Cabaran Pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Goay Teck Chong et. al (2013)
menyatakan bahawa Dasar Kebudayaan Kebangsaan merupakan salah satu dasar sosial
yang diperkenalkan oleh kerajaan ke arah mewujudkan identiti nasional negara
untuk menerapkan nilai perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia yang terdiri
daripada pelbagai kaum. Dengan adanya identiti nasional tersebut, perpaduan
dalam kalangan kaum dapat diwujudkan menerusi perkongsian kebudayaan kebangsaan
yang sama. Dalam hal ini, Dasar Kebudayaan Kebangsaan berteraskan kebudayaan
Melayu dan mengintegrasikan elemen kebudayaan kaum lain yang relevan dalam
konteks Malaysia. Pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan merupakan medium yang
sesuai untuk menonjolkan keunikan budaya yang terdapat dalam negara. Masyarakat
multietnik di negara ini mempunyai kepelbagaian budaya yang unik. Menerusi
Dasar Kebudayaan Kebangsaan, budaya tersebut diketengahkan menerusi beberapa
inisiatif yang telah diperkenalkan oleh pihak berwajib. Namun demikian, Dasar
Kebudayaan Kebangsaan yang telah diperkenalkan dilihat kurang efektif dalam
mewujudkan perpaduan kaum dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia. Perkara
ini sudah tentu memberi implikasi yang negatif terhadap usaha kerajaan untuk
merealisasikan hasrat Transformasi Nasional 2050 yang memberi penekanan
terhadap penyatuan masyarakat multietnik yang terdapat di negara ini tanpa
mengira aspek perbezaan. Terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pihak
kerajaan dalam mempraktikkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan ke arah merealisasikan
hasrat untuk membentuk perpaduan dalam kalangan rakyat negara ini.
Perbezaan budaya masyarakat
multietnik yang wujud di negara ini merupakan cabaran utama dalam
merealisasikan hasrat Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Secara amnya, kebudayaan
merupakan seluruh cara hidup masyarakat atau seluruh aspek pemikiran dan
tingkah laku manusia yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang
lain melalui proses pembelajaran (Husin Fateh Din dan Nazariyah Sani, 2014).
Untuk realisasikan hasrat pembinaan kebudayaan kebangsaan seperti mana yang
ditekankan dalam Dasar Kebudayaan, kerajaan menerusi Kementerian
Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan telah memperkenalkan beberapa strategi
untuk memastikan dasar tersebut dipraktikkan dengan jayanya. P. Sivarajan et
al. (2015) menyatakan bahawa proses pembentukan kebudayaan nasional memerlukan
perancangan yang terperinci supaya dapat melahirkan cara hidup yang
mencerminkan identiti Malaysia. Hal ini demikian kerana, kewujudan masyarakat
majmuk merupakan cabaran yang besar dalam merealisasikan konsep negara bangsa.
Akan tetapi, pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan telah menimbulkan persepsi
negatif dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum. Hal ini demikian kerana,
timbul kerisauan dalam kalangan masyarakat majmuk berkenaan dengan kelestarian
budaya kaum masing-masing. Mereka beranggapan bahawa pelaksanaan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan melenyapkan kebudayaan tradisional kaum mereka. Oleh yang
demikian, usaha kerajaan untuk mengukuhkan semangat perpaduan menerusi
perkongsian budaya tidak menampakkan hasil seperti yang dimatlamatkan kerana
masyarakat masih berfikiran liberal. Ringkasnya, mentaliti masyarakat yang
lebih mementingkan hak dan identiti kaum masing-masing menyebabkan pelaksaan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan terjejas lalu menyebabkan usaha untuk mewujudkan
negara bangsa Malaysia sukar direalisasikan.
Cabaran yang
dihadapi dalam usaha untuk merealisasikan kebudayaan kebangsaan yang difokuskan
oleh Dasar Kebudayaan Kebangsaan ialah isu bahasa kebangsaan. Menurut Goay Teck
Chong et al. (2013), bahasa kebangsaan dapat
ditakrifkan sebagai suatu bahasa yang
menjadi lambang identiti kebangsaan sesuatu bangsa atau negara secara
unik yang kebiasaannya digunakan untuk wacana politik dan undang-undang dan ditetapkan oleh kerajaan negara
tersebut. Berdasarkan pernyataan tersebut, bahasa kebangsaan merupakan salah
satu identiti nasional bagi negara. Dalam
konteks negara Malaysia, bahasa Melayu yang
mengikuti piawaian ditetapkan Dewan Bahasa dan
Pustaka merupakan bahasa kebangsaan seperti mana yang dinyatakan dalam Perkara
152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia iaitu Bahasa
kebangsaan ialah bahasa Melayu. Berlandaskan pernyataan tersebut, bahasa
Melayu dijadikan medium utama sebagai alat komunikasi dan merupakan identiti
nasional yang dikongsi oleh semua rakyat. Namun demikian, terdapat sesetengah
rakyat di negara ini yang memperjuangkan bahasa ibunda mereka untuk kerana
mereka beranggapan bahawa bahasa ibunda tersebut juga perlu dimartabatkan. Hal
ini sudah tentu menyebabkan usaha untuk mewujudkan bahasa kebangsaan sebagai
identiti nasional mengalami halangan. Deduksinya, sikap memperjuangkan bahasa
ibunda kaum masing-masing menyebabkan usaha untuk menjadikan bahasa Melayu
sebagai identiti nasional terjejas
Dalam merealisasikan
hasrat mewujudkan kebudayaan kebangsaan yang difokuskan dalam Dasar Kebudayaan
Kebangsaan, cabaran yang berikutnya ialah pempraktikan sistem pendidikan
vernakular yang diperkenalkan semasa era imprealisme British. Matlamat utama
pihak British untuk melaksanakan sistem pendidikan vernakular di negara ini
pada era pramerdeka adalah untuk mengelakkan daripada wujudnya perpaduan dalam
kalangan masyarakat pelbagai kaum. Menurut Sufean Hussin (2004), sistem
pendidikan tersebut masih dipraktikkan sehingga pada masa ini dalam sistem
pendidikan negara menerusi kewujudan beberapa buah sekolah vernakular. Sebagai
contoh, sistem pendidikan dalam negara mempunyai beberapa aliran sekolah iaitu
Sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Sekolah Jenis Kebangsaan
Tamil pada peringkat rendah. Dalam hal ini, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan
Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil menggunakan bahasa ibunda masing-masing iaitu
bahasa Cina dan bahasa Tamil dalam pelaksanaan aktiviti formal di sekolah
tersebut. Disebabkan perkara tersebut, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia
telah memperkenalkan konsep Sekolah Wawasan untuk memartabatkan penggunaan
bahasa Melayu dalam kalangan murid multietnik. Dalam hal ini, bahasa Melayu
merupakan salah satu identiti nasional yang terkandung dalam Dasar Kebudayaan
Kebangsaan. Menurut Noriati A. Rashid et al. (2013), Sekolah Wawasan adalah
sekolah rendah yang berkonsepkan pembelajaran secara bersama-sama dalam satu
kawasan yang sama tanpa mengira kaum atau agama. Berdasarkan konsep tersebut,
dua atau tiga buah sekolah rendah berlainan aliran akan ditempatkan dalam
kawasan yang sama. Setiap sekolah akan mempunyai bangunan sendiri yang boleh
disambung antara satu sama lain dengan menggunakan jambatan penghubung. Walau
bagaimanapun, hasrat murni pihak Kementerian Pelajaran Malaysia tersebut tidak
begitu efektif kerana mentaliti masyarakat yang risau akan kehilangan identiti
dan jati diri kaum masing-masing. Buktinya, terdapat penentangan berkenaan
dengan pelaksanaan konsep Sekolah Wawasan oleh Gabungan Persatuan Guru-guru dan
Lembaga Pengelola Sekolah Cina. Penentangan tersebut jelas menunjukkan bahawa
masyarakat Malaysia tidak bersedia untuk menjayakan konsep kebudayaan
kebangsaan. Intihanya, kewujudan sistem pendidikan vernakular yang dipraktikkan
dalam sistem pendidikan negara menyukarkan lagi usaha untuk merealisasikan
intipati Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
Sistem politik
berasaskan perkauman yang wujud di Malaysia
juga merupakan antara cabaran dalam merealisasikan konsep kebudayaan
kebangsaan seperti mana yang dihasratkan dalam Transformasi Nasional 2050.
