Analisis Aspek Seni Bahasa dalam Bahasa Melayu KSSR
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Modul Seni Bahasa merupakan salah satu modul yang
terkandung dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia
Sekolah Rendah signifikan dengan pendekatan modular yang diperkenalkan dalam
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) bermula tahun 2011. Modul tersebut
memberi fokus terhadap keindahan dan kehalusan dalam menginterpretasikan
penggunaan bahasa. Tujuan modul ini diperkenalkan dalam Dokumen Standard
Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah adalah untuk
mengukuhkan berbahasa dalam kalangan murid berdasarkan aspek kemahiran bahasa
iaitu kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran
menulis. Pembelajaran secara didik hibur merupakan strategi pembelajaran yang
diberi penekanan oleh Modul Seni Bahasa yang mana menyediakan akiviti
pengajaran dan pembelajaran yang menyenorokkan kepada murid. Berdasarkan
Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah,
terdapat empat Standard Kandungan yang mengandungi beberapa Standard
Pembelajaran yang difokuskan.
Standard Kandungan Modul Seni Bahasa yang yang
pertama memberi fokus terhadap aktiviti nyanyian iaitu 4.1 Menyebut
dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur dan dibahagikan dua Standard Pembelajaran iaitu 4.1.1 dan 4.1.2 seperti
yang ditunjukkan oleh Jadual 1. Standard Pembelajaran tersebut adalah berbeza
mengikut tahap dan peringkat murid.
Tahun
|
Standard
Pembelajaran
|
|
1
|
4.1.1
|
Menyebut
lirik lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Menyebut dengan jelas dan memahami lirik lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
|
|
2
|
4.1.1
|
Menyebut
lirik lagu dengan jelas melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Memahami dan menyatakan maksud perkataan dalam lirik lagu melalui nyanyian dan
gerak laku secara didik
hibur.
|
|
3
|
4.1.1
|
Menyebut
dan memahami lirik lagu yang mengandungi mesej dalam nyanyian yang dipersembahkan secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Memahami dan menghasilkan
lirik lagu yang mengandungi mesej secara terkawal dan menyampaikan melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
|
4
|
4.1.1
|
Menyebut dan
memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi
nilai dan pengajaran secara
berpandu dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
|
|
5
|
4.1.1
|
Menyebut
dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian sambil berlakon.
|
4.1.2
|
Memahami dan
mengubah suai seni kata lagu secara berpandu dan mempersembahkannya melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
|
6
|
4.1.1
|
Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan
melahirkan imaginasi melalui penghasilan karya sastera.
|
4.1.2
|
Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara bebas dan
mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur.
|
Jadual 1:
Standard Pembelajaran bagi Standard Kandungan 4.1 Modul Seni Bahasa
Pada Tahap 1, Standard Pembelajaran 4.1.1 lebih memberi fokus terhadap
aktiviti menyebut dan memahami lirik lagu serta mempersembahannya dalam bentuk
nyanyian secara didik hibur. Untuk Tahun 1, murid dikehendaki untuk menyebut
lirik lagu melalui nyanyian secara didik hibur. Manakala, untuk Tahun 2 pula,
murid perlu menyebut lirik lagu dengan jelas melalui nyanyian secara didik hibur. Murid pada Tahun 3
pula perlu memahami dan menghasilkan
lirik lagu yang mengandungi mesej secara terkawal dan menyampaikan melalui
nyanyian secara didik hibur. Berbeza pula dengan Tahap 2 yang mana
aktiviti bagi Standard Pembelajaran 4.1.1 lebih menjurus ke arah aktiviti
menyebut dan memahami lirik lagu serta mengimplementasikannya dalam pelbagai
bentuk seperti nyanyian, lakonan dan karya sastera. Bagi Tahun 4, murid
dikehendaki untuk menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan
pengajaran yang dipersembahkan melalui nyanyian secara didik hibur. Standard
Pembelajaran 4.1.1 bagi Tahun 5 memerlukan murid untuk menyebut dan memahami
seni kata lagu melalui nyanyian sambil berlakon. Manakala, murid pada Tahun 6
pula dikehendaki untuk menyebut dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan
imaginasi melalui penghasilan karya sastera.
Standard Pembelajaran 4.1.2 bagi Tahap 1 memberi penekanan kepada
aktiviti menyebut, memahami dan menghasilkan lirik lagu secara terkawal serta
mempersembahkannya dalam bentuk nyanyian secara didik hibur. Pada Tahun 1,
Standard Pembelajaran tersebut mengkehendaki murid untuk menyebut dengan jelas dan memahami lirik lagu
melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur. Pada Tahun 2 pula, aspek
yang diberi perhatian oleh Standard Pembelajaran tersebut ialah memahami
dan menyatakan maksud perkataan dalam
lirik lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur. Bagi Tahun 3, aspek yang diberi penekanan ialah Memahami dan menghasilkan
lirik lagu yang mengandungi mesej secara terkawal dan menyampaikan melalui
nyanyian secara didik hibur. Standard Pembelajaran 4.1.2 pada Tahap 2 menekanan
terhadap aktiviti memahami, menghasilkan dan mengubah suai lirik lagu serta
mempersembahkannya secara didik hibur. Pada Tahun 4, Standard Pembelajaran
tersebut memerlukan murid untuk memahami dan menghasilkan lirik lagu yang
mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui
nyanyian secara didik hibur. Manakala, Standard Pembelajaran 4.1.2 pada Tahun 5
menfokuskan ke arah kemampuan murid
dalam. Bagi Tahun 6, murid perlu memahami dan mengubah suai seni kata lagu
secara berpandu dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur.
Aktiviti bercerita merupakan fokus yang diberi
penekanan dalam Standard Kandungan Modul Seni Bahasa yang kedua iaitu 4.2 Mengujarkan bahasa yang indah
dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur dan dipecahkan
dua Standard Pembelajaran iaitu 4.2.1 dan 4.2.2 seperti yang ditunjukkan oleh Jadual
2. Aras kesukaran bagi Standard Pembelajaran tersebut semakin meningkat
mengikut peringkat umur murid.
Tahun
|
Standard
Pembelajaran
|
|
1
|
4.2.1
|
Mengujarkan
ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui
penceritaan secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Mengujarkan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta
menggunakan bahasa badan yang kreatif
melalui penceritaan secara didik hibur.
|
|
2
|
4.2.1
|
Mengujarkan
ayat dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan diksi yang tepat
melalui penceritaan secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Mengujarkan ayat dengan
sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan diksi yang tepat serta
menggunakan mimik muka yang sesuai melalui penceritaan secara didik hibur.
|
|
3
|
4.2.1
|
Mengujarkan
ayat dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan susunan idea yang
tepat melalui penceritaan secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Mengujarkan idea yang
tepat dengan menggunakan bahasa yang indah serta gaya yang sesuai untuk
menyampaikan mesej melalui penceritaan secara didik hibur.
|
|
4
|
4.2.1
|
Mengujarkan ayat yang
gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan idea
yang tepat semasa bercerita secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Mengujarkan idea yang tepat menggunakan bahasa yang
indah dan ayat yang gramatis serta bahasa badan yang sesuai semasa bercerita
secara didik hibur.
|
|
5
|
4.2.1
|
Mengujarkan ayat dengan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul serta menggunakan laras bahasa yang sesuai
semasa bercerita.
|
4.2.2
|
Mengujarkan cerita dengan menggunakan bahasa yang
indah untuk menyampaikan idea dengan bahasa badan yang kreatif.
|
|
6
|
4.2.1
|
Mengujarkan
cerita menggunakan bahasa yang indah dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
|
4.2.2
|
Mengujarkan cerita
menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis untuk menyampaikan idea
dengan
bahasa badan yang
kreatif.
|
Jadual 2:
Standard Pembelajaran bagi Standard Kandungan 4.2 Modul Seni Bahasa
Standard Pembelajaran 4.2.1 bagi
Tahap 1 menekankan aktiviti mengujarkan ayat secara mekanis melalui penceritaan
secara didik hibur. Pada Tahun 1,
Standard Pembelajaran tersebut mengkehendaki murid untuk mengujarkan ayat
dengan menekankan aspek sebutan yang betul sahaja bagi menyampaikan cerita.
Pada Tahun 2 pula, aspek yang diberi perhatian oleh Standard Pembelajaran
tersebut ialah mengujarkan ayat dengan menggunakan sebutan yang betul, intonasi
yang jelas dan diksi yang tepat dalam menyampaikan cerita. Bagi Tahun 3, aspek
yang diberi penekanan ialah sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan susunan
idea yang tepat dalam mengujarkan ayat menerusi penceritaan secara didik hibur.
