Kepentingan Pelaksanaan Peperiksaan Akhir Tahun di Sekolah
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Sistem pendidikan
di Malaysia masih menggunakan peperiksaan sebagai medium penilaian utama untuk
menilai pencapaian murid. Perkara tersebut dapat dilihat menerusi pelaksanaan
beberapa peperiksaan awam dalam sistem pendidikan negara seperti Ujian
Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3), Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggi
Agama Malaysia (STAM). Kurikulum Standard Sekolah Rendah yang telah
diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 2011 juga turut
menekankan pelaksanaan peperiksaan sebagai salah satu instrumen penilaian
seperti mana yang terdapat dalam Dokumen Standard Kandungan dan Pentaksiran
bagi setiap mata pelajaran. Sistem peperiksaan tersebut merupakan satu bentuk
penilaian sumatif yang merangkumi aktiviti pengujian dan pengukuran terhadap
beberapa unit pembelajaran dalam tempoh satu semester atau dua semester (Boon
et al., 2017). Dalam konteks sekolah, peperiksaan merupakan salah satu bentuk
pentaksiran yang digunakan oleh guru untuk menilai pencapaian murid secara
sistematik. Menurut Abdul Aziz (2000), tujuan
penilaian sumatif dilaksanakan adalah
untuk mengukur pengetahuan murid terhadap sesuatu yang telah dipelajari
ketika berlangsungnya aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Terdapat beberapa
kepentingan pelaksanaan peperiksaan akhir tahun yang diimplementasikan sebagai
medium penilaian di sekolah.
Peperiksaan
akhir tahun yang juga merupakan penilaian sumatif adalah penting untuk
menentukan dan mengukur hasil pencapaian murid dalam beberapa unit pembelajaran
secara lebih terperinci. Peperiksaan akhir tahun menginterpretasikan pencapaian murid dalam
bentuk kuantitatif iaitu dalam bentuk perwakilan data yang lebih jelas. Hal ini
demikian kerana, pencapaian murid yang dalam peperiksaan akhir tahun
diinterpretasikan dalam bentuk skor dan gred. Menerusi skor dan gred yang telah
murid peroleh daripada peperiksaan akhir tahun tersebut, guru boleh menentukan
hasil pencapaian murid berdasarkan tafsiran skor dan gred yang telah
ditetapkan. Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia (2016), pentafsiran skor dan gred murid dalam
peperiksaan adalah seperti yang ditunjukkan oleh Jadual 1. Berdasarkan tafsiran
skor dan gred yang terdapat Jadual 1, murid yang memperoleh skor 85% (A)
dikategorikan sebagai murid yang mempunyai pencapaian yang cemerlang.
Pelaksanaan ujian formatif yang tidak menekankan penginterpretasian data
seperti yang ditekankan oleh ujian sumatif sudah tentu menyukarkan guru untuk
mengukur tahap pencapaian murid. Deduksinya, pelaksanaan peperiksaan akhir
tahun membantu guru dalam menentukan dan mengukur pencapaian murid kerana
peperiksaan tersebut merupakan satu bentuk penilaian sumatif yang menekankan
penginterpretasian data secara kuantitatif dalam bentuk skor.
