Sejarah Drama di Dunia


Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Tahap perkembangan drama terawal berkembang di Yunani, iaitu sekitar tahun 2300. Pada zaman ini, ada tiga tokoh Yunani terkenal iaitu Plato, Aristotle, dan Sophocles. Kebanyakkan drama tragedi di Yunani dibuat berdasarkan lagenda. Drama-drama ini sering membuat penonton merasa tegang, takut, dan kasihan. Drama komedi bersifat lucu dan kasar sering mengolok-olakkan tokoh-tokoh terkenal pada zaman itu. Nama-nama terkemuka dalam sejarah seni drama Yunani pada masa itu ialah Arion, Thespis, Aeschylus (525-456 SM), Sophocles, dan Euripides (485-406 SM).
Aliran perkembangan drama berkembang pula beralih ke Rom. Perkembangan drama di Rom berdasarkan pemikiran dan falsafah teater Yunani, tetapi mempunyai pengaruhnya yang tersendiri di dalam cerita, panggung, watak dan sebagainya telah ditambah baikan. Antara seniman teater yang terkenal pada zaman tersebut ialah Lucius Anneus Seneca (4sm-65 sm) dalam perkembangan teater di Rom, banyak menggunakan teater komedi, ini kerana masyarakat pada zaman ini sukakan keceriaan dan hiburan sahaja. Bentuk drama yang terkenal pada zaman Rom ini ialah Tragedi, Farce Pendek dan Mime. Tahap drama pada zaman Rom tidak begitu lama kerana kejatuhan kerajaan Rom ketika itu disebabkan peperangan bangsa-bangsa barbar serta munculnya kuasa gereja yang melarang pertunjukkan teater pada ketika itu.
Manakala, drama di Eropah lebih menitiberatkan penilaian dari segi keindahan estetikanya daripada sifat-sifat keagamaan. Pada zaman ini, drama tidak lagi dihadkan kepada perayaan agama sahaja, tetapi sudah berubah menjadi satu usaha perdagangan yang menguntungkan. Muncul aliran romantis dan realis yang daripadanya berkembang pada aliran baharu seperti simbolis, naturalis dan lain-lain yang timbul berikutan perkembangan pemikiran manusia pada masa itu. Negara di Eropah seperti Perancis, England, Itali, Sepanyol dan Jerman telah menghasilkan karya drama yang diolah mengikut keadaan tempatan dalam zaman kegiatan drama di negara masing-masing. Di Perancis misalnya, muncul tokoh dramatis seperti Pierre Racine dengan karyanya Andromaque, Phedre dan Brenica. Manakala, di England telah dimulai oleh Wiiliam Shakespeare dengan karya tragedinya seperti Romeo and Juliet dan Hamlet serta karya komedinya seperti A Mid-Summer Night’s Dream. Drama Shakespeare amat digemari oleh kaum bangsawan dan marhean disebabkan pengolahan cerita dan dialog yang dalam bentuk puisi dan teknik gambaran perwatakan yang sangat kemas perkembangan peranannya. Di Itali pula, muncul drama corak drama yang lebih condong kepada komedi yang telah membawa pembaharuan dalam persembahan untuk dua golongan kelas dalam masyarakat Itali. Drama Commedia erudita dan Commedia dell’arte merupakan persembahan untuk rakyat. Oleh itu, dalam drama yang bercorak sebegini, berjaya atau tidaknya sesebuah lakonan adalah bergantung pada bakat. Selain itu, di Sepanyol telah muncul teknik persembahan drama yang khusus, memperlihatkan senario atau peralatan pentas bagi tiap-tiap babak sudah sedia didirikan terlebih dahulu. Para pelakon hanya perlu pindah dari satu pentas ke satu pentas yang lain dalam proses mengikut babak tertentu. Seterusnya, di Jerman iaitu sebuah negara Eropah yang telah membawa perubahan yang terbesar dengan aliran baharu dalam pertunjukan seni drama, iaitu aliran realis. Tokoh yang bertanggungjawab membawa aliran ini ialah Ibsen, seseorang yang berbangsa Norway yang menjadi dramatis terkemuka di Jerman.
Seni drama di Timur kurang dikaji, keadaan ini berlaku kerana pemerhatian dan kajian dalam bahasa Inggeris terhadap fenomena drama negara di Barat mengatasi negara di Timur. Seperti di Barat, kelahiran seni drama di Timur juga adalah sebagai fungsi keagamaan. Sejarah kelahirannya boleh disusurgalurkan kepada animisme. Di negara India, ahli sejarah membuat pengkajian kelahiran seni drama dalam masyarakat Hindu. Di India, seni drama lahir sebagai usaha memperkembangkan agama Hindu kepada rakyat jelata dengan cara yang paling mudah. Seni drama di India merupakan yang tertua di Timur. Plot drama India mengikuti urutan plot Mahabharata dan Ramayana yang dijadikan struktur contoh untuk mencipta cerita yang lain. Ada sepuluh bentuk drama di India iaitu “Nataka, prakarana, natika, totaka, bhana, vyoyoga, utaratikanka dan lain-lainnya. Dramatis yang terkemuka di India ialah Kalidasa dengan “Sakuntala” dan “Malavikakanimitram”, Sudraka dengan “Vasantasena” dan “Padmaprabhratakam”, Harsa dengan “Madhyanavyayoga” dan “Ratnavali”, dan lain-lainnya. Tahun 1975 merupakan permulaan drama moden India, apabila Lebedev mengadaptasi drama Richard Jordell “The Disguise”.Sementara itu drama di Jepun, sedikit sebanyak dipengaruhi oleh drama China. Jepun memiliki bentuk-bentuk drama seperti “Noh”, “Kyogen”, “Kabuki”, dan “Bunraku”. Di Indonesia drama terawalnya dapat dikesan tumbuh dari ritualisme, bersifat puitis. Drama terawal ini dinamakan “Tjalon Arang” yang terdapat di Bali. Setelah itu ia berkembang dan lahirlah wayang kulit, wayang topeng, wayang golek dan wayang orang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Binaan Plot