Drama dalam Pendidikan

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin



Menurut Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad (2012), seni drama merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang boleh diaplikasikan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kanak-kanak belajar mengenal diri dan masyarakat menerusi drama. Hal ini demikiian kerana, elemen asas yang terdapat dalam mencerminkan kehidupan individu serta masyarakat. Menerusi aktiviti drama, murid-murid dapat dibimbing berkomunikasi secara bersuara atau tanpa suara dengan lebih efektif. Mereka juga boleh dilatih dalam aspek penggunaan laras bahasa mengikut konteks dan situasi yang sesuai menerusi aktiviti simulasi, main peranan dan improvisasi. Pembelajaran melalui drama akan menjadikan pembelajaran murid-murid lebih bermakna dan berlangsung dalam keadaan yang menyeronokkan.
            Drama merupakan salah satu elemen yang merentas kurikulum kerana boleh diaplikasikan sebagai pendekatan atau teknik pengajaran dan pembelajaran dalam semua mata pelajaran khususnya Bahasa Malaysia Sekolah Rendah. Menurut Farizah Nazir et al. (2015), aktiviti drama yang dilaksanakan di bilik darjah dapat menggalakkan interaksi dan kemahiran berkomunikasi secara berkesan serta tepat seperti nama yang ditekankan dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah. Sama seperti karya kesusasteraan yang lain, drama sebagai teks, berperanan sebagai medium penyebaran ilmu pengetahuan dan menjadi sumber rujukan budaya masyarakat yang digambarkan. Guru boleh membimbing murid menghayati kandungan teks atau skrip melalui pembacaan dan perbincangan berkenaan dengan skrip yang dibaca. Murid-murid dapat memahami perihal manusia dan ragamnya serta memahami perilaku manusia dan sosiobudaya masyarakat melalui watak-wataj yang terdapat dalam skrip tersebut.
            Dalam pengajaran dan pembelajaran Guru boleh membawa pelajar meneroka pemikiran yang lebih luas dan mendalam tentang tema dan aspek-aspek lain yang terdapat dalam skrip drama melalui pendekatan atau kaedah yang sesuai (Amir Juhari, 2015). Penghayatan skrip juga boleh dilaksanakan dengan aktiviti drama pembaca atau pementasan drama. Selain itu, skrip juga boleh distrukturkan mengikut mata pelajaran tertentu. Contohnya, untuk mengajarkan sejarah, guru boleh memilih skrip yang menterjemahkan kisah sejarah yang dipelajari atau membinanya sendiri bersama murid dengan mengaplikasikan teknik improvisasi atau simulasi.
Melalui plot atau konflik yang dikemukakan dalam skrip, guru boleh meminta murid berbincang bagi memikirkan penyelesaian masalah, andaian atau meramalkan penyelesaian sesuatu cerita atau peristiwa. Melalui analisis perwatakan pula, guru boleh meminta pendapat murid tentang perilaku, tindakan dan cara watak menyelesaikan permasalahan yang ditimbulkan (Lutfi Abas, 1987). Aktiviti sebegini menggalakkan kemahiran berfikir kritis dan kreatif, di samping menggalakkan murid memahami permasalahan masyarakat dan cuba menjadikan persoalan yang terdapat dalam skrip itu sebagai satu pengajaran yang menambahkan pengalaman mereka tentang erti kehidupan. Dalam hal ini, secara tidak langsung guru telah dapat menerapkan nilai-nilai murni dan membentuk peribadi pelajar itu sendiri.
Nor Hashimah Jalaluddin (2007) menyatakan bahawa penghasilan sebuah drama kanak-kanak, merupakan satu usaha yang amatbermakna kepada para pelajar. Peranan drama dalam pendidikan bukan sekadar melatih kefasihan bertutur, kecekapan berkomunikasi, berfikir dan berketrampilan, malahan melalui aktiviti berdrama, murid boleh mempertingkatkan potensi diri dalam banyak aspek. Ini termasuklah aspek perkembangan diri dan sosialnya. Drama merupakan seni persembahanyang menggabungkan seni lakon dengan plbagai seni lain seperti seni muzik, seni tari, seni pertukangan, seni bina, seni berbahasa dan seni yang lain.
Oleh yang demikian, jelaslah bahawa drama merupakan medium yang signifikan dalam konteks aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Melalui penglibatan dalam aktiviti drama, murid-murid digalakkan untuk memaksimumkan semua aspek kecerdasan dalam diri mereka. Perkara tersebut selaras dengan kepelbagaian kecerdasan yang telah dimasukkan sebagai kemahiran nilai tambah dalam pendidikan. Aktiviti drama juga merupakan aktiviti yang berpusatkan murid, kerana proses penghasilan drama itu sendiri pasti melibatkan penyertaan mereka secara aktif. Murid-murid yang memainkan peranan dalam aktiviti drama akan menerokai pelbagai aspek penting dalam perkembangan diri mereka.
Konsep Drama dalam Pendidikan dengan Drama Pendidikan sering kali disalahertikan oleh masyarakat umum. Apabila menyebut Drama Pendidikan  bermakna melatih kanak membicarakan tentang seni atau aktiviti drama yang diintergrasikan ke dalam pendidikan. Dalam hal ini, pendidikan bermakna bukan sahaja pemerolehan pengetahuan, tetapi yang lebih penting ialah proses pembelajaran dan penguasaan kemahiran, ilmu dan pembentukan sikap pelajar yang terlibat. Melalui pelbagai aktiviti drama, pelajar yang terlibat dapat mengenal diri mereka lebih jelas, mengenal ruang dan persekitaran, memahami rakan serta meningkatkan keupayaan mereka dalam pelbagai aspek. Drama dalam Pendidikan membolehkan kita melatih para pelajar menajamkan sensitiviti mereka, meningkatkan kefahaman dan amalan terhadap nilai murni masyarakat dan budaya mereka, mananamkan jati diri bangsa, serta memperkembangkan daya imaginasi, kreativiti, konsentrasi, yakin diri serta kemahiran berkomunikasi. Aktiviti drama boleh berfungsi sebagai satu kaedah terapi yang membantu murid mempunyai masalah emosi dan fizikal. Drama dan drama juga berperanan membentuk insan yang seimbang dan harmoni dari segi Intelek, rohani, emosi dan jasmani. Hal ini bertepatan dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran