Pembinaan Luaran Watak dalam Drama
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Berbicara mengenai pembinaan luaran watak dalam drama,
hal ini sebenarnya merujuk kepada sifat fizikal dan rupa watak tersebut
(Zakaria Ariffin, 2001). Rupa merujuk kepada bentuk badan, sifat dan roman muka
yang selari dengan watak yang ingin disampaikan. Contohnya, jika ingin
melakonkan watak jin maka rupa pelakon juga harus mengikut rupa fizikal jin
seperti janggut dan mengerikan. Hal ini secara tidak langsung akan menimbulkan mood pelakon untuk membina watak dan
memainkan watak tersebut.
Selain
itu dari segi perawakan yang merujuk kepada cara seseorang bergerak, berpaling,
berjalan di atas pentas penting untuk meningkatkan luaran watak lakonan
tersebut. Misalnya, untuk melakonkan watak seorang ayah, maka gerak-geri dan
perawakan ayah itu perlu ada seperti cara bercakap yang tegas dan matang,
berkumis dan sebagainya.
Dari segi bahasa tubuh pula,
kerlingan mata, kedut kening, kepada mengangguk atau menggeleng perlu
dititikberatkan bagi membina watak luaran pelakon. Hal ini merupakan salah satu
asas lakonan yang perlu dipelajari oleh pelakon. Contohnya, jika pelakon perlu
mengungkap dialog sedih, maka bahasa tubuh perlu selari dengan ayat yang ingin
dilafazkan dan bukannya sebaliknya. Hal ini penting bagi menggelakkan
kekeliruan tafsiran daripada penonton.
Dalam membina
luaran watak dalam drama, aspek solekan merupakan antara aspek yang paling
penting. Tanpa solekan yang cantik dan mantap, sesuatu watak itu tidak akan
hidup meskipun pelakon tersebut menghayati watak secara emosi dan dalaman.
Justeru, antara solekan yang penting dalam drama termasuklah Grease Paint (minyak muka), Carmine (inci merah), Liners (pembaris biru atau hitam), bedak dan celak.
Ulasan
Catat Ulasan