Analisis Aspek Tatabahasa dalam Bahasa Melayu KSSR

Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin


Modul Tabahasa merupakan antara modul yang terkandung dalam dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah signifikan dengan pendekatan modular yang diperkenalkan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) bermula pada tahun 2011. Secara amnya, modul tersebut memberi fokus terhadap aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu yang perlu difahami dan dikuasai oleh murid. Aspek tersebut diajarkan melalui pengajaran yang terancang dengan teknik yang sesuai dan berkesan supaya murid memahami dan menggunakan tatabahasa dengan betul dan tepat dalam pelbagai konteks secara lisan dan bertulis. Modul Tatabahasa adalah penting kerana dapat mengukuhkan berbahasa dalam kalangan murid berdasarkan aspek kemahiran bahasa iaitu kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah, terdapat tiga Standard Kandungan yang mengandungi beberapa Standard Pembelajaran yang difokuskan dalam Modul Tatabahasa.
Standard Kandungan Modul Tatabahasa yang pertama memberi fokus terhadap aspek golongan kata iaitu 5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks dan dibahagikan kepada tujuh Standard Pembelajaran iaitu 5.1.1, 5.1.2, 5.1.3, 5.1.4, 5.1.5, 5.1.6 dan 5.1.7. Standard Pembelajaran tersebut adalah berbeza mengikut tahap dan peringkat murid. Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah, murid hanya belajar aspek golongan kata yang mudah sahaja pada Tahap 1, berbeza dengan murid Tahap 2 yang mana mereka mempelajari aspek golongan kata yang lebih kompleks. Perkara tersebut adalah seperti yang ditunjukkan oleh Jadual 5.
Tahun
Standard Pembelajaran
1
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam pelbagai konteks dengan betul.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif warna dengan betul mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut konteks.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda dengan betul.
2
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am hidup manusia dengan betul mengikut konteks.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas hidup manusia  dengan betul mengikut konteks.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri ketiga dengan  betul mengikut konteks.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja tunggal dengan betul mengikut konteks.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif pancaindera dengan betul
mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung dengan betul mengikut
konteks.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanya dengan betul mengikut konteks.
3
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am hidup yang merujuk bukan manusia dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas hidup yang merujuk bukan manusia dengan betul mengikut konteks.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri sebagai kata sapaan dengan betul mengikut konteks.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja aktif transitif dan tak transitif dengan betul mengikut konteks.
5.1.5
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif dengan  betul mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung gabungan dengan betul mengikut konteks.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata sendi nama dan kata seru dengan betul mengikut konteks.
4
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.
5
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas hidup manusia dengan nama panggilan atau gelaran yang betul mengikut konteks.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri tanya mengikut konteks dengan betul.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja aktif transitif dan kata kerja pasif mengikut konteks dengan betul.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan relatif dan kata hubung pancangan komplemen mengikut konteks dengan betul.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata nafi, kata pembenar, kata arah, kata bilangan mengikut konteks dengan betul.
6
5.1.1
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.
5.1.2
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama khas mengikut konteks dengan betul.
5.1.3
Memahami dan menggunakan pelbagai kata ganti nama mengikut konteks dengan betul.
5.1.4
Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata
bantu mengikut konteks dengan betul.
5.1.5
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverba, kata penguat, dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
5.1.6
Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung mengikut konteks dengan betul.
5.1.7
Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.
Jadual 5: Standard Pembelajaran bagi Standard Kandungan 5.1 Modul Tatabahasa
Standard Pembelajaran yang pertama bagi Standard Kandungan 5.1 ialah 5.1.1 yang mana memberi penekanan terhadap kata nama am. Standard Pembelajaran 5.1.1 bagi Tahap 1 memberi fokus terhadap aspek golongan kata nama am yang mudah sahaja. Aspek yang diberi fokus pada Tahun 1 berdasarkan Standard Pembelajaran tersebut ialah memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks. Pada Tahun 2 pula, fokus yang diberikan ialah murid dapat memahami dan menggunakan kata nama am hidup manusia dengan betul mengikut konteks. Untuk Tahun 3, Standard Pembelajaran 5.1.1 memerlukan murid untuk memahami dan menggunakan kata nama am hidup yang merujuk bukan manusia berserta penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks. Standard Pembelajaran tersebut pada Tahap 2 memberi penekanan terhadap aspek kata nama am yang lebih kompleks beserta penjodoh bilangan. Hal ini dapat dilihat apabila Standard Pembelajaran tersebut tidak lagi memberi fokus terhadap golongan kata nama am hidup seperti mana yang terdapat pada Tahap 1. Pada Tahun 4, murid dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks. Berbeza pula dengan penekanan yang diberi perhatian oleh Standard Pembelajaran tersebut pada Tahun 5 yang mana murid perlu memahami dan menggunakan kata nama am tak hidup bukan institusi abstrak dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul. Manakala, murid pada peringkat Tahun 6 dikehendaki untuk memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.
Standard Pembelajaran yang kedua bagi Standard Kandungan ialah 5.1.2 yang mana memberi penekanan terhadap golongan kata nama khas. Penekanan yang diberikan oleh Standard Pembelajaran tersebut pada Tahap 1 ialah golongan kata nama khas yang mudah. Hal ini dapat dibuktikan pada Tahun 1 yang mana Standard Pembelajaran 5.1.2 memerlukan murid untuk memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks. Pada Tahun 2 pula, murid perlu memahami dan menggunakan kata nama khas hidup manusia  dengan betul mengikut konteks. Manakala, murid yang berada pada Tahun 3 dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata nama khas hidup yang merujuk bukan manusia dengan betul mengikut konteks. Pembelajaran terhadap golongan kata nama khas yang lebih kompleks merupakan aspek yang diberi penekanan oleh Standard Pembelajaran 5.1.2 apabila murid berada pada Tahap 2. Perkara tersebut dapat dilhat menerusi Standard Pembelajaran 5.1.2 pada Tahun 4 yang mana murid perlu untuk memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks. Untuk Tahun 5 pula, pemahaman murid terhadap penggunaan golongan kata nama khas hidup manusia dengan nama panggilan atau gelaran yang betul mengikut konteks adalah perkara yang diberikan pernekanan. Murid pada Tahun 6 pula dikehendaki untuk memahami dan menggunakan pelbagai kata nama khas mengikut konteks dengan betul.
Standard Pembelajaran 5.1.3 merupakan Standard Pembelajaran yang ketiga bagi Standard Kandungan 5.1 yang mana memberi perhatian terhadap aspek kata ganti nama. Fokus yang diberikan oleh Standard Pembelajaran 5.1.3 pada Tahap 1 ialah golongan kata ganti nama diri. Perkara tersebut dapat dibuktikan apabila murid Tahun 1 dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam pelbagai konteks dengan betul. Kata ganti nama diri yang difokuskan untuk murid Tahun 2 ialah kata ganti nama diri ketiga yang mana murid perlu memahami dan menggunakan kata ganti nama diri ketiga dengan  betul mengikut konteks. Pada Tahun 3 pula, murid perlu memahami dan menggunakan kata ganti nama diri sebagai kata sapaan dengan betul mengikut konteks. Berbeza pula dengan Tahap 2 yang Standard Pembelajaran 5.1.3 memberi penekanan terhadap pelbagai jenis kata ganti nama, tidak seperti pada Tahap 1 yang terhad kepada kata ganti nama diri. Menurut Standard Pembelajaran tersebut, murid pada peringkat Tahun 4 seharusnya memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks. Untuk murid Tahun 5 pula, Standard Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk memahami dan menggunakan kata ganti nama diri tanya mengikut konteks dengan betul. Murid Tahun 6 pula perlu memahami dan menggunakan pelbagai kata ganti nama mengikut konteks dengan betul.
