Pembinaan Luaran Watak dalam Drama

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin


Berbicara mengenai pembinaan luaran watak dalam drama, hal ini sebenarnya merujuk kepada sifat fizikal dan rupa watak tersebut (Zakaria Ariffin, 2001). Rupa merujuk kepada bentuk badan, sifat dan roman muka yang selari dengan watak yang ingin disampaikan. Contohnya, jika ingin melakonkan watak jin maka rupa pelakon juga harus mengikut rupa fizikal jin seperti janggut dan mengerikan. Hal ini secara tidak langsung akan menimbulkan mood pelakon untuk membina watak dan memainkan watak tersebut.
            Selain itu dari segi perawakan yang merujuk kepada cara seseorang bergerak, berpaling, berjalan di atas pentas penting untuk meningkatkan luaran watak lakonan tersebut. Misalnya, untuk melakonkan watak seorang ayah, maka gerak-geri dan perawakan ayah itu perlu ada seperti cara bercakap yang tegas dan matang, berkumis dan sebagainya.
Dari segi bahasa tubuh pula, kerlingan mata, kedut kening, kepada mengangguk atau menggeleng perlu dititikberatkan bagi membina watak luaran pelakon. Hal ini merupakan salah satu asas lakonan yang perlu dipelajari oleh pelakon. Contohnya, jika pelakon perlu mengungkap dialog sedih, maka bahasa tubuh perlu selari dengan ayat yang ingin dilafazkan dan bukannya sebaliknya. Hal ini penting bagi menggelakkan kekeliruan tafsiran daripada penonton.
            Dalam membina luaran watak dalam drama, aspek solekan merupakan antara aspek yang paling penting. Tanpa solekan yang cantik dan mantap, sesuatu watak itu tidak akan hidup meskipun pelakon tersebut menghayati watak secara emosi dan dalaman. Justeru, antara solekan yang penting dalam drama termasuklah Grease Paint (minyak muka), Carmine (inci merah), Liners (pembaris biru atau hitam), bedak dan celak.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran