Konsep Tingkah Laku Bermasalah
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Tingkah
laku bermasalah pula merupakan tingkah laku yang tidak normal yang terkeluar
dari nilai dan norma sosial masyarakat, termasuk sekolah. Konsepnya
bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dirasai, dilakukan dan
dialami oleh kebanyakan orang dalam masyarakat. Berdasarkan kajian dan
pemerhatian, tingkah laku bermasalah yang tertimbul adalah kerana kekurangan
keupayaan individu dalam proses adaptasi atau pun akomodasi apabila menghadapi
perubahan situasi dalam alam persekitaran. Akibatnya, emosi dan aktiviti
kehidupan individu yang terlibat terganggu dan seterusnya mengganggu pula
keharmonian alam persekitaran semasa proses interaksi berlaku. Mok (2011) mentakrifkan
tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang mengganggu
perjalanan kehidupannya.
Dalam konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada
sebarang tingkah laku yang yang boleh merosakkan kelancaran dan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran khususnya di dalam bilik darjah. Menurut Choong
(2009), tingkah
laku bermasalah boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama iaitu tingkah
laku bermasalah positif dan tingkah laku bermasalah negatif. Tingkah laku
bermasalah positif merangkumi tingkah laku ingin tahu, cepat belajar, pintar
cerdas, dan proaktif. Manakala, bagi tingkah laku bermasalah negatif pula tingkah
laku bermasalah negatif merangkumi tingkah laku yang menghalang (bergantung),
tingkah laku yang mengganggu (disruptif), dan tingkah laku antisosial
(distruktif).
Ulasan
Catat Ulasan