Jadual 1: Tafsiran Skor dan Gred
Julat Markah (%)
|
Gred
|
Catatan
|
80 – 100
|
A
|
Cemerlang
|
65 – 79
|
B
|
Baik
|
50 -64
|
C
|
Memuaskan
|
40 - 49
|
D
|
Mencapai Tahap Penguasaan Minimum
|
0 - 39
|
E
|
Mencapai Tahap Penguasaan Minimum
|
Kepentingan
peperiksaan akhir tahun yang seterusnya ialah membolehkan murid mengikuti sesi
pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan keperluan mereka. Hal ini
demikian kerana, pelaksanaan peperiksaan akhir tahun membantu guru dalam
membahagikan murid ke dalam kelas yang bersesuaian dengan tahap pencapaian
murid dalam peperiksaan tersebut. Pembahagian murid murid ke dalam kelas yang
bersesuaian dengan tahap kognitif murid tersebut adalah perlu bagi membolehkan
murid mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan
kemampuan mereka. Perkara ini bertepatan dengan pendapat Noriati et al. (2009)
yang menyatakan bahawa setiap murid mempunyai tahap kognitif dan gaya
pembelajaran yang berbeza. Seperti yang diketahui, sistem pendidkan negara kita
mengklasifikasikan murid dalam kelas berdasarkan pencapaian murid tersebut
dalam peperiksaan akhir tahun. Dalam sesebuah sekolah, murid yang mempunyai
tahap pencapaian yang cemerlang dalam peperiksaan akhir tahun akan ditempatkan
di kelas hadapan. Berbeza pula dengan murid yang mencapai prestasi kurang
cemerlang yang mana murid tersebut ditempatkan di kelas belakang. Pembahagian
murid dalam kelas berdasarkan pencapaian peperiksaan membolehkan seseorang
murid mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Pendekatan pengajaran yang guru gunakan untuk setiap kelas adalah berbeza. Untuk kelas hadapan, guru kebiasaannya
aktiviti pengajaran dan pembelajaran guru berfokus pada pengayaan. Manakala,
untuk kelas belakang, aktiviti pengajaran dan pembelajaran lebih memberi fokus
terhadap aspek pemulihan. Konklusinya, pelaksanaan peperiksaan akhir tahun
membantu guru menempatkan murid di dalam kelas yang bersesuaian dengan tahap
kognitif murid berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan akhir tahun untuk
memastikan murid dapat mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran yang
bersesuaian dengan tahap kognitif mereka.
Pelaksanaan
peperiksaan akhir tahun di sekolah adalah penting bagi membolehkan guru
melakukan penambahbaikan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang
dilakukan. Menerusi pelaksanaan peperiksaan akhir tahun, guru dapat melihat
tahap pencapaian murid secara berdasarkan skor dan gred yang murid peroleh
dalam ujian tersebut. Dengan mengetahui tahap pencapaian murid, guru dapat menentukan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan tahap kognitif
murid. Situasi tersebut signifikan dengan pendapat Boon et al. (2017) yang menyatakan bahawa pemberian gred
dalam ujian sumatif juga memberikan maklumat kepada guru untuk menilai keberkesanan proses pengajaran
dan pembelajaran yang dilakukan. Sekiranya murid mencapai tahap cemerlang dalam
peperiksaan akhir tahun, guru boleh melaksanakan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang lebih kompleks bagi mengembangkan lagi potensi murid dalam
aspek tertentu. Manakala, jika murid mencapai skor dan gred yang rendah dalam
peperiksaan akhir tahun tersebut, guru akan melakukan penambahbaikan terhadap
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang telah dilakukan dari segi strategi
pengajaran, pendekatan pengajaran, kaedah pengajaran, teknik pengajaran dan
penggunaan bahan bantu mengajar. Dengan melakukan penambahbaikan terhadap
proses pengajaran dan pembelajaran, guru dapat meningkatkan keberkesanan proses
pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. Intihanya, pelaksanaan
peperiksaan akhir tahun di sekolah membantu guru mengenal pasti tahap kognitif
murid untuk tujuan penambahbaikan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran
yang dilaksanakan.
Membantu
guru dalam mendiagnostik murid yang sepatutnya mengikuti Program Pemulihan Khas
merupakan kepentingan pelaksanaan peperiksaan akhir tahun di sekolah.
Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh Jabatan Pendidikan Khas (2003),
Program Pemulihan Khas ialah program yang dirancang oleh pihak Kementerian
Pendidikan Malaysia untuk mengatasi masalah murid yang menghadapi kesukaran
dalam pembelajaran khususnya dalam aspek penguasaan kemahiran membaca, menulis
dan mengira. Untuk mendiagnostik murid, guru melakukan penganalisisan terhadap
skor dan gred yang murid peroleh dalam peperiksaan tersebut. Dengan itu, guru
dapat mengenal pasti murid yang mana memperoleh skor yang agak rendah. Perkara
ini sejajar dengan pendapat Boon et al.(2017) iaitu maklumat peperiksaan akhir
tahun amat penting kepada guru untuk menentukan jenis pendidikan yang
bersesuaian dengan murid. Dalam hal ini, program pendidikan yang sesuai untuk
murid yang tidak mencapai tahap penguasaan minimum terhadap sesuatu kemahiran
asas dalam mata pelajaran tertentu ialah pendidikan pemulihan (Khairuddin et
al., 2013). Tuntasnya, pelaksanaan peperiksaan akhir tahun membantu guru dalam
mengenal pasti murid yang tidak dapat menguasai kemahiran asas dalam
pembelajaran untuk memastikan intervensi awal dapat dilaksanakan.
Pelaksanaan
peperiksaan akhir tahun membiasakan murid dengan format peperiksaan awam yang
signifikan dengan sistem pendidikan negara kita. Perkara ini adalah penting
untuk memastikan murid mengetahui teknik menjawab soalan tersebut dengan betul.
Tanpa pelaksanaan peperiksaan akhir tahun, sudah tentu murid akan menghadapi
masalah untuk menjawab soalan peperiksaan kerana kurang terdedah dengan format
peperiksaan tersebut. Perubahan format peperiksaan awam secara drastik sudah
tentu menyukarkan murid untuk memperoleh keputusan yang cemerlang dalam
peperiksaan awam tersebut. Perkara ini dapat dibuktikan menerusi keputusan
peperiksaan awam UPSR tahun 2016 yang mana prestasi murid dalam peperiksaan
tersebut mengalami penurunan yang drastik. Menurut Azman (2016), punca
kemerosotan yang begitu mendadak dalam UPSR tahun 2016 ialah murid tidak
terdedah dengan format peperiksaan tersebut yang mana telah mengalami
perubahan. Perkara tersebut jelas menunjukkan bahawa prestasi murid dalam
peperiksaan awam dapat ditingkatkan menerusi pelaksanaan akhir tahun. Hal ini
demikian kerana, peperiksaan akhir tahun mendedahkan murid dengan format soalan
dalam peperiksaan awam. Dalam erti kata lain, peperiksaan akhir tahun merupakan
suatu bentuk latihan kepada murid sebelum menduduki peperiksaan awam yang
sebenar. Perkara ini selari dengan teori behaviorisme yang menyatakan bahawa
latihan secara berterusan dalam memberi kesan tedapat pengekalan tingkah laku.
Ringkasnya, pelaksanaan peperiksaan akhir tahun mampu meningkatkan pencapaian
murid dalam peperiksaan awam kerana peperiksaan tersebut memberi pendedahan
kepada murid berkenaan dengan format soalan peperiksaan awam.
Secara
holistik, terdapat beberapa kepentingan pelaksanaan peperiksaan akhir tahun di
sekolah. Hal ini demikian kerana, peperiksaan akhir tahun membolehkan guru
mengenal pasti tahap pencapaian murid berdasarkan data kuantitatif dalam bentuk
skor dan gred untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
sesuai dengan tahap pencapaian murid. Menerusi pelaksanaan peperiksaan akhir
tahun, guru dapat memastikan murid mengalami situasi pembelajaran yang sesuai
dengan tahap kognitif mereka. Pelaksanaan peperiksaan akhir tahun adalah
signifikan dengan sistem pendidikan negara kita yang menfokuskan penilaian
berorientasikan peperiksaan. Peperiksaan akhir tahun juga memberi pendedahan
kepada murid berkenaan dengan format peperiksaan awam bagi membolehkan murid
tersebut mencapai pencapaian yang cemerlang dalam peperiksaan awam yang
diduduki. Oleh yang demikian, pihak sekolah seharunsya melaksanakan peperiksaan
akhir tahun signifikan dengan kehendak sistem pendidikan negara kita yang
meletakkan peperiksaan sebagai instrumen utama dalam menilai tahap pencapaian
murid.
Salam cikgu, boleh saya tahu citation untuk Azman 2016 tu dari artikel atau buku apa?, terima kasih.
BalasPadam