Standard Pembelajaran yang seterusnya bagi Standard Kandungan 5.1 ialah 5.1.4 yang mana memberi perhatian terhadap aspek kata kerja. Standard Pembelajaran 5.1.4 pada Tahap 1 menekankan aspek kata kerja yang mudah sahaja. Murid yang berada pada Tahun 1 dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks. Murid Tahun 2 pula seharusnya memahami dan menggunakan kata kerja tunggal dengan betul mengikut konteks. Pada Tahun 3, murid perlu memahami dan menggunakan kata kerja aktif transitif dan tak transitif dengan betul mengikut konteks. Tahap kesukaran bagi Standard Pembelajaran 5.1.4 pada Tahap 2 adalah bertambah apabila Standard Pembelajaran tersebut memberi perhatian terhadap penguasaan murid terhadap penggunaan kata kerja yang pelbagai. Hal ini dapat dibuktikan apabila murid Tahun 4 perlu memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks. Standard Pembelajaran 5.1.4 menuntut murid Tahun 5 untuk memahami dan menggunakan kata kerja aktif transitif dan kata kerja pasif mengikut konteks dengan betul. Konteks kata kerja untuk murid Tahun 6 menurut Standard Pembelajaran 5.1.4 adalah lebih luas iaitu tidak terhad kepada satu golongan kata kerja yang mana murid Tahun 6 perlu memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
Standard Pembelajaran 5.1.5 merupakan salah satu Standard  Pembelajaran yang terkandung dalam Standard Kandungan 5.1 yang mana memberi fokus terhadap golongan kata adjektif dan beberapa golongan kata lain yang boleh hadir bersama kata adjektif . Standard Pembelajaran 5.1.5 pada Tahap 1 memberi fokus terhadap kata adjektif yang mudah sahaja. Pada Tahun 1, murid dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata adjektif warna dengan betul mengikut konteks. Bagi murid Tahun 2 pula, mereka dituntut untuk memahami dan menggunakan kata adjektif pancaindera dengan betul mengikut konteks. Murid Tahun 3 pula perlu memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif dengan betul mengikut konteks seperti mana yang ditekankan oleh Standard Pembelajaran 5.1.5. Standard Pembelajaran 5.1.5 pada Tahap 2 pula memberi perhatian terhadap kata adjektif yang lebih kompleks beserta beberapa golongan kata yang boleh hadir bersama kata adjektif. Perkara tersebut dapat dilihat apabila murid Tahun 4 dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks. Berbeza pula dengan Tahun 5 yang mana murid seharusnya emahami dan menggunakan kata adjektif dan kata bantu mengikut konteks dengan betul. Murid pada Tahun 6 berdasarkan Standard Pembelajaran perlulah memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverba, kata penguat, dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
Standard Pembelajaran yang berikutnya bagi Standard Kandungan 5.1 ialah Standard Pembelajaran 5.1.6 yang mana memberi penekanan terhadap kata hubung. Standard Pembelajaran 5.1.6 bagi Tahap 1 menekankan gaspek kata hubung yang mudah. Pada peringkat Tahun 1, murid perlu, memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul mengikut konteks. Murid pada Tahun 2 pula dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata hubung dengan betul mengikut konteks. Berbeza pula dengan murid Tahun 3 yang mana mereka seharusnya memahami dan menggunakan kata hubung gabungan dengan betul mengikut konteks. Standard 5.1.6 pada Tahap 2 lebih memberi fokus terhadap pelbagai kata hubung yang lebih kompleks. Perkara tersebut dapat dibuktikan apabila murid pada Tahun 4 dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks. Bagi murid Tahun 5 pula, mereka perlu memahami dan menggunakan kata hubung pancangan relatif dan kata hubung pancangan komplemen mengikut konteks dengan betul. Murid pada peringkat Tahun 6 dikehendaki emahami dan menggunakan pelbagai kata hubung mengikut konteks dengan betul seperti mana yang dinyatakan oleh Standard Pembelajaran 5.1.6.
Standard Pembelajaran yang terakhir bagi Standard Kandungan 5.1 ialah 5.1.7 yang mana memberi fokus terhadap pelbagai kata tugas. Berdasarkan Standard Pembelajaran tersebut, kata tugas yang diberi perhatian untuk murid Tahun 1 ialah kata tanya merujuk manusia dan benda iaitu murid dapat memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda dengan betul. Untuk Tahun 2 pula,  murid perlu memahami dan menggunakan kata tanya dengan betul mengikut konteks. Bagi murid Tahun 3 pula, kata tugas yang diberi perhatian ialah kata sendi nama dan kata seru yang mana berdasarkan pernyataan Standard Pembelajaran tersebut murid dapat memahami dan menggunakan kata sendi nama dan kata seru dengan betul mengikut konteks. Murid Tahun 4 pula dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks kerana kata tugas yang diberi penekanan pada peringkat ini ialah kata bantu, kata perintah dan kata pemeri. Pada Tahun 5, murid seharusnya dapat memahami dan menggunakan kata nafi, kata pembenar, kata arah, kata bilangan mengikut konteks dengan betul. Hal ini bermakna, kata tugas yang diberi penekanan pada Tahun 5 ialah kata nafi, kata pembenar, kata arah dan kata bilangan. Standard Pembelajaran 5.1.7 bagi murid Tahun 6 menekankan pelbagai kata tugas selari dengan pernyataan Standard Pembelajaran tersebut iaitu memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.
Standard Kandungan Modul Tatabahasa yang kedua memberi fokus terhadap aspek pembentukan kata iaitu 5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul dan dibahagikan kepada tiga Standard Pembelajaran iaitu 5.2.1, 5.2.2 dan 5.2.3. Standard Pembelajaran tersebut adalah berbeza mengikut tahap dan peringkat murid. Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah, murid hanya belajar aspek pembentukan kata yang mudah sahaja pada Tahap 1, berbeza dengan murid Tahap 2 yang mana mereka mempelajari aspek pembentukan kata yang lebih kompleks. Perkara tersebut adalah seperti yang ditunjukkan oleh Jadual 6.

Tahun
Standard Pembelajaran
1
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran
dengan betul dalam pelbagai konteks.
5.2.2

5.2.3

2
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan awalan, imbuhan akhiran dan imbuhan apitan dengan betul dalam pelbagai konteks.
5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda penuh dengan betul dalam
pelbagai konteks.
5.2.3

3
5.2.1
Memahami dan menggunakan Kata Terbitan Awalan beR , meN, PeN, teR dan di... dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda penuh sebagai penanda
nama haiwan, makna kesamaan atau keserupaan dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk rangkai kata bebas dengan betul dalam pelbagai situasi.
4
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.
5
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan apitan pada kata kerja mempeR...kan, mempeR...i, dipeR...kan, dipeR...i serta imbuhan sisipan dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda berentak dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk istilah khusus dalam bidang ilmiah dan kata majmuk yang mendukung maksud kiasan dengan betul dalam pelbagai situasi.
6
5.2.1
Memahami dan menggunakan pelbagai imbuhan dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.2.2
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata ganda
dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.2.3
Memahami dan menggunakan pelbagai kata majmuk dalam
pelbagai situasi dengan betul.
Jadual 6: Standard Pembelajaran bagi Standard Kandungan 5.2 Modul Tatabahasa
Standard Pembelajaran yang pertama bagi Standard Kandungan 5.2 ialah 5.2.1 yang mana memberi fokus terhadap aspek penggunaan imbuhan pada perkataan. Standard Pembelajaran 5.2.1 bagi menekankan penggunaan imbuhan yang mudah. Pada Tahun 1, murid dikehendaki untuk memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks. Murid Tahun 2 pula dikehendaki untuk memahami dan menggunakan imbuhan awalan, imbuhan akhiran dan imbuhan apitan dengan betul dalam pelbagai konteks. Manakala, murid Tahun 3 seharusnya memahami dan menggunakan kata terbitan awalan beR , meN, PeN, teR dan di... dengan betul dalam pelbagai situasi. . Standard Pembelajaran 5.2.1 bagi Tahap 2 memberi perhatian terhadap aspek penggunaan imbuhan yang lebih kompleks. Untuk Tahun 4, murid perlu memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi. Bagi Tahun 5, murid dikehendaki untuk memahami dan menggunakan imbuhan apitan pada kata kerja mempeR...kan, mempeR...i, dipeR...kan, dipeR...i serta imbuhan sisipan dalam pelbagai situasi dengan betul. Murid Tahun 6 pula memberi perhatian terhadap pelbagai jenis imbuhan signifikan dengan pernyataan Standard Pembelajaran 5.2.1 bagi Tahun 6 iaitu murid dapat memahami dan menggunakan pelbagai imbuhan dalam pelbagai situasi dengan betul.
Standard Pembelajaran 5.2.2 merupakan salah satu Standard  Pembelajaran yang terkandung dalam Standard Kandungan 5.2 yang mana memberi fokus terhadap kata ganda. Standard Pembelajaran 5.2.2 pada Tahap 1 memberi fokus terhadap kata ganda penuh. Pada Tahun 2, Standard Pembelajaran tersebut menekankan pemahaman murid terhadap  kata ganda penuh dengan betul dalam pelbagai konteks. Untuk Tahun 3 pula, murid dikehendaki memahami dan menggunakan kata ganda penuh sebagai penanda nama haiwan, makna kesamaan atau keserupaan dengan betul dalam pelbagai situasi. Standard Pembelajaran 5.2.2 pada Tahap 2 memberi perhatian terhadap beberapa jenis kata ganda tidak seperti pada Tahap 1 yang hanya terhad kepada kata ganda penuh. Bagi Tahun 4, murid dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.  Berbeza pula dengan Tahun 5 yang mana murid dikehendaki untuk memahami dan menggunakan kata ganda berentak dalam pelbagai situasi dengan betul. Murid Tahun 6 pula menfokuskan terhadap penggunaan pelbagai kata ganda bertepatan dengan pernyataan Standard Pembelajaran tersebut iaitu memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata ganda dalam pelbagai situasi dengan betul.
Standard Pembelajaran yang terakhir bagi Standard Kandungan 5.2 ialah 5.2.3 yang mana memberi fokus terhadap pelbagai jenis kata majmuk pelbagai. Pada Tahun 3, kata majmuk yang diberi perhatian ialah kata majmuk rangkai  bebas seperti mana yang dinyatakan dalam Standard Pembelajaran iaitu murid dapat memahami dan menggunakan kata majmuk rangkai kata bebas dengan betul dalam pelbagai situasi. Untuk Tahun 4, kata majmuk yang difokuskan ialah kata majmuk yang telah mantap signifikan dengan pernyataan Standard Pembelajaran iaitu murid mmahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi. Murid Tahun 5 pula memberi perhatian terhadap kata majmuk istilah khusus dan bidang kiasan selari dengan pernyataan Standard Pembelajaran iaitu murid memahami dan menggunakan kata majmuk istilah khusus dalam bidang ilmiah dan kata majmuk yang mendukung maksud kiasan dengan betul dalam pelbagai situasi. Bagi Tahun 6, murid memahami dan menggunakan pelbagai kata majmuk dalam pelbagai situasi dengan betul. Hal ini bermakna, pada peringkat Tahun 6 pembelajaran aspek kata majmuk menjadi lebih kompleks.
Struktur ayat merupakan fokus yang ditekankan dalam Standard Kandungan Modul Tatabahasa yang kedua iaitu 5.3 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks dan dibahagikan kepada dua Standard Pembelajaran iaitu 5.3.1 dan 5.3.2 kecuali pada tahun satu yang mana Standard Kandungan tersebut hanya diklasifikasikan kepada satu standard pembelajaran sahaja iaitu 5.3.1. Meskipun tahap satu dan dua mempunyai standard kandungan yang sama, tetapi standard pembelajaran bagi kedua-dua tahap tersebut adalah berbeza mengikut peringkat umur dan perkembangan murid. Berdasarkan Jadual di bawah, murid hanya diajar struktur ayat yang mudah manakala pada Tahap 1. Berbeza pula dengan Tahap 2 yang mana murid lebih memberi penekanan terhadap stuktur ayat yang lebih kompleks dan pelbagai seperti mana yang ditunjukkan oleh Jadual 7.
Tahun
Standard Pembelajaran
1
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat FN+FN, FN+FK dengan betul dalam pelbagai situasi
5.3.2

2
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar menggunakan FN+FN, FN+FK, FN+FA, FN+FS dengan betul dalam pelbagai konteks.
5.3.2
Memahami dan membina ayat penyata dengan menggunakan tanda baca yang betul dalam pelbagai konteks.
3
5.3.1
Memahami  dan membina ayat tunggal susunan biasa dan ayat majmuk dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.3.2
Memahami dan membina ayat penyata, ayat tanya dengan kata tanya dan tanpa kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betul dalam pelbagai situasi.
4
5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
5.3.2
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
5
5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.3.2
Memahami dan membina ayat cakap ajuk dan cakap pindah dengan betul dalam pelbagai situasi.
6
5.3.1
Memahami dan membina ayat songsang yang betul dalam
pelbagai situasi .
5.3.2
Memahami dan membina pelbagai ayat dalam teks menggunakan penanda wacana dengan betul.
Jadual 7: Standard Pembelajaran Bagi Standard Kandungan 5.3 Modul Tatabahasa
Standard Pembelajaran 5.3.1 pada Tahun 1 hanya memberi penekanan terhadap aspek pemahaman dan pembinaan ayat dasar menggunakan pola ayat FN+FN, FN+FK dengan betul dalam pelbagai situasi.  Murid pada Tahun 2 pula dikehendaki untuk memahami dan membina ayat dasar menggunakan pola ayat seperti FN+FN, FN+FK, FN+FA, FN+FS dengan betul dalam pelbagai konteks berbanding pada Tahun 1 yang hanya terhad kepada dua jenis pola ayat sahaja iaitu FN+FN dan FN+FK.  Untuk Tahun 3, Standard Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk memahami dan membina ayat tunggal susunan biasa dan ayat majmuk dengan betul dalam pelbagai situasi. Bagi Tahun 4, penekanan yang Standard Pembelajaran 5.3.1 berikan ialah pemahaman dan pembinaan ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi. Berbeza pula dengan dengan Tahun 5 yang mana Standard Pembelajaran tersebut memerlukan murid untuk memahami dan membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat dengan betul dalam pelbagai situasi. Untuk Tahun 6, Standard Pembelajaran tersebut lebih berfokus terhadap pemahaman dan pembinaan ayat songsang yang betul dalam pelbagai situasi.
Standard Pembelajaran 5.3.2 untuk Tahun 2 menekankan aspek penggunaan tanda baca yang betul dalam pemahaman dan pembinaan ayat penyata dalam pelbagai konteks. Pada Tahun 3 pula, Standard Pembelajaran tersebut  menuntut murid untuk memahami dan membina ayat penyata, ayat tanya dengan kata tanya dan tanpa kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betul dalam pelbagai situasi. Standard Pembelajaran tersebut pada Tahun 4 memberi penekanan terhadap kebolehan murid dalam memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi. Berbeza pula dengan Tahun 5 yang mana Standard Pembelajaran tersebut mengkehendaki murid untuk memahami dan membina ayat cakap ajuk dan cakap pindah dengan betul dalam pelbagai situasi. Murid pada Tahun 6 berdasarkan Standard Kandungan tersebut perlulah memahami dan membina pelbagai ayat dalam teks menggunakan penanda wacana dengan betul.
Secara kesimpulan, Modul Tatabahasa mengandungi tiga Standard Kandungan yang utama iaitu 5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks, 5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul dan 5.3 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks. Standard Kandungan 5.1 memberikan perhatian terhadap aspek golongan kata, Standard Kandungan 5.2 pula memberi penekanan terhadap aspek pembentukan kata dan Standard Kandungan 5.3 memberi perhatian terhadap aspek sintaksis.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran