Konsep Drama


Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin

Siti Hajar Abdul Aziz (2011) menyatakan bahawa drama berasal berasal daripada perkataan dalam bahasa Yunani iaitu droamai yang membawa maksud bertindak balas. Tradisi drama dikatakan telah wujud pada zaman kegemilangan tamadun Yunani, iaitu pada sekitar abad kelima sebelum Masihi. Perkara tersebut dapat dibuktikan melalui penemuan bukti yang bertulis iaitu naskhah drama kuno di Yunani yang mengandungi isi cerita berupa penyembahan terhadap dewa-dewa Yunani. Naskhah tersebut telah ditulis oleh Aeschylus yang dikatakan hidup pada antara tahun 525-456 sebelum Masihi.
Secara amnya, drama dapat didefinisikan sebagai sebuah karya sastera  yang ditulis dalam bentuk dialog  dan dipentaskan dan dilakonkan oleh pelakon. Pementasan drama juga dikenali sebagai drama (Husin Fateh Din dan Nazariyah Sani, 2014). Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh Ismail Yusof (2008), drama juga dapat diertikan sebagai suatu kisah yang dicertikan dalam bentuk lakonan oleh para pelakon yang memegang peranan sebagai watak-watak dalam sesebuah kisah drama. Dalam drama, aksi dan diolog adalah aspek yang memainkan peranan penting baik sebagai isi mahupun sebagai cara persembahan. Aspek yang cuba digambarkan oleh drama ialah kehidupan manusia dengan mengemukakan konflik melalui aksi dan dialog para watak yang terdapat dalam drama tersebut. Kebiasaannya, skrip atau naskhah drama dirancang untuk dipentaskan. Sesebuah drama dihayati oleh penonton secara langsung dan tanpa henti. Oleh yang demikian, sesebuah karya drama itu tidak boleh terlalu panjang dan harus mampu menarik perhatian para penonton. Drama moden yang wujud pada hari ini dapat dibahagikan kepada tiga kategori iaitu drama sandiwara, drama realisme dan drama Absurd seperti yang ditunjukkan oleh jadual di bawah:

Jenis Drama
Huraian
Drama Sandiwara
Drama jenis ini masuk ke Tanah Melayu melalui kumpulan Miss Ribut, Dardanella dan Bolero sekitar tahun 1935 yang mengakhiri drama bangsawan. Sandiwara ialah drama pentas yang memiliki skrip dan menggunakan khidmat pengarah. Zaman sandiwara di Malaysia memiliki tiga bentuk drama, iaitu:
    1. Drama Sejarah;
    2. Drama Purba; dan
    3. Drama Pra-realisme.
Antara ketiga-tiganya, drama sejarah yang paling banyak dihasilkan. Hal ini bersesuaian dengan semangat kebangsaan yang meluap-luap di kalangan rakyat pada masa itu. Drama purba mengandungi cerita yang berkisar di istana atau rakyat biasa di perdesaan. Drama pra-realisme lahir sebelum kemunculan drama realisme. Sandiwara termasuk di dalam aliran romantisisme.
Drama Realisme
Drama jenis ini terhasil apabila dramatis di Malaysia menggunakan bahan cerita yang diambil daripada permasalahan-permasalahan yang timbul dalam kehidupan sehari-hari. Oleh sebab itu, bentuk baru ini menggunakan bahan, dialog, setting dan cara pementasan yang realistik. Sehubungan itu, aliran yang digunakan untuk menghasilkannya ialah realisme. Drama jenis ini muncul pada tahun 1960-an.
Drama Absurd
Pada tahun 1970-an lahir dramatis Malaysia yang melarikan diri daripada tradisi realisme. Mereka mempersoalkan hal-hal yang berhubung dengan kejiwaan dan konflik batin manusia. Sehubungan itu, mereka menyeret eksistensialisme yang dilihat dari kaca mata Timur dan penonjolan watak surealis. Harus diingat bahawa absurdisme di Malaysia merupakan karya-karya yang anti-realisme, sukar difahami, cenderung kepada fantastik, abstrak, berunsur mimpi dan sukar dihayati. Semua drama absurdisme dilahirkan melalui pengaplikasian aliran absurdisme.


Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran