Kebudayaan Melayu sebagai Tunjang Kebudayaan Kebangsaan
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Menurut Husin Fateh Din dan Nazariyah Nazir (2014), kebudayaan Melayu
merupakan teras terhadap kebudayaan kebangsaan seperti mana yang digariskan
dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Kebudayaan Melayu yang dipersetujui sebagai
teras kebudayaan kebangsaan dapat dikatakan sebagai suatu bentuk yang agak
liberal (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Perubahan dalam kebudayaan ini membuka
ruang kepada elemen-elemen kebudayaan sukuan dan kaum lain. Usaha untuk
mengetengahkan dasar kebudayaan di Malaysia terbit daripada perkembangan
sejarah sehingga terbentuknya negara Malaysia. Oleh yang demikian, Dasar
Kebudayaan Kebangsaan telah digubal untuk memupuk semangat perpaduan dan
semangat kesetiaan serta menyatukan masyarakat multietnik. Satu ketetapan telah
dibuat bagi mengenal pasti kebudayaan yang dapat diterima oleh semua rakyat.
Justeru itu, kebudayaan Melayu telah dipilih sebagai teras kebudayaan Malaysia
kerana orang Melayu merupakan masyarakat asal yang menduduki rantau ini.
Tambahan pula, kebudayaan Melayu dapat menerima kebudayaan luar yang sesuai dan
tidak bercanggah dengan lunas-lunas tertentu yang menjadi anutan orang Melayu.
Hal ini demikian kerana orang Melayu menganut agama Islam dan oleh itu
kebudayaan lain yang diterapkan itu hendaklah tidak bertentangan dengan ajaran
Islam.
Elemen
kebudayaan Melayu yang menjadi teras dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan dapat
dilihat menerusi sistem pemerintahan yang diamalkan oleh negara Malaysia.
Menurut Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman et al. (2009), masyarakat Melayu
telah mengamalkan sistem pemerintahan beraja sejak zaman sebelum kedatangan
Islam. Institusi raja ini telah dipengaruhi oleh tradisi Hindu-Buddha yang
dikenali sebagai konsep dewa-raja. Kedatangan Islam telah mengubah
kedudukan dan corak institusi raja di Tanah Melayu. Golongan raja telah mula
menitikberatkan konsep-konsep Islam. Misalnya, istilah bagi sultan,
Zillullah fil-alam dan Zillullah fil-ardh yang
bermakna bayangan Allah di muka bumi telah mula digunakan. Konsep ini menjadi
teras institusi raja dan memberikan suatu pengesahan berlandaskan Islam
terhadap kewibawaan seorang raja tersebut. Berdasarkan pernyataan tersebut,
sistem pemerintahan beraja telah menjadi amalan masyarakat Melayu pada suatu
ketika dahulu dan berkekalan sehingga kini. Peranan raja dalam sistem
pemerintahan tersebut adalah untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu
dan bumiputera negeri-negeri Sabah dan Sarawak dan menjaga kepentingan
kepentingan sah kaum-kaum lain. Dalam hal ini, sistem pemerintahan beraja
merupakan salah satu unsur kebudayaan Melayu dalam konteks bidang politik. Berlandaskan
ruang lingkup kebudayaan kebangsaan, sistem
beraja merupakan salah satu identiti nasional yang diamalkan dalam
sistem pemerintahan negara menerusi konsep raja berperlembagaan. Jelaslah,
pengamalan konsep raja berperlembagaan
dalam sistem pemerintahan negara adalah salah satu bukti bahawa elemen
kebudayaan Melayu yang menjadi teras dalam penggubalan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan.
Bahasa
Melayu yang berperanan sebagai bahasa kebangsaan di Malaysia juga merupakan
unsur kebudayaan Melayu yang terkandung dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
Dalam hal ini, bahasa Melayu merupakan salah satu identiti nasional yang
melambangkan Malaysia. Pernyataan tersebut signifikan dengan Perkara 152
Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan bahawa bahasa Melayu merupakan bahasa
rasmi di negara ini (Mohd Ashraf Ibrahim et al., 2017). Pemilihan bahasa Melayu
sebagai salah satu identiti nasional seperti mana yang telah ditetapkan dalam
Dasar Kebudayaan Kebangsaan adalah relevan dalam konteks negara Malaysia. Hal
ini demikian kerana, bahasa Melayu merupakan bahasa komunikasi dikuasai oleh
majoriti rakyat di negara ini. Peranan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi
yang penting di Alam Melayu telah terbukti berdasarkan fakta sejarah yang telah
dikemukakan. Menurut Ahmad Fawzi Mohd Basri et al. (2006), bahasa Melayu
berperanan sebagai lingua franca pada
zaman Kesultanan Melayu Melaka. Bahasa Melayu merupakan bahasa yang bersifat
dinamik dan menerima pengaruh daripada pelbagai bahasa seperti bahasa Arab,
Cina, Tamil, Inggeris dan sebagainya. Kedinamikan bahasa Melayu tersebut secara
tidak langsung mengangkat bahasa Melayu ini sebagai bahasa nasional yang
diterima oleh masyarakat umum. Tuntasnya, bahasa Melayu sebagai tunjang
kebudayaan kebangsaan adalah amat penting untuk mewujudkan perpaduan yang erat
dalam kalangan masyarakat multietnik di Malaysia.
Dalam
Dasar Kebudayaan Kebangsaan, unsur seni tampak yang juga merupakan salah satu
komponen kebudayaan Melayu turut diketengahkan. Hal ini demikian kerana, Dasar
Kebudayaan Kebangsaan memberi fokus terhadap aktiviti meninggikan taraf dan
mutu kesenian (Husin Fateh Din dan Nazariyah Nasir, 2014). Secara amnya,
terdapat pelbagai unsur seni tampak masyarakat Melayu. Namun demikian, seni
tampak masyarakat Melayu yang dilihat menjadi tunjang dalam kebudayaan
kebangsaan ialah batik. Menurut Batik
merupakan seni tekstil yang dipopularkan sejak abad ke-15 dan diperkenalkan di
Malaysia di negeri Kelantan sejak tahun 1910. Motif batik
di Malaysia pada ketika itu dipengaruhi oleh unsur alam sekitar dan mengalami
evolusi mengikut peredaran semasa. Signifikan dengan usaha kerajaan untuk
menerapkan semangat perpaduan dalam kalangan rakyat pelbagai kaum di negara
ini, batik Malaysia telah dimartabatkan sebagai pakaian kebangsaan yang menjadi
identiti nasional Malaysia. Untuk menjadikan batik sebagai salah satu pakaian
kebangsaan, pihak kerajaan melaksanakan perkara tersebut dengan menyediakan
pereka tempatan bagi mencipta reka bentuk batik baru yang mencerminkan identiti
Malaysia. Sebagai contoh, kerajaan telah mewajibkan semua penjawat awam untuk
memakai baju batik pada hari Khamis tanpa mengira kaum atau etnik. Dalam pada
itu, Muhammad Bakhtiar Wan Chik
(2019) menyatakan bahawa Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya menganjurkan Batik Fest untuk mempromosikan produk
batik sebagai pakaian pilihan rakyat Malaysia serta warisan negara yang
membanggakan. Konklusinya, seni batik merupakan salah satu
elemen kebudayaan Melayu yang menjadi tunjang dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
Secara
kesimpulan, terdapat beberapa elemen kebudayaan Melayu dalam pelbagai bidang
menjadi tunjuang dalam pembentukan kebudayaan kebangsaan. Perkara ini
bertepatan dengan prinsip Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan kepada
kebudayaan rakyat asal Kepulauan Melayu. Pemilihan kebudayaan Melayu sebagai
tunjang kebudayaan Kebangsaan adalah relevan dalam konteks Malaysia. Hal ini
demikian kerana, budaya Melayu adalah satu budaya yang bersifat universal dan
sesuai untuk diamalkan oleh masyarakat yang lain. Dalam hal ini, budaya Melayu juga boleh
menerima unsur-unsur kebudayaan kaum yang lain. Dari segi demografi juga, kaum
Melayu merupakan kaum tersebar di Malaysia berdasarkan data statistik yang
dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan. Pemilihan kebudayaan Melayu sebagai
tunjang dalam kebudayaan kebangsaan amatlah perlu untuk mewujudkan satu
kebudayaan bersifat nasional yang diterima oleh masyarakat multietnik.
Kebudayaan Melayu telah berasimilasi dalam kehidupan rakyat di negara ini.
Kepentingan wujudnya kebudayaan kebangsaan yang bertunjangkan kebudayaan Melayu
adalah untuk mewujudkan satu identiti nasional dan menyemai semangat perpaduan
kaum dalam kalangan rakyat pelbagai kaum di negara ini signifikan dengan
matlamat penggubalan Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang telah diperkenalkan pada
1971 rentetan daripada peristiwa rusuhan kaum.
Terima kasih. Sangat membantu
BalasPadam