Peningkatan Pembangunan Diri dan Kerjaya Guru Berdasarkan Teori Trotter (1986)
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) yang telah diperkenalkan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia telah meletakkan peningkatan profesionalisme
profesion keguruan sebagai salah satu fokus utama. Dalam usaha untuk memastikan
hasrat tersebut direalisasikan dengan jayanya, guru seharusnya mengambil
tindakan proaktif ke arah meningkatkan profesionalisme profesion keguruan
sejajar dengan hasrat murni Kementerian Pendidikan Malaysia tersebut. Untuk
meningkatkan profesion keguruan seperti mana yang dihasratkan oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia, guru sebagai entiti utama dalam pelaksanaan kurikulum pada
peringkat sekolah seharusnya mengambil langkah yang proaktif dalam meningkatkan
pembangunan diri dan kerjaya yang dilihat sebagai mekanisme utama untuk
meningkatkan martabat profesionalisme keguruan. Dalam hal ini, aspek
pembangunan diri dan pembangunan kerjaya merupakan perkara yang penting untuk
peningkatan profesionalisme keguruan seperti mana yang diberi penekanan dalam
Teori Trotter (1986). Noriati A. Rashid et al. (2012) menyatakan bahawa pada
tahun 1986, Trotter telah memperkenalkan teori Lima Peringkat Perkembangan
Guru. Trotter menyatakan bahawa peringkat perkembangan guru dapat dibahagikan
kepada lima peringkat iaitu novis, novis lanjutan, cekap, mahir dan pakar. Setiap
peringkat perkembangan tersebut memerlukan guru untuk melaksanakan beberapa perkara
bagi memastikan tahap profesionalisme dapat ditingkatkan.
Peringkat
pertama perkembangan guru berlandaskan Teori Trotter (1986) ialah peringkat
guru novis. Pada peringkat ini, guru mula mempelajari cara untuk mengajar. Guru
novis juga turut mempelajari fakta, konsep dan peraturan asas dalam pengajaran.
Pada peringkat ini juga, guru novis dapat menangani tugas-tugas harian seorang
guru seperti menjadi guru kelas dan guru bertugas. Guru juga telah dapat
membuat satu peta kognitif berkenaan dengan tugas-tugas asas seorang guru
profesional berdasarkan kursus yang telah dipelajari sewaktu dalam Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan. Tindakan yang perlu diambil
oleh guru pada peringkat tersebut dalam konteks pembangunan diri adalah
mempertingkat kemahiran komunikasi. Menurut Ahmad Iman Arief (2007), kemahiran
berkomunikasi merupakan salah satu kriteria yang dituntut dalam semua profesion
pekerjaan. Dalam hal ini, kemahiran berkomunikasi merupakan elemen yang penting
dalam proses kehidupan manusia. Menurut Abdul Aziz Yusof (2003), komunikasi
melibatkan penyampaian idea dan perasaan kepada pihak lain menerusi penggunaan
pelbagai medium. Menerusi penguasaan terhadap kemahiran komunikasi yang
berkesan, guru dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah (Syed Ismail
Syed Mustapa dan Ahmad Subki Miskon, 2010). Hal ini demikian kerana, penguasaan
terhadap kemahiran komunikasi membantu guru novis untuk berinteraksi dengan
komuniti sekolah. Peningkatan terhadap kemahiran komunikasi dalam kalangan guru
novis dapat diperoleh dengan mengikuti aktiviti sosialisasi yang dianjurkan
oleh pihak sekolah seperti sukaneka dan sebagainya. Berdasarkan kajian yang
dilakukan oleh Khairul Anuar A. Rahman (2012), kebanyakan guru novis tidak
menguasai kemahiran komunikasi dengan berkesan menyebabkan guru tersebut tidak
dapat melaksanakan tugas dengan efektif. Deduksinya, guru novis seharusnya melengkapkan
diri dengan kemahiran komunikasi untuk membolehkan mereka menyesuaikan diri
dengan persekitaran sekolah.