Politik berasaskan kaum merujuk kepada keadaan sistem politik yang
memperjuangkan hak dan ideologi kaum masing-masing (Abdul Karim Abdullah dan
Ghazali Basri, 1979). Struktur sistem politik yang mewakili kaum masing-masing
telah menyukarkan usaha untuk menimbulkan semangat bersatu padu dalam kalangan
rakyat di negara ini. Hal ini demikian kerana, kebanyakan politik yang wujud
dilihat lebih cenderung untuk memperjuangkan hak dan keistimewaan kaum
masing-masing seolah-olah menidakkan kepentingan identiti nasional sebagai
medium yang mewujudkan semangat perpaduan dalam konteks masyarakat majmuk.
Perkara tersebut dapat dilihat apabila wujudnya Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Bersatu (UMNO) dan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang mewakili kaum Melayu,
Persatuan Cina Malaysia (MCA) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang mewakili
kaum Cina, Kongres India Malaysia (MIC) dan beberapa parti yang mewakili
masyarakat peribumi di Sabah dan Sarawak. Politik yang bersifat perkauman amat
bahaya dalam usaha memupuk perpaduan, kerana parti yang berasaskan kaum
memperjuangkan untuk kepentingan sesuatu kaum sahaja (Azman Abdul Manaf, 2001).
Perasaan prejudis antara kaum masih menjadi masalah dan oleh itu hubungan
antara kaum di Malaysia hanya retorik. Keadaan ini berlaku kerana parti yang
berasaskan kaum yang jelas memperjuangkan kaum mereka sahaja dan ini akan
menimbulkan sensitiviti perkauman. Konklusinya, politik perkauman yang
memperjuangkan hak kaum masing-masing merupakan cabaran utama dalam usaha untuk
mewujudkan kebudayaan kebangsaan yang diinspirasikan berdasarkan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan.
Secara holistik, terdapat pelbagai cabaran
yang dihadapi dalam usaha untuk merealisasikan hasrat Dasar Kebudayaan
Kebangsaan yang ingin mewujudkan kebudayaan kebangsaan yang menjadi identiti
nasional rakyat Malaysia, . Perkara ini adalah penting ke arah pembinaan rakyat
Malaysia yang bersatu padu seperti mana yang ditekankan dalam Transformasi
Nasional 2050. Transformasi Nasional 2050 memberi fokus terhadap pembentukan
sebuah negara bangsa Malaysia bukanlah mudah. Hal ini demikian kerana,
masyarakat pelbagai kaum di Malaysia masih kurang sedar tentang pentingnya
identiti nasional untuk mewujudkan perpaduan dan persefahaman dalam menjayakan
konsep kebudayaan kebangsaan. Untuk itu, masyarakat majmuk di negara ini
seharusnya mewujudkan persefahaman antara satu dengan lain. Masyarakat pelbagai
kaum juga seharusnya tidak membangkitkan isu-isu yang berunsurkan perkauman.
Dalam erti kata yang lain, masyarakat majmuk di negara ini seharusnya
menghormati sensitiviti kaum-kaum yang lain dan mengamalkan konsep
bertoleransi. Kerajaan juga seharusnya mengambil langkah proaktif dalam
mewujudkan semangat perpaduan dalam kalangan rakyat di negara ini. Pelaksanaan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan merupakan medium yang efektif yang mampu mewujudkan
perkongsian identiti nasional sebagai bangsa Malaysia yang bersatu padu. Dengan
wujudnya perkongsian tersebut, Malaysia akan dikenali pada peringkat global
menerusi kewujudan perkongsian identiti yang unik seperti mana yang diberi
penekanan dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
boleh sertakan rujukan APA 8
BalasPadam