Hubungan Etnik Berdasarkan Perspektif Politik
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Berdasarkan
catatan sejarah, sistem politik masyarakat Melayu tradisional adalah berasaskan
sistem feudalisme (Shamsul Amri Baharuddin, 2008). Kedatangan British telah
menyebabkan sistem tersebut terhakis disebabkan oleh pengenalan beberapa dasar
pemerintahan yang baharu. Perkara tersebut dapat dilihat menerusi kewujudan
sistem residen di Negeri-negeri Melayu Bersekutu, sistem penasihat di
Negeri-negeri Melayu tidak bersekutu dan sistem gabenor di Negeri-negeri Selat.
Semasa penjajahan, British telah memperkenalkan beberapa dasar yang menyebabkan
wujudnya jurang perpaduan antara masyarakat majmuk di Tanah Melayu pada ketika
itu. Keadaan tersebut secara tidak langsung menghalang daripada wujudnya
semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum. Setelah mencapai
kemerdekaan, Malaysia mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen di bawah
pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan
Agong sebagai Ketua Negara. Demokrasi Berparlimen merujuk kepada sistem
pemerintahan secara pembahagian kuasa kepada tiga bahagian dalam pemerintahan,
iaitu perundangan, kehakiman dan pentadbiran. Pelaksanaan sistem Demokrasi
Berparlimen ini dilihat menjadi platform yang signifikan dalam usaha untuk
mengukuhkan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di negara. Terdapat
pelbagai inisiatif yang telah dilaksanakan oleh pemimpin negara dalam usaha
untuk mewujudkan perpaduan dalam konteks politik.
Kerjasama
masyarakat pelbagai kaum dalam konteks politik di negara ini dapat dilihat
menerusi kewujudan Sistem Ahli pada era pramerdeka. Menurut Ramlah Adam et al.
(2004), Sistem Ahli yang telah diperkenalkan pada tahun 1951 adalah untuk
melatih masyarakat pelbagai kaum di Tanah Melayu pada ketika itu dalam sistem
pentadbiran. Pelaksanaan Sistem Ahli adalah signifikan dengan hasrat British
untuk menjalankan dasar dekolonisasi iaitu dasar pemberian bantuan ke arah
berkerajaan sendiri kepada tanah jajahan. Sistem ahli dianggotai oleh
masyarakat daripada pelbagai kaum di Tanah Melayu yang terdiri daripada Sembilan
orang anggota, iaitu lima orang penduduk Tanah Melayu dan empat orang pegawai
British. Daripada lima orang penduduk Tanah Melayu tersebut, tiga daripadanya
merupakan orang Melayu, seorang Cina dan seorang India. Abdul Karim Abdullah
dan Ghazali Basri (1979) menyatakan bahawa pelaksanaan Sistem Ahli merupakan
usaha untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di
Tanah Melayu pada ketika itu. Hal ini demikian kerana, pelaksanaan Sistem Ahli
melibatkan wakil daripada kaum bukan Melayu iaitu Cina dan India. Keanggotan
Sistem Ahli yang melibatkan kaum Melayu, kaum Cina dan kaum India dalam
pelaksanannya mencerminkan proses perpaduan kaum yang kukuh di Tanah Melayu
pada ketika itu. Intihanya, Sistem Ahli menjadi asas hubungan perpaduan dalam
kalangan masyarakat majmuk di Tanah Melayu pada era pramerdeka.
Setelah
pelaksanaan Sistem Ahli, permuafakatan politik dapat dilihat menerusi penubuhan
Parti Perikatan. Mardiana Nordin dan Hasnah Hussin (2011) menyatakan bahawa
penubuhan Parti Perikatan merupakan satu usaha parti-parti pelbagai kaum untuk
mewujudkan kerjasama politik. Pemimpin parti Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaysia (MCA) dan Kongres India Malaysia (MIC)
berpendapat bahawa penubuhan Parti Perikatan melahirkan perpaduan dan
keharmonian dalam masyarakat pelbagai kaum. Parti Perikatan telah dibentuk
mengikut keperluan politik semasa secara berperingkat. Hasil daripada kerjasama
tersebut, Parti Perikatan telah Berjaya memenangi majoriti kerusi yang dipertandingkan
dalam pilihan raya. Kerjasama antara pemimpin parti Pertubuhan Kebangsaan
Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaysia (MCA) dan Kongres India Malaysia
(MIC) menjadi cerminan terhadap usaha pemimpin politik Tanah Melayu pada ketika
itu untuk mewujudkan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai
kaum. Perkara tersebut dapat dibuktikan apabila masyarakat pelbagai kaum pada
ketika itu meletakkan kepercayaan terhadap Parti Perikatan dalam memerintah
Tanah Melayu menerusi kemenangan parti tersebut dalam beberapa pilihan raya. Oleh
yang demikian, penubuhan Parti Perikatan yang dianggotai oleh Pertubuhan
Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaysia (MCA) dan Kongres
India Malaysia (MIC) mejadi asas dalam melahirkan semangat perpaduan dalam
kalangan masyarakat majmuk pada ketika itu.
Sebaik
sahaja Parti Perikatan memenangi pilihan raya umum pada peringkat persekutuan, parti
tersebut berhasrat untuk mewujudkan satu perlembagaan bagi Tanah Melayu sebagai
persediaan ke arah pemerintahan kendiri. Parti Perikatan telah bersetuju dengan
pelantikan suruhanjaya bebas iaitu Suruhanjaya Reid untuk menggubal
perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka bagi berlaku adil kepada
semua kaum. Suruhanjaya Reid telah menerima sebanyak 131 memorandum daripada
pelbagai pihak (Sheela Abraham, 1993). Setelah melakukan pertimbangan terhadap
memorandum yang diterima, Suruhanjaya Reid telah mengeluarkan draf perlembagaan
untuk dibahaskan oleh penduduk dan parti politik tempatan. Beberapa cadangan
Suruhanjaya Reid yang asal terpaksa dipinda untuk memuaskan hati semua pihak. Setelah
melalui beberapa proses, akhirnya pihak Suruhanjaya Reid telah menyenaraikan
kandungan perlembagaan yang telah dipersetujui. Kandungan tersebut dipersetujui
berdasarkan semangat tolak ansur dan permuafakatan antara kaum di Tanah Melayu.
Persetujuan tersebut membolehkan pembentukan sebuah kerajaan yang demokrasi
dengan konsep Raja Berperlembagaan. Pemimpin Melayu dan bukan Melayu menyokong
pakatan tersebut kerana mereka menyedari bahawa pakatan tersebut akan
mewujudkan perpaduan antara kaum di Persekutuan Tanah Melayu. Penggubalan
perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu jelas menunjukkan semangat perpaduan dan
toleransi yang tinggi dalam kalangan pemimpin pelbagai kaum. Konklusinya,
penggubalan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu jelas menunjukkan perpaduan
yang utuh dalam kalangan masyarakat majmuk.
Signifikan
dengan pembentukan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, Parti Perikatan telah
ditransformasikan menjadi Barisan Nasional yang kemudiannya menjadi parti
multietnik utama di Malaysia pada tahun 1973. Hal ini demikian kerana, beberapa
parti politik di Sarawak dan Sabah seperti Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu
Sarawak (SUPP), Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Liberal Demokratik Sabah (LDP),
Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut
Bersatu (UPKO), Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) dan Parti Rakyat
Sarawak (PRS). Dalam hal ini, penubuhan parti Barisan Nasional mewujudkan
kerjasama politik dalam skop yang lebih luas kerana tidak hanya melibatkan kaum
Melayu, kaum Cina dan kaum India, tetapi juga melibatkan bumiputera Sabah dan
Sarawak (Maizatul Haizan Mahbob dan Mohamad Zain Musa, 2005). Penubuhan parti multietnik
seperti Barisan Nasional dapat mewujudkan semangat perpaduan dalam kalangan
masyarakat pelbagai kaum di negara ini. Hal ini kerana, parti politik tersebut
bukanlah parti politik berasaskan kaum sebaliknya memperjuangkan keharmonian
dan perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di negara ini. Oleh yang
demikian, penubuhan Parti Perikatan yang seterusnya digantikan oleh Barisan
Nasional dapat mengukuhkan semangat perpaduan kaum.
Dalam usaha untuk mewujudkan hubungan etnik dalam
konteks masyarakat majmuk di Malaysia, pihak kerajaan di bawah pimpinan Datuk
Seri Najib bin Tun Abdul Razak memperkenalkan konsep 1 Malaysia. Intipati
gagasan tersebut ialah idea pembentukan satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian
etnik, subetnik dan kebudayaan. Keinginan kerajaan untuk melahirkan bangsa
Malaysia yang lebih berdaya tahan dalam menghadapi pelbagai cabaran arus
modenisasi. Aspek utama yang ditekankan
dalam gagasan 1 Malaysia ialah sikap saling hormat-menghormati dan bersikap menerima
antara satu sama lain. Dalam hal ini, masyarakat majmuk di Malaysia perlu
disatukan melalui konsep 1Malaysia. Menurut Mat Zin Mat Kib et al. (2008),
perpaduan adalah prasyarat dalam usaha merealisasikan aspirasi negara iaitu
mencapai status negara maju menjelang tahun 2020. Gagasan 1Malaysia adalah penerusan
agenda membina negara dalam menyemaikan semangat perpaduan dalam kalangan
rakyat Malaysia. Gagasan tersebut menfokuskan ke arah pembentukan sifat
penerimaan antara kaum yang membawa kepada perpaduan yang utuh. 1Malaysia
menekankan sikap penerimaan dalam kalangan rakyat berbilang kaum yang mana
sesuatu kaum menerima keunikan kaum yang lain untuk mewujudkan suasana saling
hormat menghormati sebagai rakyat dalam satu negara. Tuntasnya, gagasan 1
Malaysia mewujudkan hubungan etnik yang positif dalam kalangan masyarakat
berbilang kaum.
Secara
keseluruhan, dasar pemerintahan yang diperkenalkan oleh British telah
menyebabkan perpecahan dalam kalangan masyarakat majmuk di negara ini. Untuk mengatasi
permasalahan tersebut, pemimpin pada ketika itu berusaha untuk mewujudkan perpaduan
dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum. Perkara tersebut dapat dilihat
menerusi penubuhan sistem ahli yang turut dianggotai oleh pemimpin daripada
pelbagai kaum. Bertepatan dengan hasrat para pemimpin ketika itu untuk
memerdekakan Tanah Melayu, parti-parti politik yang mewakili kaum masing-masing
iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaysia
(MCA) dan Kongres India Malaysia (MIC) bergabung untuk membentuk parti
multietnik yang dikenali Parti Perikatan. Persefahaman antara kaum juga dapat
dilihat menerusi penggubalan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang
mengambil kira kepentingan dan hak kaum-kaum yang lain. Sejajar dengan pembentukan
Malaysia, Parti Perikatan bersama dengan parti peribumi di Sabah dan Sarawak
telah bergabung untuk membentuk Barisan Nasional yang kemudiannya menjadi parti
multietnik yang terbesar di Malaysia. Oleh yang demikian, peristiwa-peristiwa
tersebut membuktikan persefahaman masyarakat Malaysia untuk mewujudkan
kerjasama kaum dalam konteks politik.
Ulasan
Catat Ulasan