Dalam konteks pembangunan kerjaya,
guru novis seharusnya melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan yang
diperlukan dalam pelaksanaan proses pembelajaran dan pemudahcaraan. Menurut
Ragbir Kaur Joginder Singh (2013), proses pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam
bilik darjah memerlukan guru untuk menguasai beberapa ilmu berkaitan dengan
amalan pedagogi. Perkara tersebut adalah fundamental untuk memastikan proses
pembelajaran dan pemudahcaraan tersebut berjalan dengan berkesan. Namun
demikian, kebanyakan guru novis tidak dapat mengimplementasikan pengetahuan
yang telah dipelajari semasa menjalani latihan (Tengku Sarina Aini Tengku Kasim
dan Fatimah Sahida Abdurajak, 2018). Keadaan ini menyebabkan proses
pembelajaran dan pemudahcaraan yang dilakukan tidak efektif dan bermakna. Guru
novis seharusnya menyertai pelbagai kursus yang dapat membantu mereka menambah
baik amalan pedagogi seperti kursus pembelajaran abad ke-21, kursus pentaksiran
bilik darjah dan kursus yang relevan dengan konteks pedagogi. Menerusi kursus
tersebut, guru novis memperoleh pelbagai input baharu yang dapat diaplikasikan
dalam pelaksanaan aktiviti pembelajaran dan pemudahcaraan dalam bilik darjah. Perkara
in secara tidak langsung membantu guru untuk meningkatkan keberkesanan proses
pembelajaran dan pemudahcaraan yang dilaksanakan. Konklusinya, guru novis
seharusnya melengkapkan diri dengan pengetahuan berkaitan dengan amalan
pedagogi menerusi penyertaan terhadap kursus yang bersesuaian.
Peringkat
kedua perkembangan guru ialah peringkat guru novis lanjutan. Hasil daripada
pengalaman awal guru berkaitan amalan di dalam bilik darjah membantu guru
tersebut membina keyakinan diri. Meskipun begitu, bimbingan daripada guru
pembimbing amat penting sebagai motivasi kepada guru novis lanjutan untuk
mengekalkan prestasi pengajarannya. Sebagai tamsilan, mentor boleh memberi
bimbingan dan cadangan penambahbaikan terhadap sesi pembelajaran dan pemudahcaraan
yang dilaksanakan oleh guru novis lanjutan agar kualiti pengajaran dan
pemudahcaraan dapat dipertingkat. Guru pada peringkat
novis lanjutan perlu menguasai kemahiran untuk mengurus tekanan yang disebabkan
oleh bebanan tugas dengan baik. Hal ini demikian kerana, tekanan kerja yang
dihadapi menjejaskan produktiviti serta prestasi guru tersebut dalam
melaksanakan tugas. Signifikan dengan pernyataan tersebut, tekanan yang
dihadapi oleh guru dalam suatu jangka masa yang agak lama akan mendatangkan
implikasi negatif terhadap kesihatan mental guru tersebut. Guru pada peringkat novis lanjutan sering
kali diberikan dengan pelbagai tugas dalam organisasi sekolah seperti
setiausaha peperiksaan, pengurus gerak kerja kokurikulum dan sebagainya lalu
menyebabkan guru tersebut mengalami tekanan. Perkara ini sejajar dengan kajian Kamaruzaman Kamaruddin (2007) yang menyatakan
bahawa faktor beban tugas menyebabkan guru mengalami tekanan di sekolah.
Kebanyakan guru berasa tertekan apabila mereka diberikan tugas perkeranian. Guru
novis lanjutan seharusnya mendapatkan khidmat nasihat daripada pelbagai pihak
atau organisasi yang diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk
membantu mereka mengurus tekanan dengan baik. Intihanya, guru novis lanjutan
seharusnya mengurus tekanan dengan baik untuk membolehkan mereka melaksanakan
tugas dengan efektif untuk meningkatkan profesionalisme keguruan.
Menurut
Syed Ismail Syed Mustapa dan Ahmad Subki Miskon (2010), guru novis lanjutan
memerlukan bimbingan guru mentor untuk mengekalkan minat dan motivasi guru
novis lanjutan tersebut. Guru novis lanjutan perlu menambah dan memantapkan
kefahaman fakta, konsep, prinsip berkaitan proses pembelajaran dan
pemudahcaraan (Ragbir Kaur Joginder Singh, 2013). Perkara tersebut adalah perlu
agar guru novis lanjutan dapat mengaplikasikan perkara yang telah difahami
ketika melaksanakan aktiviti pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik
darjah dengan bimbingan guru yang lebih pakar sebagai mentor. Selaras dengan
pernyataan tersebut, guru novis lanjutan perlu mengimplementasikan konsep komuniti
pembelajaran profesional menerusi kolaboratif dengan guru yang lain.
