Konsep Tingkah Laku Bermasalah


Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin

Tingkah laku bermasalah pula merupakan tingkah laku yang tidak normal yang terkeluar dari nilai dan norma sosial masyarakat, termasuk sekolah. Konsepnya bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dirasai, dilakukan dan dialami oleh kebanyakan orang dalam masyarakat. Berdasarkan kajian dan pemerhatian, tingkah laku bermasalah yang tertimbul adalah kerana kekurangan keupayaan individu dalam proses adaptasi atau pun akomodasi apabila menghadapi perubahan situasi dalam alam persekitaran.  Akibatnya, emosi dan aktiviti kehidupan individu yang terlibat terganggu dan seterusnya mengganggu pula keharmonian alam persekitaran semasa proses interaksi berlaku. Mok (2011) mentakrifkan tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang mengganggu perjalanan kehidupannya.
Dalam konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku yang yang boleh merosakkan kelancaran dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran khususnya di dalam bilik darjah. Menurut Choong (2009), tingkah laku bermasalah boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama iaitu tingkah laku bermasalah positif dan tingkah laku bermasalah negatif. Tingkah laku bermasalah positif merangkumi tingkah laku ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas, dan proaktif. Manakala, bagi tingkah laku bermasalah negatif pula tingkah laku bermasalah negatif merangkumi tingkah laku yang menghalang (bergantung), tingkah laku yang mengganggu (disruptif), dan tingkah laku antisosial (distruktif).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran