Konsep Pentaksiran
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Berdasarkan
takrifan yang diberikan oleh Boon et al. (2017), pentaksiran merupakan bahagian
utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Istilah pentaksiran
menggambarkan proses berterusan yang merangkumi pengumpulan, pengiterpretasian,
perekodan dan pelaporan maklumat mengenai prestasi murid supaya dapat membantu
guru dalam membuat keputusan. Maka, pentaksiran merujuk kepada istilah umum
yang merangkumi pelbagai prosedur untuk memperoleh maklumat tentang pembelajaran
murid dan membentuk penghakiman nilai mengenai kemajuan pembelajaran. Sebagai
tamsilan, skala kadar prestasi, projek, ujian kertas dan pensel, pemerhatian
dan sebagainya digunakan untuk mengumpulkan maklumat dan guru membuat keputusan
untuk tindakan yang selanjutnya. Dalam kebanyakan penulisan, kedua-dua istilah
penilaian dan pentaksiran digunakan secara “saling bertukar”. Pada dasarnya,
pentaksiran merangkumi deskripsi kuantitatif dan kualitatif tentang murid.
Tambahan pula, pentaksiran sentiasa meliputi penghakiman nilai mengenai
keputusan yang dibuat.
Ulasan
Catat Ulasan