebuah masyarakat bersatu padu dari aspek
hubungan etnik.
Kepelbagaian agama dalam konteks
hubungan etnik di Malaysia dapat diberi penekanan menerusi penggubalan Rukun
Negara. Aspek hubungan etnik dalam konteks Rukun Negara dapat dilihat menerusi
prinsip pertama dalam Rukun Negara tersebut iaitu Kepercayaan kepada Tuhan. Mohd Ashraf Ibrahim et al. (2015)
menyatakan bahawa prinsip pertama dalam Rukun Negara tersebut merupakan medium
yang efektif dalam mewujudkan persefahaman antara masyarakat pelbagai kaum yang
berlainan agama. Hal ini demikian kerana, semua agama mengajar para penganutnya
untuk menghormati antara satu dengan yang lain. Perkara tersebut secara tidak
langsung mewujudkan keharmonian dan persefahaman antara masyarakat pelbagai
kaum di negara ini dan menjadi asas pembinaan jati diri masyakat majmuk di
Malaysia dan sewajarnya menjadi panduan dan pedoman hidup bermasyarakat oleh
seluruh rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Pada asasnya,
prinsip ini menyatakan bahawa rakyat Malaysia berpegang teguh kepada
kepercayaan kepada Tuhan. Kepercayaan kepada Tuhan mampu menjadikan masyarakat
berpegang teguh kepada nilai-nilai murni yang diajarkan oleh agama. Sekiranya
masyarakat berpegang teguh kepada ajaran agama masing-masing secara postif maka
perkara tersebut dapat membentuk kehidupan yang harmoni dan sejahtera. Menerusi
ikatan keagamaan, manusia akan bertindak sebagai seorang yang bertanggungjawab
dan sentiasa menjaga keamanan dan keharmonian negara. Rakyat juga akan sentiasa
berasa bersyukur dalam kehidupannya.
Keharmonian hubungan etnik dalam konteks
kepelbagaian agama dapat dibuktikan apabila wujudnya etnisiti dalam kalangan
masyarakat majmuk di Malaysia meskipun mempunyai kepelbagaian agama yang
berbeza. Menurut Azman Abdul Manaf (2001), masyarakat majmuk di Malaysia
mengamalkan agama yang berbeza meskipun agama Islam merupakan agama rasmi. Dalam
erti kata yang lain, masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum
dan etnik mempunyai kepelbagaian agama mengikut kepercayaan masing-masing. Perkara
tersebut adalah selaras dengan perlembagaan Persekutuan Malaysia yang
menyatakan bahawa rakyat pelbagai kaum di Malaysia bebas menganuti pelbagai
agama walaupun agama Islam ditetapkan sebagai agama rasmi. Etnisiti dalam
kalangan masyarakat majmuk di Malaysia dapat dibuktikan menerusi kurangnya
aktiviti yang berunsur kepada penghinaan agama di negara ini. Dalam hal ini,
masyarakat majmuk di negara ini kurang menyentuh sensitiviti penganut agama
lain yang boleh menjejaskan keharmonian. Rakyat Malaysia mengamalkan nilai
menghormati kepercayaan kaum-kaum yang lain. Hal ini dapat dibuktikan menerusi
pembinaan beberapa rumah ibadat tanpa mengambil kira aspek perbezaan agama. Intihanya,
masyarakat majmuk di Malaysia mendukung konsep etnisiti dalam konteks kepelbagaian
agama untuk mewujudkan masyarakat yang harmoni.
Sejajar dengan konsep 1 Malaysia
yang amat menekankan perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum,
keharmonian hubungan etnik di Malaysia dapat dilihat menerusi penganjuran rumah
terbuka pada peringkat kebangsaan bagi sesuatu perayaan yang terdapat di negara
ini. Seperti yang telah diketahui, masyarakat majmuk di Malaysia menyambut
pelbagai perayaan agama yang berbeza-beza mengikut agama dan kepercayaan masing
(Abdul Halim Ramli, 2009). Sambutan perayaan tersebut pada peringkat kebangsaan
mengukuhkan lagi perhubungan masyarakat Malaysia yang mempunyai kepelbagaian
agama. Sebagai tamsilan, pihak kerajaan sering kali menganjurkan Rumah Terbuka Malaysia
Tahun Baharu Cina, Rumah Terbuka Malaysia Hari Raya Aidilfitri, Rumah Terbuka Malaysia
Deepavali dan Rumah Terbuka Malaysia Krismas. Kemeriahan sambutan perayaan
tersebut bukan sahaja dapat dilihat dalam pada peringkat kebangsaan, tetapi
juga dapat dilihat dalam konteks kehidupan masyarakat. Dalam hal ini,
masyarakat pelbagai kaum menyambut perayaan agama untuk menghormati
perayaan-perayaan tersebut. Hal ini secara tidak langsung menimbulkan sifat
menghormati kepelbagaian agama yang menjurus kea rah perpaduan dan pengukuhan
hubungan etnik dalam konteks kepelbagaian agama. Deduksinya, kepelbagaian
perayaan yang disambut oleh masyarakat pelbagai kaum yang mempunyai agama
berbeza di negara ini menimbulkan perasaan saling hormat-menghormati antara
satu dengan lain yang menjurus ke arah perpaduan kaum.
Dalam sistem pendidikan, keharmonian
dalam kepelbagaian agama turut diberi perhatian. Perkara tersebut dapat dilihat
menerusi pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum
Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang menekankan aspek kerohanian, sikap dan
nilai sebagai salah satu tunjang dalam sistem pendidikan negara seperti mana
yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025).
Menerusi tunjang tersebut, perkara yang diberi penekanan yang utama ialah murid
dapat menghayati amalan agama dan kepercayaan masing-masing yang menjurus ke
arah wujudnya perasaan saling hormat-meghormati antara satu dengan yang lain
(Noriati A. Rashid et al., 2013). Sejajar dengan pelaksanaan Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM), mata
pelajaran seperti Pendidikan Islam, Bahasa Cina Komunikasi, Bahasa Tamil,
Bahasa Kadazandusun, Bahasa Iban, Bahasa Semai dan Pendidikan Moral kini diajar
pada peringkat sekolah rendah semua aliran yang merangkumi Sekolah Kebangsaan
(SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
(SJKT). Pelaksaan sistem tersebut menghapuskan sifat prejudis dalam kalangan
masyarakat pelbagai. Dalam hal ini, meskipun murid beragama Islam merupakan
murid minoriti di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), mata pelajaran
Pendidikan Islam masih diajarkan. Ringkasnya, kepelbagaian agama dalam konteks
hubungan etnik dapat dilihat dalam pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dalam sistem
pendidikan negara.
Secara
keseluruhan, kepelbagaian agama yang wujud di negara ini bukanlah menjadi
penghalang kepada masyarakat majmuk di negara ini untuk hidup dalam suasana
yang aman dan harmoni. Kepelbagaian tersebut sebaliknya mengukuhkan lagi
semangat perpaduan yang mencerminkan keunikan kepelbagaian budaya di Malaysia. Untuk
mengukuhkan lagi hubungan etnik dalam konteks kepelbagaian agama, terdapat pelbagai
langkah yang telah diambil oleh pihak kerajaan. Dalam hal ini, penggubalan
Rukun Negara yang menekankan aspek kepercayaan kepada Tuhan berdasarkan
perspektif agama masyarakat majmuk di Malaysia dapat menyemai perasaan saling
hormat-menghormati antara satu dengan yang lain. Toleransi dalam kalangan
rakyat Malaysia dalam aspek kepelbagaian agama juga mengukuhkan lagi hubungan
etnik dalam kalangan masyarakat majmuk. Penganjuran rumah terbuka perayaan
pelbagai kaum juga antara langkah yang diambil oleh untuk mengukuhkan lagi
perhubungan masyarakat Malaysia yang mempunyai kepelbagaian agama. Kepentingan
sistem pendidikan sebagai wahana yang mampu mewujudkan semangat perpaduan peringkat
awal menyebabkan kerajaan melaksanakan dasar pendidikan yang mampu mewujudkan
persefahaman antara kaum. Oleh yang demikian, masyarakat majmuk di Malaysia
seharusnya menyokong usaha murni kerajaan untuk mewujudkan hubungan etnik yang
positif dalam konteks kepelbagaian agama.
Ulasan
Catat Ulasan