Standard Pembelajaran 4.2.1 bagi Tahap 2 memberi perhatian terhadap aktiviti
mengujarkan ayat dan cerita secaara mekanis dengan memberi penambahan terhadap
elemen kegramatisan ayat, laras bahasa dan keindahan bahasa. Pada Tahun 4,
Standard Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk mengujarkan ayat yang
gramatis dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan susunan idea yang
tepat dalam menyampaikan cerita. Manakala, Standard Pembelajaran 4.2.1 pada
Tahun 5 menfokuskan ke arah kemampuan
murid dalam mengujarkan ayat menerusi aktiviti penceritaan dengan mengambil
kira sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan menggunakan laras bahasa yang
sesuai. Bagi Tahun 6, murid perlu mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang
indah dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas berdasarkan Standard
Pembelajaran tersebut.
Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran, Standard
Pembelajaran 4.2.2 bagi Tahap 1 sekolah rendah memberi fokus terhadap aktiviti
mengujarkan ayat secara mekanis serta menggunakan pergerakan yang sesuai
melalui penceritaan secara didik hibur. Standard Pembelajaran 4.2.2 bagi Tahun
1 memerlukan murid untuk mengujarkan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas serta menggunakan bahasa badan yang kreatif dalam menyampaikan
cerita. Untuk Tahun 2, perkara yang diberi perhatian oleh Standard Pembelajaran
tersebut ialah kebolehan murid dalam mengujarkan ayat secara mekanis dan
pemilihan diksi yang tepat serta menggunakan mimik muka yang sesuai ketika
bercerita. Pada Tahun 3 pula, kebolehan murid dalam mengujarkan idea yang tepat
dengan menggunakan bahasa yang indah serta gaya yang sesuai adalah aspek yang
ditekankan. Standard Pembelajaran 4.2.2 bagi Tahap 2 menjurus kepada aktiviti
mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dengan mengambil kira aspek
kegramatisan ayat dan penggunaan bahasa badan yang kreatif. Bagi Tahun 4,
kemampuan murid dalam mengujarkan idea yang tepat menggunakan bahasa yang indah
dan ayat yang gramatis serta bahasa badan yang sesuai semasa bercerita adalah
fokus yang diberikan. Berbeza pula dengan Tahun 5 yang mana murid dikehendaki
untuk mengujarkan cerita dengan menggunakan bahasa yang indah serta bahasa
badan yang kreatif sebagai medium untuk menyampaikan idea. Bagi Tahun 6, murid
dikehendaki bercerita dengan menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang
gramatis serta menggunakan bahasa badan secara kreatif.
Standard Kandungan yang
ketiga dalam Modul Seni Bahasa ialah 4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur yang
mana lebih berfokus ke arah aspek didir hibur secara lakonan. Standard
Kandungan tersebut pula dipecahkan kepada dua Standard Pembelajaran iaitu 4.3.1
dan 4.3.2 dan berbeza mengikut tahap pembelajaran murid berdasarkan peringkat
umur seperti mana yang ditunjukkan oleh Jadual 3.
Tahun
|
Standard
Pembelajaran
|
|
1
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui lakonan
secara didik hibur.
|
4.3.2
|
Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu
perkara serta mengggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara
didik hibur.
|
|
2
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan
yang betul, intonasi yang jelas dan diksi yang tepat melalui lakonan spontan
secara didik hibur.
|
4.3.2
|
Mengujarkan
dialog dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas, diksi yang tepat dan
mimik muka yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
3
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan
yang betul, intonasi yang jelas dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara
didik hibur.
|
4.3.2
|
Memahami
dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi mesej secara terkawal dan
menyampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
|
|
4
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik
hibur.
|
4.3.2
|
Mengujarkan
dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan
pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai
|
|
5
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul serta menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui
lakonan.
|
4.3.2
|
Mengujarkan
dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai
murni dengan menggunakan bahasa yang indah dan bahasa badan yang sesuai
melalui lakonan.
|
|
6
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan
dan intonasi yang betul, dan jelas, bahasa yang indah serta bahasa badan yang
kreatif melalui lakonan.
|
4.3.2
|
Mengujarkan
dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan mesej menggunakan bahasa yang indah
serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.
|
Jadual 3:
Standard Pembelajaran bagi Standard Kandungan 4.3 Modul Seni Bahasa
Standard Pembelajaran 4.3.1
bagi Tahap satu menekankan aktiviti mengujarkan dialog secara mekanis. Pada
Tahun 1, Standard Pembelajaran tersebut mengkehendaki murid untuk mengujarkan
dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui lakonan secara didik hibur. Untuk Tahun 2, penekanan yang diberikan
adalah sama seperti Tahun 1, akan tetapi mengambil kira aspek pemilihan diksi
yang tepat dalam mengujarkan dialog menerusi aktiviti lakonan. Bagi Tahun 3 pula, sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas serta bahasa badan yang sesuai
dalam mengujarkan dialog menerusi aktiviti lakonan merupakan aspek yang
diberi perhatian oleh Standard Pembelajaran tersebut. Standard Pembelajaran
4.3.1 pada Tahun 2 menekankan aktiviti mengujarkan dialog secara mekanis dengan
mengambil kira aspek bahasa badan yang bersesuaian dengan konteks dialog yang
diujarkan. Bagi Tahun 4, Standard Pembelajaran tersebut mengkehendaki murid
untuk mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta
bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur. Berbeza pula
dengan Tahun 5 yang mana Standard Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk
mengujarkan dialog dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta
menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui lakonan. Pada Tahun 6, murid
dikehendaki mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
jelas, bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan secara
didik hibur.
Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah,
Standard Pembelajaran 4.3.2 bagi Tahap 1 menekankan aktiviti mengujarkan dialog
secara mekanis dengan menggunakan pergerakan yang sesuai. Bagi Tahun 1,
Standard Pembelajaran 4.3.2 menguji kebolehan murid dalam mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta mengggunakan bahasa
badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur. Aras kesukaran
Standard Pembelajaran tersebut pada Tahun 2 ditingkatkan apabila murid
dikehendaki untuk memilih diksi yang tepat dan menggunakan mimik muka yang
sesuai dalam mengujarkan dialog menerusi lakonan secara didik hibur. Pada Tahun
3, kebolehan murid dalam mengujarkan dialog secara spontan dengan penggunaan
bahasa badan yang sesuai untuk menyampaikan pengajaran melalui aktiviti lakonan
secara didik hibur amatlah dititikberatkan. Standard Pembelajaran 4.3.2 bagi
Tahap 2 memberi perhatian terhadap aktiviti mengujarkan dialog yang dihasilkan
untuk menyampaikan sesuatu perkara.
Untuk Tahun 4, Pada tahun 4, Standard Pembelajaran 4.3.2 mengkehendaki
murid untuk mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan nilai dan
pengajaran menerusi penggunaan bahasa badan yang bersesuaian. Perkara tersebut
berbeza dengan Standard Pembelajaran 4.3.2 bagi tahun 5 yang Standard
Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk mengujarkan dialog menyampaikan
nilai murni dengan menggunakan bahasa yang indah dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan. Pada
Tahun 6 pula, murid mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan mesej
menggunakan bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan
seperti mana yang terkandung dalam Standard Pembelajaran tersebut.
Standard
Kandungan Modul Seni Bahasa yang keempat iaitu 4.4
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa
yang indah secara didik hibur memberi fokus terhadap aspek puisi moden dan
tradisional. Dalam Standard Kandungan tersebut, terdapat dua Standard
Pembelajaran iaitu 4.4.1 dan 4.4.2 bagi setiap peringkat murid bermula dari
Tahun 1 sehingga Tahun 6. Menurut Standard Pembelajaran tersebut, puisi yang
difokuskan pada Tahap 1 ialah pantun, manakala Tahap 2 pula memberi fokus
terhadap beberapa puisi iaitu pantun, sajak dan syair seperti mana yang
ditunjukkan olej Jadual 4.
Tahun
|
Standard
Pembelajaran
|
|
1
|
4.4.1
|
Melafazkan
pantun dua kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
|
4.4.2
|
Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul serta memahami maksud pantun yang dilafaz
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
|
|
2
|
4.4.1
|
Melafazkan
dan memahami pantun empat kerat dengan sebutan yang betul dan intonasi yang
jelas secara didik hibur.
|
4.4.2
|
Membina pantun empat
kerat secara berpandu dan melafazkannya dengan sebutan yang betul dan
intonasi yang jelas secara didik hibur.
|
|
3
|
4.4.1
|
Melafazkan dan memahami pantun empat kerat
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
|
4.4.2
|
Membina
pantun empat kerat secara berpandu dan melafazkannya dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur.
|
|
4
|
4.4.1
|
Mendeklamasi
sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur
serta memahami maksud sajak tersebut.
|
4.4.2
|
Membina dan memahami
sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas secara didik hibur.
|
|
5
|
4.4.1
|
Melagukan
syair dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami syair
tersebut.
|
4.4.2
|
Membina syair secara
terkawal dan melagukannya dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas
secara didik hibur serta memahami syair tersebut.
|
|
6
|
4.4.1
|
Melafazkan puisi dengan
sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul serta memahami
puisi tersebut.
|
4.4.2
|
Mencipta puisi menggunakan bahasa yang indah
dan melafazkannya dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta
memahami puisi tersebut.
|
Jadual 4:
Standard Pembelajaran bagi Standard Kandungan 4.4 Modul Seni Bahasa
Standard
Pembelajaran 4.4.1 pada Tahap 1 memberi fokus terhadap aktiviti melafazkan dan
memahami pantun dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas. Pada Tahun
1, murid hanya melafazkan puisi yang mudah iaitu pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik hibur. Setelah murid tahu melafazkan pantun
dua kerat pada Tahun 1, aras kesukaran bertambah pada Tahun 2 apabila murid
dikehendaki untuk melafazkan dan memahami pantun empat kerat dengan sebutan
yang betul dan intonasi yang jelas secara didik hibur. Standard Pembelajaran
4.4.1 bagi Tahun 3 adalah sama dengan Taun 2 tetapi mengambil kira aspek
penggunaan bahasa yang indah dalam melafazkan pantun. Berbeza dengan Tahap 2
yang mana Standard Pembelajaran 4.4.1 pada tahap tersebut menekankan aktiviti
melafazkan pelbagai jenis puisi, tidak seperti Tahap 1 yang hanya terhad kepada
pantun. Pada Tahun 4, Standard
Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk mendeklamasi sajak dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur serta memahami
maksud sajak yang dilafazkan. Akan tetapi, Standard Pembelajaran 4.4.1 pada Tahun 5 memberi penekanan terhadap
aktiviti melagukan syair dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
serta memahami maksud syair tersebut. Untuk murid Tahun 6, puisi yang
dilafazkan adalah tidak terhad kepada puisi tertentu sahaja, tidak seperti pada
peringkat sebelumnya.
Menurut Dokumen Standard Kurikulum dan
Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, aktiviti yang diberi perhatian oleh
Standard Pembelajaran 4.4.2 pada Tahap 1 ialah membina pantun secara berpandu
dan melafazkan pantun dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas. Bagi
Tahun 1, aktiviti yang diberi tumpuan ialah melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul serta memahami pantun yang dilafazkan. Tingkat kesukaran Standard
Pembelajaran 4.4.2 ditingkatkan apabila murid dikehendaki untuk membina pantun
empat kerat secara berpandu dan melafazkan pantun tersebut dengan sebutan yang
betul dan intonasi yang jelas. Untuk Tahun 3, aktiviti bagi Standard
Pembelajaran 4.4.2 adalah sama seperti Tahun 2, tetapi lebih menekankan sebutan
yang betul dan jelas, tidak seperti Tahun 2 yang hanya menekankan sebutan yang
betul sahaja. Standard Pembelajaran 4.4.2 bagi Tahap 2 menjurus kepada aktiviti
membina dan mencipta pelbagai puisi serta melafazkannya demgam sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas. Pada Tahun 4, murid dikehendaki untuk membina dan memahami sajak
secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas secara didik hibur. Tahun 5 pula, murid dikehendaki untuk membina
syair secara terkawal dan melagukannya dengan sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas secara didik hibur serta memahami syair tersebut. Manakala, Tahun 6
pula mengkehendaki murid untuk mencipta pelbagai jenis puisi dengan menggunakan
bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul serta memahami puisi tersebut.
Secara
kesimpulan, Modul Seni Bahasa mengandungi empat Standard Kandungan yang utama
iaitu 4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur, 4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur, ialah 4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur dan
4.4 Melafazkan dan memahami puisi
dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur. Standard Kandungan 4.1
menfokuskan aktiviti nyanyian, Standard Kandungan 4.2 menekankan aktiviti
bercerita, Standard Kandungan 4.3 menekankan aktiviti lakonan dan Standard
Kandungan 4.4 menekankan aspek puisi.
Ulasan
Catat Ulasan