Fungsi Sastera Kanak-kanak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Perkembangan Kognitif
Menurut Zainiah Mohamed Isa
(2007), tidak banyak yang boleh diperkatakan berkenaan dengaan sastera dalam
pendidikan kanak-kanak, terutamanya pada peringkat prasekolah. Namun demikian, dapat
dilihat bahawa sastera kanak-kanak memainkan peranan yang signifikan dalam
pendidikan kanak-kanak. Berdasarkan takrifan yang yang diberikan oleh Clynch
Brown dan Tomlinson (1999) dalam Khairuddin Mohamad et al. (2014), sastera
kanak-kanak adalah buku berkualiti yang terdapat di pasaran yang ditujukan
kepada kanak-kanak daripada usia sejak lahir sehinggalah usia dewasa. Tajuk-tajuk
buku tersebut adalah yang berkisar pada dunia kanak-kanak, serta dinukilankan
dalam bentuk prosa, puisi, fiksyen dan bukan fiksyen. Menurut Glazer (2000)
dalam Ismail Yusof (2008), buku kanak-kanak adalah buku-buku yang ditulis bagi
tujuan pembacaan kanak-kanak ataupun buku yang menjadi bacaan kanak-kanak tanpa
mengira bentuk penulisannya sama ada buku cerita berbentuk fiksyen dan bukan
fiksyen yang ditulis untuk memberi maklumat, atau pun buku yang menggunakan bahasa
berirama seperti lagu, sajak pantun dan lain-lain. Secara ringkas, sastera
kanak-kanak adalah buku kanak-kanak yang menitikberatkan tema, minat
kanak-kanak, sifat kanak-kanak, dan keperluan tahap pembacaan kanak-kanak. Ini bertujuan agar bahan bacaan yang
dihasilkan bersesuaian dengan kanak-kanak.
Oleh itu sastera kanak-kanak sebenarnya sesuai digunakan sebagai
jambatan bagi membantu perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh. Sastera
kanak-kanak mempunyai peranan penting dalam perkembangan kanak-kanak.
Perkembangan Bahasa dan Komunikasi
Perkembangan bahasa dan komunikasi amat penting semasa
kanak-kanak masih di peringkat sekolah rendah. Dokumen Standard Kurikulum dan
Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah Rendah telah menerapkan unsur-unsur sastera
menerusi aspek seni bahasa dan didik hibur (Kementerian Pendidikan Malaysia,
2011). Dalam hal ini, aspek seni bahasa yang juga merupakan salah satu elemen
dalam komponen sastera memberi fokus terhadap sastera dalam bentuk nyanyian,
cerita, lakonan dan puisi.
Sastera
kanak-kanak boleh digunakan sebagai medium yang dapat membantu perkembangan
bahasa dan komunikasi kanak-kanak. Ini
boleh dilakukan melalui pembacaan secara mekanis kepada kanak-kanak di bilik
darjah. Melalui aktiviti bacaan tersebut,
kanak-kanak akan berpeluang mendengar sebutan yang betul, menyatakan idea atau
pendapat melalui perbincangan, dan menceritakan semula cerita atau menulis,
atau melukis cerita yang telah didengar atau yang telah dibaca oleh mereka (Khairuddin
Mohamad dan Adenan Ayob, 2013). Menerusi
pembacaan bahasa sastera, secara tidak lansung kanak-kanak didedahkan dengan
fungsi literasi yang bermakna dan menarik perhatian mereka. Pembacaan bahan sastera juga dapat
memperkayakan perbendaharaan kata kanak-kanak
Menurut Ragbir Kaur Joginder Singh (2013), komponen perkembangan
kognitif menjadi fokus utama dalam pendidikan kanak-kanak kerana keupayaan kognitif
mempengaruhi semua aktiviti pembelajaran. Teori Perkembangan Kognitif Piaget
diguna pakai dengan meluas di dalam pendidikan awal kanak-kanak. Teori tersebut merupakan teori konstruktif kerana
kanak-kanak secara terus menerus membina pengetahuan melalui proses membina
pengetahuan baru berdasarkan pengetahuan yang sedia ada (Wardel,2000). Jika
dilihat pada teori Piaget, kanak-kanak prasekolah adalah berada di peringkat
praoperasi di mana pada peringkat itu berlaku perkembangan drastik dalam
penggunaan simbol mental untuk menyatakan objek, orang dan peristiwa yang
dialami oleh kanak-kanak (Anselmo & Franz, 1995).
Melalui sastera juga perkembangan kognitif dapat
diterapkan kepada kanak-kanak dengan cara memberikan pengetahuan baru dan
mempertingkatkan kefahaman kanak-kanak terhadap pengetahuan yang sedia ada.
Buku kanak-kanak membekalkan banyak maklumat yang kanak-kanak tidak boleh
dapati daripada penerokaan dan pemerhatian persekitaran mereka. Melalui buku kanak-kanak boleh mecari nama
saintifik sesuatu tumbuhan, maklumat tambahan mengenai apa jua bidang yang
mereka sedang kaji, mengetahui maklumat mengenai kanak-kanak yang berada di nagara lain dan bermacam-macam
pengetahuan. Dengan adanya ensiklopedia
kanak-kanak di bilik darjah akan membantu kanak-kanak yang boleh membaca untuk
mencari maklumat secara berdikari. Buku-buku
tersebut memenuhi sifat semulajadi kanak-kanak yang ingin tahu bagaimana
sesuatu terjadi. Dengan membacakan
kepada mereka buku-buku sebegini membantu pemikiran kritikal kanak-kanak untuk
berkembang. Buku-buku konsep seperti buku yang memperkenalkan abjad, bentuk,
warna, binatang, buah-buahan, haiwan dan nombor amat berkesan dalam pendidikan
di peringkat awal kanak-kanak ini. Guru
boleh menggunakan buku konsep sebagai bahan yang menyokong pengajaran sesuatu
tema yang diperkenalkan dalam kurikulum mereka. Namun begitu bentuk persembahan
buku konsep perlu dibuat dengan lebih kreatif dan bermakna agar tidak
membosankan.
Perkembangan Personaliti
Noriati A. Rashid et al .(2013) menyatakan bahawa objektif
perkembangan sosioemosi Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah untuk membolehkan
kanak-kanak membina kemahiran emosi untuk memahami diri dan orang lain. Adalah diharapkan kanak-kanak akan
mengamalkan tingkah laku yang baik dan mempunyai konsep kendiri yang positif
serta membina kemahiran sosial dalam kehidupan bermasyarakat. Namun begitu
perkembangan sosioemosi adalah lebih bersifat kurikulum berbentuk objektif
jangka panjang dan lebih bersifat afektif. Pada usia prasekolah ini juga
merupakan usia terbentuknya tentang kepercayaan tentang sikap kendiri dan juga
penilaian kendiri tentang apa yang mereka boleh lakukan. Kanak-kanak yang tahu
bahawa individu yang rapat dengannya begitu menghargai dirinya akan mendapat
sikap mempercayai diri sendiri (Wardel, 2003). Oleh itu guru dan ibubapa boleh
menggunakan bahan-bahan kesusasteraan bagi membentuk sikap kendiri kanak-kanak
di usia ini.
Ini kerana menurut teori
perkembangan emosi kanak-kanak oleh Erickson, kanak-kanak di peringkat
pertamanya adalah diperingkat percaya lawan tidak mempercayai. Sifat
mempercayai wujud apabila orang yang
rapat dengan kanak-kanak menunjukkan kasih sayang mereka kepada kanak-kanak
(Tan et al., 2003) yang boleh dilakukan melalui aktiviti membaca secara kuat. Pada peringkat seterusnya, kanak-kanak
mahukan autonomi, mahu membuat eksplorasi sendiri dan mahu mengawal yang
lawannya ialah rasa ragu-ragu. Peringkat
ketiga pula kanak-kanak mempunyai perasaan inisiatif lawan rasa bersalah. Buku cerita boleh juga digunakan sebagai satu
sumber bagi memberi panduan kepada kanak-kanak mengenai personaliti yang baik
dan sesuai bagi kanak-kanak yang sebaya dengan mereka (Lynch- Brown,
1999). Melalui pembacaan buku
kanak-kanak akan membuat pertimbangan samada pelakuan watak di dalam buku itu
bersesuaian atau tidak dan membuat pemilihan samada untuk dijadikan tauladan
atau sempadan. Kanak-kanak juga akan
belajar memahami perasaan mereka sendiri, menghargai diri sendiri dan belajar
bagaimana untuk menyuarakan ketidakpuasan hati mereka secara bersesuaian dan
berkesan.
Perkembangan Kerohanian dan Moral
Kanak-kanak akan dapat pengajaran mengenai sebab dan
akibat sesuatu perlakuan menerusi pembacaan .
Sepertimana yang dinyatakan oleh Kohlberg kanak-kanak pada ketika ini
ingin melakukan sesuatu kerana takutkan hukuman dan inginkan balasan yang baik.
Untuk orientasi seperti ini cerita yang menggambarkan perbuatan baik dibalas
baik dan perbuatan jahat mendapat balasan buruk akan memberi pengajaran kepada
kanak-kanak. Oleh itu cerita-cerita yang
berbentuk tauladan amat sesuai untuk peringkat usia kanak-kanak ketika ini.
Melalui cerita juga kanak-kanak akan mendapat contoh-contoh perwatakan
kanak-kanak yang dikatakan baik yang menjadi idola yang ingin diikuti oleh
mereka. Buku-buku yang banyak mengambarkan perlakuan prososial ini bolehlah
dijadikan panduan oleh kanak-kanak yang sememangnya mencari-cari model yang
baik yang boleh ditiru oleh mereka. Melalui pembacaan buku, kanak-kanak
memperkukuhkan lagi konsep keadilan iaitu kanak-kanak dapat membuat penilaian
mengenai perasaan orang lain. Mereka belajar memikirkan mengenai orang lain
juga dan belajar bertolak ansur dalam kehidupan. Jadi mereka harus tahu bagaimana mengambil
giliran, meminta izin, berkongsi sesuatu, mempelawa, dan lain-lain yang pada
mulanya agak sukar dilakukan bagi usia mereka yang boleh digambarkan melalui
perwatakan di dalam buku cerita kanak-kanak.
Dari
sudut kerohanian pula sememangnya sastera kanak-kanak sememangnya kaya dengan
cerita-cerita anbiya dan juga kisah-kisah nabi. Guru boleh menggunakan
cerita-cerita ini sebagai cara menyemaikan sifat kerohanian kepada kanak-kanak
melalui kisah dan tauladan. Guru-guru
juga perlu memastikan buku-buku tersebut adalah yang mudah difahami oleh
kanak-kanak dan guru boleh memperkenalkan istilah-istilah baru yang harus
dipelajari oleh kanak-kanak dalam kurikulum kerohanian prasekolah. Bagi
amalan-amalan dalam agama Islam seperti ibadah dan sebagainya boleh disampaikan
menggunakan buku yang menerangkan perkara ini dengan jelas supaya mudah diikuti
oleh kanak-kanak yang beragama Islam.
Perkembangan Sosial
Komponen Perkembangan Sosioemosi memberi fokus kepada
penguasaan emosi dan kemahiran sosial yang matang. Pada zaman ini kehidupan menjadi bertambah
kompleks dan ini mengakibatkan kanak-kanak turut menerima sedikit sebanyak
tekanan. Kanak-kanak memerlukan contoh
bersosialisasi yang baik, dan mempelajari
bagaimana untuk bersosialisasi dengan baik di dalam masyarakat. Dengan menggunakan buku, kanak-kanak akan
melihat apa yang dilakukan oleh watak-watak di dalam buku bagi menyesuaikan
diri di dalam kehidupan harian. Melalui
model-model yang baik yang terdapat dalam buku cerita kanak-kanak mempelajari
bagaimana hendak menangani isu-isu kehidupan. Menurut Tan et al (2003), secara
amnya pembentukan pelakuan berlaku melalui proses mengenal pasti dan peniruan.
Menurut Bandura (Tan et al, 2003), kanak-kanak mempelajari sesuatu perlakuan
melalui proses pemerhatian dan peniruan.
Beliau telah banyak menjalankan kajian mengenai proses pemerhatian dan
peniruan di dalam bilik darjah dalam bidang pengajaran dan pembelajaran.
Dapatan kajian beliau menunjukkan kebanyakan pembelajaran manusia berlaku
melalui proses pemerhatian dan peniruan.
Menurut Piaget, kanak-kanak berusia dua tahun hingga keenam tahun bersikap
egosentrik iaitu terlalu mementingkan dirinya sendiri. Walau bagaimanapun
semakin meningkat usia mereka , pemikiran mereka mula berkembang dan mereka
telah mula memahami orang lain (Tan et al, 2003).
Peniruan boleh berlaku menerusi
pembacaan terhadap karya sastera
kanak-kanak. Hal ini demikian kerana, karya sastera kanak-kanak erdapat
perlakuan-perlakuan yang prososial seperti bertolak ansur, menunggu giliran,
meminta izin, memohon maaf dan sebagainya. Justeru itu, kanak-kanak akan
mempelajari dan mencontohi tingkah laku yang betul dan yang boleh diterima oleh
masyarakat. Tambahan pula kanak-kanak di
usia ini masih baru dalam proses bersosialisasi dan amat memerlukan contoh yang
perlu diikuti oleh mereka. Melalui buku cerita juga kanak-kanak mempelajari
mengenai perbezaan-perbezaan individu terutamanaya dalam konteks masyarakat
yang berbilang kaum. Melalui buku
kanak-kanak akan mempelajari terdapat persamaan di antara mereka dengan
rakan-rakan yang berlainan kaum seperti menyukai makanan atau mainan yang sama
dan sebagainya dan terdapat perbezaan dari segi agama, rupa fizikal, budaya dan
lain-lain lagi. Melalui cerita-cerita sebegini akan dapat menyatu-padukan
masyarakat berbilang-bilang bangsa sejak dari usia muda lagi.
Begitu juga melalui perwatakan
di dalam buku kanak-kanak akan mengetahui cara yang baik bagi menyuarakan
ketidakpuasan hati mereka, kemarahan mereka, kesedihan mereka dan kegembiraan
mereka melalui cara yang sesuai. Melalui
model yang ditunjukkan oleh watak-watak di dalam buku cerita tersebut kanak-kanak secara tidak langsung
mempelajari bagaimana menangani masalah emosi mereka dengan cara yang sesuai
(Lynch-Brown & Tomlinson,1999).
Ilustrasi juga dapat memainkan peranan dalam perkembangan emosi
kanak-kanak kerana ilustrasi di dalam
buku berupaya menunjukkan perlakuan perlakuan positif dan negatif sesuatu
watak. Ilustrasi yang baik akan
menunjukkan emosi watak melalui mimik muka, perlakuan serta personaliti watak
yang dapat diperhatikan oleh kanak-kanak.
Oleh kerana gambar ini tidak bergerak, ianya boleh diamati oleh
kanak-kanak dan secara tidak langsung berlakulah peniruan. Oleh itu pelukis
ilustrasi haruslah menggunakan peluang ini seluas-luasnya dalam menyampaikan
tunjuk ajar yang positif kepada kanak-kanak.
Perkembangan Kreativiti dan Estetika
Komponen
kreativiti dan estetika memberi fokus kepada memperkembangkan sifat kreatif dan
ekspresif melalui imaginasi dan pemikiran (Noriati A. Rashid et al., 2013).
Guru-guru seharusnya membantu kanak-kanak memperkembangkan pontesi kreativiti
mereka dengan mengadakan peluang untuk mereka mengambil bahagian dalam aktiviti
kesenian yang menggunakan daya imaginasinya (Glaser, 2000). Guru yang baik memperkenalkan bentuk kesenian
yang baru kepada kanak-kanak serta mengembangkan kemahiran ekspresi mereka
secara beransur-ansur agar kanak-kanak dapat mengadaptasi maklumat baru dan
menguasai teknik-teknik baru serta menggalakkan kanak-kanak menggunakan segala
pontensi diri mereka yang kreatif.
Potensi diri yang kreatif adalah
cara penyelesaian masalah yang kreatif.
Guru boleh menggalakkan dengan mengadakan suasana yang selamat di dalam
bilik darjah agar kanak-kanak suka untuk menyuarakan pendapat dan idea
mereka. Selalu bertanyakan soalan dan
mengadakan aktiviti yang bersifat terbuka supaya kanak-kanak dapat menjawabnya
dengan pelbagai jawapan dan cara (Wardel, 2000). Kanak-kanak prasekolah
memberikan respon kepada pelbagai bentuk seni.
Tunjukkan kepada kanak-kanak yang setiap artis mempunyai cara tersendiri
untuk melukis ilustrasinya. Ini ditunjukkan melalui lukisan daripada pelbagai
artis yang terkenal. Bantu kanak-kanak membuat pemerhatian dan membezakan hasil
satu artis dengan artis yang lain. Sebagai lanjutan, libatkan kanak-kanak dalam
aktiviti seni yang berkaitan dengan teknik yang digunakan oleh artis di dalam
buku cerita.
Kanak-kanak pada usia ini juga suka
menggunakan sensori motor dalam meneroka alam sekitar. Pembacaan buku yang mengenai penggunaan
sensori motor amat penting mereka. Begitu juga kanak-kanak gemar menyanyikan
lagu-lagu kegemaran mereka. Menurut
Wardel, 2000), gunakan buku yang mempunyai lirik lagu dan perdengarkan iramanya
kepada kanak-kanak atau guru boleh juga menggunakan cakera padat yang
berunsurkan karaoke kepada kanak-kanak. Sambil mendengar lagu atau puisi
galakkan juga kanak-kanak membuat pergerakan kreatif. Kanak-kanak pada usia ini
juga suka menggunakan daya imaginasi mereka. Rancang pembacaan buku yang
mempunyai pelbagai jalan penyelesaian dan minta pendapat kanak-kanak cara
penyelesaian mereka. Dengan melakonkan
semula cerita yang telah dibaca juga akan membantu imaginasi kanak-kanak.
Ulasan
Catat Ulasan