Pengimplementasian konsep komuniti pembelajaran profesional dapat membantu guru
novis lanjutan menambah baik amalan pedagogi mereka berdasarkan panduan
daripada rakan guru yang berperanan sebagai mentor. Namun demikian, konsep
komuniti pembelajaran profesional tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan
kerana terdapat ramai guru sekolah kurang memahami konsep sebenar komuniti
pembelajaran profesional tersebut (Zuraidah Abdullah et al., 2016). Tuntasnya,
pelaksanaan konsep komuniti profesional amatlah perlu dilaksanakan oleh guru
novis untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam pelaksanaan pembelajaran dan
pemudahcaraan.
Peringkat
ketiga perkembangan guru ialah peringkat guru cekap. Pada peringkat ini, guru
telah memiliki kelayakan ikhtisas. Guru juga dapat memahami konsep dan prinsip
pembelajaran dalam pelbagai situasi. Guru cekap lebih menumpukan perhatian
terhadap pembelajaran murid. Perkara ini dapat dilihat melalui penguasaan guru cekap terhadap
strategi pembelajaran dan pemudahcaraan yang pelbagai serta kemampuan untuk
menyesuaikannya mengikut keperluan murid yang pelbagai. Guru juga melaksanakan tugas dan
tanggungjawab sebagai mentor dan pembimbing yang minimum ke atas guru novis dan
guru novis lanjutan. Dari aspek pembangunan diri, guru cekap perlu menguasai
kemahiran interpersonal kerana peranan mereka sebagai mentor terhadap guru
novis dan guru novis lanjutan memerlukan kemahiran tersebut. Secara amnya,
kemahiran interpersonal merujuk kepada kemahiran dalam membina hubungan sosial
(Ahmad Sarji Abdul Hamid, 1994). Menerusi penguasaan terhadap kemahiran
interpersonal yang baik, guru cekap dapat mewujudkan interaksi dengan guru novis
untuk mewujudkan budaya kolaboratif. Untuk menguasai kemahiran interpersonal
yang baik, guru cekap perlu mengikuti program-program yang memupuk semangat
bekerjasama sebagai sebuah organisasi. Dalam konteks bidang perguruan, program
yang boleh diikuti ialah Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP). Berdasarkan kajian
yang dilakukan oleh Nur Hafizoh Idrisa dan Rohana Hamzaha (2012), kebanyakan
guru tidak menguasai kemahiran interpersonal dengan baik. Keadaan tersebut
sudah tentu menyukarkan budaya kolaboratif dalam kalangan komuniti guru di
sekolah wujud. Oleh yang demikian, guru cekap perlulah meningkatkan kemahiran
interpersonal untuk membolehkan mereka melakukan bimbingan terhadap guru novis
dan guru novis lanjutan.
Untuk pembangunan kerjaya, guru cekap
seharusnya membudayakan amalan inovasi dalam pelaksanaan pembelajaran dan
pemudahcaraan. Syed Ismail Syed Mustapa dan Ahmad Subki Miskon (2010) menyatakan
bahawa pada peringkat ini guru memberikan fokus kepada pembelajaran murid. Guru
cekap mempunyai komitmen terhadap penyampaian ilmu pengetahuan kepada murid
menggunakan kemahiran yang dimiliki. Menurut Omar Abdull
Kareem dan Khuan Wai Bing (2005), salah satu cara untuk meningkatkan kemahiran
guru cekap adalah menerusi pembudayaan inovasi. Dengan kata lain, guru
melakukan inovasi terhadap amalan pedagogi seperti penggunaan sumber
pembelajaran dan alat bantu mengajar. Melalui pembudayaan inovasi, guru cekap
dapat mengatasi permasalahan yang dihadapi oleh murid ketika proses pembelajaran dan pemudahcaraan berlangsung.
Dalam pembudayaan inovasi, guru cekap perlu menghadiri bengkel-bengkel inovasi
untuk meningkatkan pengetahuan tentang inovasi dalam pembelajaran dan
pemudahcaraan. Menerusi pembudayaan inovasi, guru dapat mempertandingkan
inovasi yang dihasilkan pada peringkat daerah, negeri dan kebangsaan agar
inovasi tersebut dapat digunakan secara meluas. Meskipun pembudayaan inovasi
meningkatkan profesionalisme guru, masih terdapat sesetengah guru yang jarang
melaksanakan inovasi untuk meningkatkan kemahiran mereka. Perkara ini
bertepatan Azhari Mariani dan Zaleha Ismail (2013) yang menyatakan bahawa
terdapat guru di Malaysia yang kurang mengamalkan inovasi dalam pelaksanaan
proses pembelajaran dan pemudahcaraan. Konklusinya, budaya inovasi dalam
kalangan guru adalah perlu untuk meningkatkan profesionalisme guru.
Peringkat
keempat perkembangan guru ialah peringkat guru mahir. Pada peringkat ini, guru
telah mahir dalam bidangnya. Syed Ismail Syed Mustapa dan Ahmad Subki Miskon
(2013) berpendapat bahawa guru pakar adalah golongan guru yang mempunyai
kemahiran, kepakaran dan cemerlang dalam mata pelajaran atau bidang
pengkhususan masing-masing. Guru perlulah menerapkan nilai murni dalam melaksanakan tugasan yang telah
diberikan seperti mana yang terkandung dalam Nilai dan Etika Penjawat Awam. Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh
Institut Tadbiran Awam Negara (1991), Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam
merupakan set rujukan perilaku atau prinsip-prinsip moral yang perlu dipatuhi
oleh semua penjawat awam. Penerapan nilai murni dalam pelaksanaan tugas
merupakan medium utama untuk mencapai kecemerlangan dalam perkhidmatan awam. Menurut
Yazid Abdul Manap (2001), pengamalan nilai dalam pelaksanaan tugas dapat
meningkatkan akauntabiliti seseorang guru. Pengamalan nilai murni juga mendorong
guru sebagai penjawat awam untuk bekerja dengan ikhlas dan berkesan (Ragbir
Kaur Joginder Singh, 2013). Dalam hal ini, pengamalan nilai merupakan medium
utama untuk mencapai kecemerlangan dalam pelaksanaan tugas. Guru sebagai
sebahagian daripada entiti penjawat awam seharusnya mengamalkan nilai dan etika
penjawat awam yang telah ditetapkan. Akan tetapi, isu yang timbul berkenaan
dengan pengamalan nilai murni dalam kalangan guru ialah terdapat sesetengah
guru yang tidak melaksanakan tugas dengan baik. Hal ini dapat dibuktikan
menerusi laporan yang menyatakan bahawa seorang guru tidak masuk ke kelas untuk
mengajar (Wan Faizal Ismayatim, 2018).
Secara ringkas, guru perlulah mengamalkan nilai murni dalam melaksanakan
tugas untuk memastikan akauntabiliti guru terus terpelihara untuk meningkatkan
profesionalisme keguruan.
Muhamad
Sani Ibrahim (2001) menyatakan bahawa pada peringkat mahir, guru dapat
menganalisis serta menyusun maklumat yang kompleks berkaitan sesuatu situasi
pembelajaran secara kreatif dan unik. Sufean
Hussin (2004) menyatakan bahawa perubahan drastik dalam bidang pendidikan
memerlukan guru untuk mengintegrasikan penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi dalam pembelajaran dan pemudahcaraan. Dalam hal ini, pengintegrasian
tersebut memerlukan kemahiran guru dalam penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi (Noriati A. Rashid et al., 2012). Penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan mewujudkan suasana bilik
darjah yang berinteraktif. Untuk meningkatkan kemahiran guru dalam aspek
penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi, guru seharusnya menyertai bengkel
yang dianjurkan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia berkenaan dengan
aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi dalam pembelajaran dan pemudahcaraan
seperti bengkel Frog-VLE. Terdapat segelintir guru di negara tidak mahir
menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi untuk diintegrasikan dalam
pembelajaran dan pemudahcaraan (Siti Fatimah Ahmad dan Ab. Halim Tumuri, 2010).
Perkara tersebut berlaku disebabkan oleh kurangnya akses terhadap internet terutamanya
di sekolah luar bandar. Guru mahir seharusnya melengkapkan diri dengan
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi sejajar dengan kehendak semasa
dunia pendidikan untuk mengangkat martabat profesion keguruan.
Peringkat
kelima perkembangan guru ialah peringkat guru pakar. Pada peringkat ini, guru
telah dapat memahami dan menangani maklumat yang pelbagai tetapi masih memiliki
gaya pengajaran yang lancar. Guru pakar merupakan orang yang berautoriti dalam
profesionnya kerana idea dan kemahirannya boleh mempengaruhi polisi-polisi
berkaitan dengan pengendalian di dalam bilik darjah. Usaha
pembangunan diri yang dapat dilakukan oleh guru pada peringkat guru pakar ialah
menyerlahkan keterampilan diri. Secara umumnya, keterampilan diri merujuk
kepada keyakinan diri atau kepercayaan terhadap diri sendiri iaitu kemampuan
dan keupayaan untuk menghadapi cabaran (Nazirmuddin Ahmad, 2005). Dalam hal ini, semua profesion menekankan
aspek keterampilan diri sebagai salah satu aspek yang penting. Dalam konteks profesion keguruan, keterampilan
guru pakar dapat dilihat menerusi personaliti dan keperibadian mereka. Perkara
tersebut dilihat menerusi cara berpakaian, akauntabiliti, kemahiran komunikasi
positif dan sebagainya (Syed Ismail Syed Mustafa dan Ahmad Subki Miskon, 2010).
