Konsep Pengurusan Bilik Darjah
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukan suatu alam
pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk
pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan
tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Perkara tersebut melibatkan pembinaan suasana
pembelajaran yang terbaik dalam bilik
darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap
tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris,
2009).
Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana bagaimana guru dan pelajar
bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan
pembelajaran berlaku. Perkara tersebut merupakan kerjasama antara guru dan pelajar
untuk mengurus segala aspek terdapat dalam bilik darjah yang melibatkan
pengurusan pelajar, kemudahan fizikal serta aktiviti yang dilaksanakan agar
satu alam belajar yang kondusif untuk sesi pengajaran dan pembelajaran dapat
diwujudkan (Mok Soon Sang, 2011).
Kecekapan pengurusan bilik darjah seseorang guru berkait rapat dengan
keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (Abdullah Sani, 2006).
Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian dari proses pengajaran dan
pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk tingkah laku pelajar dalam
bilik darjah agar proses pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar, manakala
aktiviti penyampaian ilmu bertujuan pelajar dapat mencapai objektif spesifik
sesuatu pembelajaran (Haliza & Joy Nesamalar, 2016). Suasana pembelajaran yang berkesan tidak
mungkin terbina dengan hanya memberi tumpuan pada proses penyampaian isi
pengajaran guru sahaja. Ia turut melibatkan aspek pengurusan bilik darjah serta
tingkah laku pelajar.
Pengurusan bilik darjah berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik
pelajar. Seorang guru seharusnya mampu mengurus bilik darjah dan mengawal
tingkah laku pelajar agar proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan
lancar dan berkesan tanpa gangguan. Disamping itu, ia mampu mempengaruhi
motivasi, tingkah laku serta penglibatan pelajar dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Bilik darjah yang diurus dengan baik adalah tempat dimana pelajar
sentiasa mengambil berat dan bekerjasama di antara satu sama lain, membuat
pilihan yang bijak dan sering berusaha untuk menghasilkan kerja yang
berkualiti, menarik dan penting bagi mereka.
Persekitaran pembelajaran yang kondusif adalah tempat pelajar dapat
melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pelajaran
(Haliza &Joy Nesamalar, 2016). Maka, bilik darjah yang diurus dengan baik
dapat membentuk satu iklim pengajaran dan pembelajaran yang positif dan
kondusif. Namun, ia sukar untuk diwujudkan dan sangat mencabar buat semua guru.
Sekiranya ia wujud dalam bilik darjah, pelajar akan berminat mengikuti proses
pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan tanpa gangguan atau halangan.
Iklim pembelajaran mencakupi semua elemen yang ada di sekeliling pelajar dan
berupaya mempengaruhi pembelajaran dan tingkah laku pelajar (Abdullah Sani,
Abdul Rashid & Abdul Ghani, 2007).
Oleh itu, bilik darjah perlu bersifat mesra pelajar.
Pengurusan bilik darjah bukan sahaja melibatkan pengurusan tingkah laku
pelajar tetapi merangkumi tindakan guru untuk mewujudkan dan mengekalkan
persekitaran pembelajaran dalam bilik darjah (Choong Lan Keow, 2009). Kecekapan
dan keberkesanan kemahiran guru dalam mengurus bilik darjah dapat menggalakkan
pembentukkan iklim pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Pada masa kini
pengurusan tingkah laku pelajar semakin mencabar dan tingkah laku mereka sukar
dikawal dengan berkesan sehingga menyebabkan gangguan pada proses pengajaran
dan pembelajaran. Ianya boleh mempengaruhi iklim disiplin dan pencapaian mereka
serta turut memberi kesan kepada iklim dan budaya sekolah. Sehubungan ini,
pengetua perlu memastikan para guru memahami tugas dan peranan mereka dalam
menentukan disiplin pelajar di bilik darjah berada dalam keadaan baik dan
terkawal pada setiap masa.
Ulasan
Catat Ulasan