Pengenalan kepada Modul Seni Bahasa dan Tatabahasa KSSR

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin


Standard Kurikulum Bahasa Malaysia distrukturkan dengan menggunakan pendekatan modular untuk memastikan penguasaan kecekapan berbahasa yang baik (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2010). Pendekatan modular bermaksud memecahkan kemahiran kepada unit-unit kecil yang dikenali sebagai modul. Terdapat lima modul dalam Standard Kurikulum Bahasa Malaysia iaitu Modul Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Modul Kemahiran Membaca, Modul Kemahiran Menulis, Modul Seni Bahasa dan Modul Tatabahasa. Modul Seni Bahasa dan Modul Tatabahasa menyokong Modul Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Modul Kemahiran Membaca, Modul Kemahiran Menulis untuk mengukuhkan kecekapan berbahasa dalam kalangan murid.
Modul Seni Bahasa merujuk aspek kebahasaan, keindahan dan kehalusan dalam bahasa Melayu yang perlu difahami dan dikuasai oleh murid. Penguasaan aspek seni bahasa merangkumi kecekapan memahami, mengungkap dan menghayati bahasa yang indah. Melalui pembelajaran modul ini, murid menghasilkan dan mempersembahkan karya kreatif pelbagai genre secara lisan dan bertulis melalui variasi teknik yang menarik. Aspek seni bahasa juga menzahirkan pembelajaran yang menyeronokkan secara didik hibur.
Modul Tatabahasa merujuk aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu yang perlu difahami dan dikuasai oleh murid. Aspek ini perlu diajarkan melalui pengajaran yang terancang dengan teknik yang sesuai dan berkesan supaya murid memahami dan menggunakan tatabahasa dengan betul dan tepat dalam pelbagai konteks secara lisan dan bertulis. Perkara tersebut adalah penting kerana menerusi penggunaan tatabahasa yang betul, murid dapat menguasai kemahiran bahasa dengan baik.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran