Pengenalan kepada Sastera Kanak-kanak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Menurut Hadijah Rahmat (2006), sastera awal
kanak-kanak merujuk kepada hubungan kanak-kanak dengan hasil kreatif iaitu buku
atau bahan bacaan dan cerita. Hubungan tersebut boleh dalam bentuk mendengar,
bertutur, membaca dan menulis. Pada peringkat awal kanak-kanak, bahan seperti
buku-buku bergambar yang berwarna dan bahan bacaan yang diaplikasikan dengan
bahan audio visual perlu diperbanyak untuk menarik minat kanak-kanak membaca.
Bahan tersebut sangat penting kerana kebolehan membaca banyak bergantung kepada
ketajaman deria pendengaran dan deria penglihatan kanak-kanak. Kanak-kanak
perlu didedahkan dengan aktiviti membaca buku cerita, melihat pelbagai jenis
buku, ditunjukkan cara menjaga buku dan mengumpulkan buku pelbagai warna. Hal
ini boleh berlaku kerana pada usia lima tahun, kanak-kanak telah mula menguasai
asas-asas bahasa seperti semantik, sintaksis dan pragmatik. Asas-asas bahasa
ini akan terus berkembang mengikut pertambahan umur mereka. Satu konsep yang
penting dalam pendidikan berhubung dengan pembacaan ini ialah kanak-kanak ini
harus disediakan dengan kesediaan atau persiapan sebelum membaca.
Md. Sidin Ahmad Ishak (2005) menyatakan
bahawa sastera kanak-kanak mempunyai tafsiran yang agak luas dan umum. Karya
puisi, novel, drama, segala bentuk penerbitan dan penulisan yang memberikan
manfaat kepada kanak-kanak adalah merupakan sastera kanak-kanak. Buku
pendidikan dan pengetahuan am juga merupakan salah satu sastera kanak-kanak.
Kanak-kanak secara semula jadi memang memiliki kecenderungan terhadap cerita.
Penggunaan cerita dalam pembelajaran merupakan salah satu metodologi yang
efektif untuk membolehkan kanak-kanak memahami sesuatu konsep. Dalam hal ini,
cerita boleh dianggap sebagai medium yang membantu ke arah membimbing, mendidik
dan melatih kanak-kanak. Sastera kanak-kanak merupakan bidang yang sangat
menarik dan penting kerana peranannya dalam perkembangan kognitif, sosial dan
emosi kanak-kanak. Penghasilan karya sastera kanak-kanak tidak
berfokus terhadap pemikiran orang dewasa. Hal ini demikian kerana, pemikiran
dan perkembangan antara kanak-kanak adalah berbeza-beza mengikut umur, jantina,
dan perkembangan kognitif mereka.
Sastera kanak-kanak adalah karya sastera yang
dihasilkan dalam bentuk buku yang boleh dibaca oleh kanak-kanak mengikut
peringkat umur dan mampu menimbulkan keseronokan kepada mereka untuk
membaca dan menghayati cerita-cerita dalam buku tersebut (Ani Omar, 2012). Bagi
mencapai tahap tertinggi nilai sastera dan estetika karya, penghasilan sastera
awal kanak-kanak ini dilakukan dalam bentuk tulisan dan ilustrasi. Sastera awal
kanak-kanak merupakan salah satu elemen yang dikenal pasti berupaya
melengkapkan perkembangan seseorang kanak-kanak pada peringkat awal. Ini
kerana, sastera awal kanak-kanak mampu memberi keseronokan, dapat merangsang
imaginasi, dapat membantu kanak-kanak mengenal dan memahami diri sendiri,
memahami bahasa secara semula jadi, membantu mendapatkan maklumat dan memupuk
nilai-nilai murni dalam diri kanak-kanak. Secara holistik, sastera kanak-kanak
membantu dalam perkembangan kanak-kanak kerana merangsang proses kreatif dan
imaginatif dalam kalangan kanak-kanak.
kemahiran pengendalian bahasa yang sesuai
BalasPadam