Konsep Akhlak Pelajar Menurut Islam dan Pengaplikasian Dalam Sistem Pendidikan di Malaysia
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Perkataan akhlak
adalah kata jamak dari khuluq yang
membawa maksud peri laku, perangai atau tabiat. Menurut Mardzelah Makhsin
(2003), akhlak merupakan suatu sifat yang tertanam dalam diri yang mana dapat
mezahirkan sesuatu perbuatan dengan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan
paksaan. Dalam erti kata yang lain, akhlak merupakan sebarang bentuk perbuatan
yang dizahirkan oleh seseorang individu tanpa perlu membuat pertimbangan
terlebih dahulu. Safee Zakaria dan Mohd Zin Dalid (2007) menyatakan bahawa
akhlak merupakan suatu keadaan atau sifat yang ada di dalam diri atau jiwa
manusia yang telah tetap, sehingga dengan mudah melahirkan perlakuan atau
perilaku yang baik atau buruk tanpa difikir atau dirancang terlebih dahulu. Akhlak
juga dapat takrifkan sebagai sebarang bentuk perlakuan yang tidak memerlukan daya
pemikiran dalam melakukan sesuatu. Akhlak dalam Islam adalah universal iaitu merangkumi
suatu konteks yang agak luas. Salah satu daripada konteks tersebut ialah dalam
menuntut ilmu pengetahuan yang mana perlu diamalkan oleh para pelajar (Ramlan
Ahmad dan Nor Aishah Raduan, 2002).. Oleh yang demikian, akhlak yang baik dalam menuntut ilmu
seharusnya diaplikasikan oleh murid untuk membentuk modal insan yang seimbang
dalam pelbagai aspek sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Antara
akhlak pelajar menurut Islam dalam menuntut ilmu pengetahuan ialah seseorang
pelajar itu seharusnya menghormati guru. Berdasarkan takrifan yang diberikan
oleh Haron Din (2007), guru merupakan individu yang bertanggungjawab dalam
menyampaikan ilmu pengetahuan kepada setiap pelajar. Disebabkan peranan guru
sebagai penyampai ilmu pengetahuan, agama Islam telah memandang tinggi akan
darjat seorang guru kerana mereka merupakan tunjang pembangunan ummah. Menjadi
kewajipan untuk pelajar menghormati dan mematuhi arahan guru selagi mana tidak
menyalahi syariat Islam. Berdasarkan pernyataan tersebut, menghormati guru amatah
ditekankan dalam agama Islam. Menurut Islam, setiap pelajar seharusnya menghormati
guru dan memuliakan seperti mana ibu bapa ketika pelajar berada di sekolah. Hal
ini bertepatan dengan firman Allah SWT dalam surah al-Mujaadalah ayat ke-11
iaitu;
Maksudnya: “Supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di
antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan
kamu) beberapa darjat”. (Surah Al-Mujaadalah ayat 11)
Pelbagai cara
yang boleh dilakukan oleh pelajar bagi menunjukkan rasa hormat mereka terhadap
guru seperti memberi sepenuhnya perhatian semasa guru melaksanakan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Menghormati guru merupakan
akhlak yang penting kepada pelajar agar ilmu yang pelajar peroleh daripada guru
tersebut mendapat keberkatan. Konklusinya, pelajar seharusnya menghormati guru
kerana perkara tersebut merupakan salah satu akhlak yang ditekankan oleh Islam.
Akhlak pelajar seterusnya yang
ditekankan oleh agama Islam dalam menuntut ilmu ialah bekerjasama antara satu
lain dalam proses menuntut ilmu. Dalam hal ini, pelajar seharusnya membantu
rakan-rakan mereka yang menghadapi masalah dalam memahami isi pembelajaran yang
guru sampaikan ketika berlangsungnya proses pengajaran dan pembelajaran. Agama
Islam mewajibkan setiap penganutnya menyampaikan segala ilmu yang bermanfaat
kepada individu yang lain. Hal ini demikian kerana, ilmu yang bermanfaat
merupakan salah satu bekalan yang akan membantu muslim ketika berada di alam
barzakh. Budaya perkongsian ilmu tersebut amat diberi penekanan oleh agama
Islam menerusi sabda Rasulullah SAW seperti yang berikut:
Pengaplikasian
akhlak tersebut dalam konteks sistem pendidikan di Malaysia dapat dilihat
menerusi pembelajaran secara koperatif dan kolaboratif yang mengalakkan budaya
perkongsian ilmu signifikan dengan pembelajaran abad ke-21. Intihanya, akhlak
pelajar seterusnya yang ditekankan oleh agama Islam ialah bekerjasama antara
satu lain dalam proses menuntut ilmu kerana budaya berkongsi ilmu amat diberi
perhatian dalam agama Islam.
Akhlak
pelajar berikutnya yang ditekankan oleh agama Islam dalam menuntut ilmu ialah
rajin menolong guru ketika guru memerlukan bantuan. Murid seharusnya bersedia
menawarkan pertolongan sekiranya guru memerlukan pertolongan tersebut tanpa
perlu diarahkan ketika guru melaksanakan tugas. Pada masa ini, tugas guru tidak
lagi terhad sebagai tenaga pengajar sahaja, akan tetapi guru mempunyai pelbagai
tugas dalam bidang yang lain. Seorang murid seharusnya meringankan beban guru
dalam menyelesaikan tugasan. Amalan tolong-menolong ini amat diberi perhatian
oleh Islam seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat ke-2.
Maksudnya: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam
(mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat
dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah
amat berat siksa-Nya”. (Surah al-Maidah, ayat 2)
Dalam sistem
pendidikan negara kita, pengaplikasian akhlak rajin membantu guru dapat dilihat
apabila wujudnya beberapa jawatan yang disandang oleh beberapa orang murid di
sekolah untuk memudahkan guru melaksanakan tugasnya dengan lebih efektif.
Sebagai tamsilan, jawatan pengawas sekolah yang diwujudkan oleh pihak sekolah
bertujuan untuk membantu guru membendung masalah disiplin pelajar. Demikian
juga dengan beberapa jawatan lain yang terdapat di sekolah seperti pengawas
pusat sumber yang bertugas untuk membantu guru dalam menguruskan pusat sumber
sekolah. Kesemua jawatan yang diwujudkan di sekolah tersebut bertujuan untuk
membantu guru dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan. Konklusinya, menolong
guru merupakan salah satu akhlak menuntut ilmu yang diberi perhatian oleh
sistem akhlak Islam yang memandang tinggi martabat seorang guru.
Secara holistik, terdapat pelbagai
jenis akhlak dalam menuntut ilmu yang perlu dipatuhi oleh pelajar. Antara
akhlak tersebut termasuklah menghormati guru, berkongsi ilmu bersama dengan
rakan, membantu guru yang mengenang jasa guru. Akhlak dalam menuntut ilmu ini
amat penting untuk diamalkan oleh pelajar untuk mendapat keberkatan ilmu.
Disebabkan kepentingan akhlak, sistem pendidikan negara mula memberi fokus
terhadap melahirkan murid yang berakhlak mulia. Perkara ini dapat dilihat
menerusi beberapa elemen pengaplikasian akhlak pelajat dalam konteks sistem
pendidikan. Oleh yang demikian, pelajar seharusnya mengamalkan akhlak yang
terpuji dalam menuntut ilmu.
Ulasan
Catat Ulasan