Jenis-jenis Improvisasi
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Peter Moore (1998) menyarankan enam jenis aktiviti improvisasi untuk
kanak-kanak mengikut peringkat umur. Aktiviti tersebut adalah seperti yang
berikut:
Jenis-jenis Improvisasi
|
Huraian
|
Permainan Bebas
|
Permainan bebas sesuai
untuk kanak-kanak prasekolah dan Tahap 1. Guru sediakan peralatan atau objek,
sediakan situasi yang tertentu dan galakkan kanak-kanak bermain secara bebas
dengan dipantau oleh guru. Guru bolehlah menciptakan senario atau cerita
berdasarkan peralatan tersebut. Peringkatkan permainan dengan objek yang
lebih bermakna dan berwatak seperti anak patung/ boneka, dan kostum yang
dapat menyarankan perwatakan tertentu.
|
Improvisasi Spontan
|
Guru sediakan bahan
rangsangan tertentu untuk kanak-kanak memberikan tindak balas secara spontan
berdasarkan kesesuaian dengan situasi yang diberikan. Murid-murid dibantu dan
digalakkan untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mendengar serta
mengamati pendapat orang lain. Guru juga harus membantu dan menggalakkan
kanak-kanak melakukan tugas secara kolaboratif, berfikir secara kreatif dan
imaginatif serta melahirkan idea, dan membina idea baru berdasarkan idea
orang lain. Namun begitu perlu diingatkan bahawa improvisasi spontan bukan
bertujuan untuk membuat persembahan. Perkara utama ialah menggalakkan
perkongsian idea, melibatkan luahan perasaan, interaksi antara watak serta
prosedur terhadap resolusi sesuatu situasi yang dihadapi.
|
Improvisasi Verbal
|
Kanak-kanak digalakkan
untuk mencipta monolog dan dialog berdasarkan petikan dialog dalam sesebuah
cerita. Murid juga boleh menyambungkan dialog tersebut untuk menggambarkan
situasi yang difikirkan sesuai seperti
memujuk, merayu, mengarahkan, memohon sesuatu, dan seumpamanya dengan
ekspresi dan gaya pengucapan yang sesuai. Aktiviti ini dapat dilaksanakan
secara individu, berpasangan atau berkumpulan.
|
Main Peranan
|
Dalam aktiviti ini,
murid hendaklah berpura-pura menjadi seseorang yang lain dan berlainan dengan
dirinya. Mereka diberikan peranan
tertentu dan meminta kanak-kanak memikirkan cara untuk beraksi dan memberikan
respons terhadap sesuatu situasi. Untuk menghayati watak yang diberikan,
murid perlu dilatih untuk melakukan
justifikasi terhadap watak dengan mengemukakan beberapa soalan seperti nama penuh watak, umur ,latar belakang keluarga, pekerjaan,
sikap dan tingkah laku, hobi atau minat, keadaan kesihatan, dan pelbagai
kemungkinan tentang peribadi watak yang di lakonkan. Di samping itu murid
perlu digalakkan untuk, menulis deskripsi watak, melukis potret,
dan membuat kostum dan memilih props yang sesuai untuk kegunaan watak. Guru
boleh memilih peranan berdasarkan watak daripada orang persekitaran murid,
cerita rakyat, cerita yang pernah dibaca di dalam kelas, drama atau filem
yang pernah ditonton serta berdasarkan gambar.
|
Improvisasi Terlatih
|
Improvisasi ini
berbeza dengan yang lain kerana improvisasi ini menggalakkan kanak-kanak
membuat persembahan. Kanak-kanak diberi tajuk, tema, atau situasi tertentu
untuk dibincangkan dan menghasilkan sesuatu persembahan. Murid diberikan
tempoh masa untuk perbincangan kumpulan dan selepas berbincang mereka diminta
mementaskan hasil perbincangan tersebut.
|
Improvisasi Selari
|
Improvisasi
berdasarkan situasi sebenar atau yang telah benar-benar diketahui untuk
meneroka isu-isu baru. Contohnya menggunakan pengalaman membuat persiapan
untuk bercuti seperti menyediakan
pakaian dan sebagainya dan menggunakan
pengalaman tersebut untuk persiapan sekumpulan saintis yang hendak mengadakan
ekspedisi.
|
Ulasan
Catat Ulasan