Menerusi keterampilan yang ditunjukkan, guru dapat menjaga imej profesion
keguruan. Perkara tersebut secara tidak langsung mengangkat martabat profesion
keguruan itu sendiri. Dalam hal ini,
guru seharusnya menunjukkan contoh yang baik kepada kepada masyarakat umum.
Untuk meningkatkan keterampilan diri, guru pakar boleh mengikuti pelbagai
kursus berkenaan dengan penampilan diri yang dianjurkan oleh badan tertentu. Namun
demikian, terdapat dalam kalangan guru yang tidak menjaga personaliti mereka
dengan baik iaitu dengan tidak mematuhi etika pemakaian yang telah ditetapkan.
Tegasnya, guru pakar perlulah meningkatkan keterampilan diri mereka untuk
menjaga imej profesion keguruan.
Pada
peringkat guru pakar, guru telah memperoleh kepakaran khusus dan berkebolehan
untuk mengurus perubahan secara cekap dan berkesan (Kementerian Pendidikan
Malaysia, 2016). Menurut Mok Soon Sang (2007), guru pakar merupakan guru yang
mempunyai kepakaran dalam bidang-bidang tertentu. Guru pakar merujuk kepada
usaha pihak Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mengiktiraf guru yang
mempunyai kemahiran, kepakaran dan cemerlang dalam opsyen masing-masing. Untuk
meningkatkan pembangunan kerjaya pada peringkat ini, guru pakar perlulah mengikuti
kursus yang dapat meningkatkan kepakaran guru tersebut. Dalam hal ini, guru
pakar boleh mengikuti kursus yang dianjurkan oleh pihak Institut Pendidikan
Guru Malaysia terutamanya kursus yang melibatkan perubahan kurikulum.
Penyertaan guru pakar terhadap kursus sedemikian membantu guru tersebut memperoleh
input baharu yang sesuai dengan keperluan semasa bidang pendidikan. Berdasarkan
situasi tersebut, guru pakar menjadi sumber rujukan bagi guru yang lain dalam
bidang kepakaran tertentu. Cabaran yang dihadapi oleh guru pakar untuk
meningkatkan pembangunan kerjaya adalah terdapat beberapa guru pakar yang tidak
memberikan sumbangan signifikan terhadap sekolah (Syed Ismail Syed Mustapa dan
Ahmad Subki Miskon, 2010). Perkara ini menyebabkan kepakaran guru tersebut
tidak dapat diaplikasikan untuk meningkatkan prestasi sekolah. Jelaslah, guru
pakar perlu mengikuti kursus yang dapat meningkatkan kepakaran guru tersebut untuk
meningkatkan martabat profesion keguruan.
Secara
holistik, peningkatan profesionalisme guru sama ada dari aspek pembangunan
kendiri ataupun pembangunan kerjaya amatlah penting dalam meningkatkan
profesionalisme keguruan. Peningkatan profesionalisme guru amatlah penting ke
arah merealisasikan aspirasi sistem pendidikan negara. Dalam hal ini, guru
sebagai individu yang memainkan peranan penting sebagai pelaksana dasar
kurikulum pihak Kementerian Pendidikan Malaysia seharusnya menguasai pelbagai
kemahiran yang dianggap relevan dengan keperluan semasa. Profesionalisme yang
dimiliki oleh guru amatlah penting dalam usaha untuk melahirkan murid yang
mampu memenuhi aspirasi sistem pendidikan negara ke arah pembentuk masyarakat
berminda kelas pertama. Profesionalisme dalam kalangan guru juga membolehkan
guru melaksanakan peranannya dengan lebih efektif. Oleh yang demikian, guru
sewajarnya melaksanakan aktiviti yang menjurus ke arah peningkatan pembangunan
diri dan juga kerjaya.
good write up , will be better if with reference
BalasPadamterbaik! lebih baik jika ada rujukan :)
BalasPadam