Peranan Bahan Bantu Mengajar dalam Pengajaran Seni Bahasa dan Tatabahasa
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Standard
Kurikulum Bahasa Malaysia Sekolah Rendah digubal untuk membolehkan murid
berketerampilan dalam berbahasa dan boleh berkomunikasi untuk memenuhi
keperluan diri, memperoleh pengetahuan, ilmu, kemahiran, maklumat, nilai dan
idea serta hubungan sosial dalam kehidupan harian (Bahagian Pembangunan
Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia, 2014). Berlandaskan pernyataan
tersebut, Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah
Rendah bukan sahaja memberi fokus terhadap aspek kemahiran bahasa sahaja,
tetapi juga memberi fokus terhadap aspek seni bahasa dan tatabahasa bagi
mengukuhkan tahap kecekapan berbahasa dalam kalangan murid. Seni bahasa merujuk
kepada aspek kebahasaan, keindahan dan kehalusan dalam Bahasa Melayu yang perlu
difahami dan dikuasai oleh murid dan menekankan pembelajaran secara didik
hibur. Manakala, tatabahasa pula terdiri merujuk kepada merujuk aspek morfologi
dan sintaksis Bahasa Melayu yang perlu difahami dan dikuasai oleh murid. Aspek
tersebut perlu diajarkan menerusi pengajaran yang terancang dengan
pengaplikasian teknik pengajaran yang sesuai dan berkesan. Berdasarkan
pernyataan tersebut, penggunaan bahan bantu belajar memainkan peranan penting
dalam meningkatkan pemahaman murid terhadap aspek seni bahasa dan tatabahasa
yang ditekankan dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa
Malaysia. Terdapat beberapa peranan penting bahan bantu belajar dalam
pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa dan tatabahasa.
Bahan bantu belajar yang boleh guru
implementasikan dalam pengajaran dan pembelajaran seni bahasa dan tatabahasa
ialah bahan maujud. Menurut Mok Soon
Sang (2009), bahan maujud merupakan bahan konkrit atau bahan sebenar yang boleh
disentuh dan dipegang oleh murid. Penggunaan bahan maujud dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan pemahaman murid terhadap sesuatu
konsep yang disampaikan oleh guru. Hal ini demikian kerana, murid akan lebih
memahami konsep yang guru sampaikan secara lebih terperinci sekiranya mereka
diberi bahan yang bersifat konkrit kerana murid terikat pada pengalaman deria
motor yang konkrit sahaja. Berlandaskan
pernyataan tersebut, murid dapat membina idea dengan lebih bermakna berdasarkan
bahan maujud yang diperhatikan kerana bahan tersebut memberi pengalaman
langsung kepada mereka. Perkara ini sejajar dengan pernyataan Wong Kiet Wah et
al. (2013) yang menyatakan bahawa murid pada peringkat sekolah rendah membina
konsep berdasarkan objek dan peristiwa konkrit. Pengimplementasian bahan maujud
dalam proses pengajaran dan pembelajaran juga dapat memberi rangsangan kepada
murid untuk terlibat aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
bertepatan dengan teori pembelajaran behaviorisme. Pernyataan tersebut
signifikan dengan pendapat Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad (2012) yang
menegaskan bahawa bahan bersifat konkrit dapat menarik minat murid untuk
mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran. Dalam pengajaran seni bahasa bagi
Standard Pembelajaran 4.3.1 Mengujarkan
dialog dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan bahasa badan yang
sesuai melalui lakonan secara didik hibur, penggunaan bahan maujud seperti
kostum dapat membantu murid dalam memahami peranan dan dialog watak yang mereka
lakonkan. Untuk pengajaran aspek tatabahasa bagi Standard Pembelajaran 5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks,
penggunaan bahan maujud seperti kad gambar dapat memudahkan murid memahami
beberapa kata nama am berdasarkan kad gambar tersebut. Deduksinya, penggunaan
bahan maujud dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia dapat
meningkatkan kefahaman murid terhadap konsep yang guru sampaikan.
Guru juga boleh mengaplikasikan
bahan teks sebagai salah satu bahan bantu belajar ketika melaksanakan proses
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malayia di dalam bilik darjah. Adenan Ayob
dan Khairuddin Mohamad (2012) mendefinisikan bahan teks sebagai suatu bahan
pembelajaran yang mengandungi tulisan. Penggunaan bahan teks dalam proses
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia dapat memperluas kosa kata murid
dalam pelbagai konteks kerana bahan teks tersebut mengandungi pelbagai kosa
kata berdasarkan tema tertentu (Ali Mahmood et al., 2011). Hal ini bertepatan
dengan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah
Rendah yang menekankan aspek kosa kata seperti mana yang terdapat dalam sistem
bahasa. Menerusi penggunaan bahan teks juga, elemen penggabungjalinan dalam
pengajaran Bahasa Malaysia dapat dilaksanakan. Dalam hal ini, pengajaran seni
bahasa dan tatabahasa yang menggunakan bahan teks sebagai bahan bantu belajar
boleh menyelitkan pengajaran kemahiran membaca. Situasi tersebut sudah tentu
membolehkan murid untuk menguasai aspek seni bahasa atau tatabahasa dengan
kemahiran membaca dengan lebih efektif. Sebagai tamsilan, pengajaran aspek seni
bahasa berdasarkan Standard Pembelajaran 4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan bahasa
badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur, penggunaan bahan teks
iaitu petikan dialogmembantu murid untuk
meningkat kosa kata mereka berdasarkan dialog tersebut selain meningkatkan
keupayaan membaca secara mekanis dalam kalangan murid. Untuk aspek tatabahasa
pula bagi Standard Pembelajaran 5.1.7
Memahami dan menggunakan kata sendi nama dan kata seru dengan betul mengikut
konteks, penggunaan bahan teks iaitu petikan dialog yang mengandungi kata
seru membolehkan murid meningkatkan kosa kata mereka dalam aspek kata seru
selain membantu murid tersebut untuk meningkatkan kemahiran membaca secara
mekanis menggunakan intonasi yang sesuai berdasarkan kata seru yang terdapat
dalam petikan dialog tersebut. Konklusinya, penggunaan bahan teks dalam proses
pengajaran dan pembelajaran membantu murid untuk meningkatkan kosa kata mereka
dalam pelbagai konteks selain meningkatkan kemahiran membaca secara mekanis.
Bahan
grafik juga merupakan salah satu bahan bantu belajar yang boleh guru praktikkan
dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia. Yusup Hashim (2005)
mentakrifan bahan grafik sebagai bahan visual yang meringkaskan penerangan dan
penilaian tertentu menerusi gabungan penggunaan lukisan, perkataan, lambang dan
gambar. Pengimplementasian bahan grafik oleh guru dalam pengajaran dan
pembelajaran membantu murid dalam memahami konsep abstrak yang disampaikan
dengan lebih mudah kerana bahan tersebut mempersembahkan sesuatu konsep secara
menarik dan mudah difahami. Pernyataan ini selaras dengan pendapat Noriati A.
Rashid et al. (2012) yang menyatakan bahawa bahan grafik membantu meningkatkan
pemahaman murid terhadap konsep yang bersifat abstrak kerana bahan grafik
tersebut mencerakinkan konsep-konsep penting dan distrukturkan secara
bersistematik. Jenis bahan grafik yang sering kali digunakan oleh guru dalam
menerangkan konsep ialah peta I-think bertepatan
dengan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21. Pengaplikasian peta I-Think meningkatkan kemahiran berfikir
aras tinggi dalam kalangan murid kerana peta
tersebut membolehkan murid melakukan analisis dan sintesis terhadap maklumat
yang dipersembahkan. Dalam konteks pengajaran seni bahasa berdasarkan Standard
Pembelajaran 4.4.2 Membina dan memahami
sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas secara didik hibur, penggunaan bahan grafik iaitu peta
minda yang menerangkan berkenaan dengan sajak dapat meningkatkan pemahaman
murid terhadap ciri-ciri sajak yang mana membantu mereka untuk menghasilkan
sajak. Bagi pengajaran aspek tatabahasa berdasarkan Standard 5.1.7 Pembelajaran Memahami dan menggunakan
kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks,
penggunaan bahan grafik iaitu peta I-Think
yang menerangkan fungsi pelbagai jenis kata bantu, kata perintah dan kata
pemeri membantu meningkatkan pemahaman murid terhadap fungsi setiap golongan
kata tersebut. Tuntasnya, penggunaan bahan grafik dalam pengajaran dan
pembelajaran membantu murid untuk meningkatkan pemahaman mereka terhadap aspek
seni bahasa dan tatabahasa.
