Pembinaan Emosi dan Psikologi Watak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh Ismail Mohd Noh
(2007), emosi dapat merujuk kepada ungkapan perasaan. Emosi yang berupa
perasaan sedih,marah, benci, bingung, gugup dan sebagainya. Dalam drama,
seorang pemain harus dapat mengendalikan dan menguasai emosinya. Hal ini
penting untuk memberikan warna bagi tokoh yang melakonkan dan untuk menunjang
karakter tokoh tersebut. Emosi juga sangat mempengaruhi tubuh, iaitu tingkah
laku, roman muka (ekspresi), pengucapan dialog, pernafasan, niat. Niat di sini
timbul setelah emosi itu terjadi, misalnya setelah marah maka timbul niat untuk
memukul dan sebagainya.
Terdapat
tiga cara dalam melahirkan dan membina emosi watak dalam diri seorang pelakon
iaitu melalui peniruan, pernafasan dan ekspresi muka. Dalam kaedah peniruan,
para pelakon perlu mendalami terlebih dahulu watak yang ingin dilakukan.
Kebiasaannya teknik ini berguna kepada pementasan drama yang mengadaptasikan
atau membuat lakonan semula terhadap sesuatu cerita yang sememangnya sudah
wujud contohnya, Puteri Gunung Ledang. Para pelakon perlu mendalami dan
mengenal watak yang ingin dilakukan dan hal ini meliputi tingkah laku, cara
hidup, pergaulan, dialek, kebiasaan dan sebagainya. setelah kita mengenali
watak tersebut barulah kita dapat meniru watak tersebut.
Kedua, melalui pernafasan. Terdapat empat cara
pernafasan yang biasa dilakukan iaitu pernafasan dada yang mana dalam cara
pernafasan ini, kita menyerap udara kemudian kita masukkan ke rongga dada
sehingga dada kita membusung. Di kalangan orang-orang teater pernafasan dada
biasanya tidak dipergunakan kerana di samping daya tampung atau kapasiti dada
untuk Udara sangat sedikit, juga dapat mengganggu gerak/acting kita, kerana
bahu menjadi kaku. Selain itu, pernafasan perut. Pernafasan jenis ini
memerlukan udara yang kita hirup untuk kita masukkan ke dalam perut sehingga
perut kita menggelembung, Pernafasan perut dipergunakan oleh sebahagian
dramawan, kerana tidak banyak mengganggu gerak dan daya tampungnya lebih banyak
dibandingkan dada, atas pinggul kita juga turut mengembang.
Di
samping itu, pernafasan lengkap. Pada pernafasan lengkap kita mempergunakan
dada dan perut untuk menyimpan udara, sehingga udara yang kita serap sangat
banyak (maksimum). Pernafasan lengkap dipergunakan oleh sebahagian artis
panggung yang biasanya tidak terlalu mengutamakan acting, tetapi mengutamakan vokal. Seterusnya, pernafasan
diafragma. Pernafasan diafragma ialah apabila diafragma kita mengembang apabila
kita menyedut udara. Pernafasan ini lebih kerap digunakan oleh manusia dalam
percakapan seharian. Pernafasan ini tidak banyak mengganggu pergerakan dan daya
tampungnya lebih banyak berbanding pernafasan perut.
Cara
ketiga untuk membina emosi dan psikologi watak adalah dengan melatih ekspresi
muka. Ekspresi wajah atau mimik adalah hasil dari satu atau
lebih gerakan atau posisi otot pada wajah. Ekspresi wajah
merupakan salah satu bentuk komunikasi non-verbal,
dan dapat menyampaikan keadaan emosi dari seseorang kepada orang yang
mengamatinya. Ekspresi wajah merupakan salah satu cara penting dalam
menyampaikan maklumat sosial dalam kehidupan manusia. Melalui ekspresi
muka sudah memadai bagi menunjukkan emosi. Sebagai contoh, muka berkerut
menunjukkan emosi keliru bercelaru.
Ulasan
Catat Ulasan