Bahan
bantu belajar seterusnya yang boleh guru praktikkan dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Malaysia ialah bahan multimedia. Berdasarkan takrifan yang
diberikan oleh Noriati A. Rashid et al. (2012), bahan multimedia ialah bahan
bantu belajar yang mengintegrasikan pelbagai jenis media pengajaran seperti
video, audio, grafik, animasi dan teks. Penggunaan bahan multimedia adalah
relevan dengan keperluan dan kehendak pembelajaran abad ke-21 yang difokuskan pada
masa ini. Hal ini demikian kerana, penggunaan bahan multimedia dalam pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Malaysia menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran
lebih menarik dan menyeronokkan sejajar dengan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (2013-2025) yang menekankan penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran. Perkara tersebut disebabkan oleh penggunaan
bahan multimedia yang mengintegrasikan pelbagai jenis media pembelajaran dapat
menggelakkan murid daripada berasa bosan ketika mengikuti sesi pengajaran dan
pembelajaran. Dalam konteks guru, pengimplementasian bahan multimedia dalam
pengajaran dan pembelajaran membantu guru untuk menerangkan konsep kepada murid
dengan lebih mudah (Noriati A. Rashid et al., 2012). Bahan multimedia yang
mengandungi audio dan video boleh digunakan oleh guru sebagai medium dalam
menyampaikan sesuatu konsep. Untuk pengajaran aspek seni bahasa bagi Standard
Pembelajaran 4.1.1 Menyebut dan memahami
lirik lagu yang mengandungi mesej dalam nyanyian yang dipersembahkan secara
didik hibur, penggunaan bahan multimedia yang mengintegrasikan video, audio
dan teks membolehkan murid menyanyikan lagu dalam suasana yang menyeronokkan
berpandukan bahan multimedia tersebut. Manakala, aspek tatabahasa bagi Standard
Pembelajaran 5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja tunggal dengan betul mengikut konteks, penggunaan
bahan multimedia yang mengintegrasikan audio, video dan animasi membantu guru
menerangkan konsep kata kerja tunggal kepada murid dengan lebih berkesan selain
menimbulkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dalam kalangan murid. Intihanya,
bahan multimedia menjadikan suasana pengajaran dan pembelajaran lebih menarik menerusi
kepelbagai media pengajaran serta memudahkan tugas guru dalam menyampaikan
konsep kepada murid.
Secara
holistik, penggunaan bahan bantu belajar memainkan peranan yang penting dalam
proses pengajaran dan pembelajaran khususnya bagi aspek seni bahasa dan
tatabahasa. Bahan bantu belajar merupakan medium yang efektif dalam
meningkatkan kefahaman murid terhadap konsep seni bahasa dan tatabahasa yang
disampaikan oleh guru. Untuk itu, guru seharusnya mengimplementasikan penggunaan
bahan bantu belajar dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah. Menerusi pengimplementasian tersebut, guru dapat
meningkatkan kualiti dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran yang
dilaksanakan. Dalam menghasilkan bahan bantu belajar, guru perlu memberi
perhatian terhadap beberapa aspek agar bahan belajar yang dihasilkan tersebut
bersesuaian dengan tahap kognitif murid. Ringkasnya, penggunaan bahan bantu
belajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan yang penting
untuk memastikan proses tersebut berjalan dengan efektif.
Ulasan
Catat Ulasan