Fungsi Kritikan Sastera



Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin

Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh Hashim Awang (1985), kritikan sastera merupakan suatu usaha mempertimbang dan menilai karya sastera secara jujur dan sistematik. Kritikan sastera merupakan apresiasi terhadap hasil genre kreatif yang lain, seperti puisi, novel, cerpen dan drama. Kritikan terhadap sesuatu karya kesusasteraan dilakukan secara internal dan eksternal. Kajian secara internal merujuk kepada aktivit menganalisis teks berdasarkan meneliti hal strukturnya, diksi, makna cerita, dan kemungkinan ketaksaan atau ambiguiti. Manakala, kritikan secara eksternal menekankan konteks atau dominasi kepada faktor di luar teks. Oleh yang demikian, kritikan dihubungkaitkan dengan biodata pengarang sesuatu karya yang merangkumi pendidikan, profesion, ideologi, agama dan budaya serta pengaruh persekitaran. Kritikan sastera merupakan cabang ilmu yang mempunyai beberapa fungsi tertentu.
Antara fungsi kritikan sastera ialah untuk menentukan sama ada sesebuah karya kesusasteraan itu bermutu atau sebaliknya (Lutfi Abas, 1995). Dalam melakukan kritikan terhadap sesebuah karya sastera, pengkritik harus bersikap adil dan saksama terhadap sesebuah karya serta pengarang karya tersebut. Pembacaan secara berulang kali terhadap sesebuah karya sastera perlu dilakukan oleh pengkritik bagi membolehkan seseorang pengkritik itu memahami makna tersirat dan tersurat yang terkandung dalam sesebuah karya sastera.  Oleh yang demikian, pengkritik seharusnya memberikan hujah dan contoh yang konkrit untuk membuktikan bahawa sesebuah karya sastera itu bermutu tinggi dalam pelbagai aspek. Sekiranya pengkritik menyatakan bahawa karya sastera tersebut tidak bermutu tinggi, pengkritik perlu menunjukkan kelemahan, kekurangan, kerendahan pencapaian mutu seni karya sastera tersebut. Oleh yang demikian, kepakaran pengkritik amat diperlukan dalam menentukan mutu sesebuah karya sastera.
Selain itu, kritikan sastera juga berperana untuk mencetuskan pemikiran baharu dan percambahan minda dalam kalangan anggota masyarakat. Pembaca atau penulis karya juga berhak menilai sesuatu kritikan. Adakalanya, hasil kritikan itu diterima dan ada kalanya tidak diterima.Sama ada idea atau pemikiran pengkritik itu diterima atau ditolak,pembaca atau penulis boleh mengemukakan idea baharu untukmenyanggah atau memperkembangkan idea asal pengkritik. Adakalanya pula, penulis atau pengkritik lain akan mempertahankan ideapenulis berkenaan menyebabkan berlakunya polemik. Polemik adalahpenting dalam kegiatan kesusasteraan. Ia membantu merancakkanperkembangan kesusasteraan dan ilmu. Dari polemik itu akanmencetus pemikiran baharu. Misalnya, pihak yang tidak bersetuju dengan Teori Formalistik akan mengemukakan idea baharu untukmenggantikannya. Teori pengganti dikenali sebagai Teori Struktural.Kemudian, Teori Struktural dikembangkan pula oleh pengkritik lain dan dinamakan Teori Struktural Genetik, Teori Struktural Dinamis dan begitulah seterusnya. Idea menghasilkan Teori Persuratan Baru oleh Mohd. Afandi Hassan tercetus kesan daripada kritikan beliau terhadap Syarahan Perdana Dr. Muhammad Haji Salleh yang berjudul Puitika Melayu: Satu Pertimbangan. Idea menghasilkan Teori Rasa-Fenomenologi oleh Suhaimi Abdul Aziz adalah kesan daripada kritikanterhadap Teori Fenomenologi (dari Barat) dan Teori Rasa (dari India).
            Peranan kritikan sastera yang seterusnya ialah membolehkan para pembaca memahami sesuatu karya sastera menerusi penerangan tentang karya tersebut beserta pengarangnya dengan jelas (Rahman Shaari, 1998). Kebiasaannya, pengarang mempunyai motif tertentu dalam menghasilkan karya. Pengarang ingin mengutarakan pelbagai idea menerusi karyanya untuk dikritik atau dikongsi bersama pengkritik dan pembaca. Dalam mengutarakan buah fikirannya, pengarang menggunakan kaedahnya yang tersendiri. Sebagai tamsilan, pengarang akan memilih diksi yang tertentu, simbol tertentu yang harus diasosiasikan atau ditafsirkan sesuai dengan isu yang ditampilkan dalam karya.  Ada kalanya, pengarang mengjungkirbalikkan sesuatu isu bagi melontarkan kritikannya atas sebab-sebab tertentu. Malah, tidak mustahil pula pengarang menghasilkan karya dalam bentuk satira, dan parodi bagi mencapai sesuatu matlamat. Pengkritik yang peka terhadap karya sastera sudah tentu berupayah untuk mengenal pasti mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang untuk membolehkan para pembaca memahami karya sastera tersebut. Pengkritik juga sewajarnya membantu pembaca menghuraikan segala makna atau citra yang tersembunyi dalam simbol-simbol dan mengasosiasikan kemungkinan-kemungkinan antara teks dan konteks.  Keupayaan dan kekritisan pengkritik dalam mengkritik karya sastera mengembangkan pengetahuan baharu dalam kalangan pembaca.
Menurut Muhammad Hj. Salleh (1998), kritikan sastera juga berperanan dalam pembinaan dan pendekatan kesusasteraan yang baharu. Hal ini demikian kerana, kewujudan teori atau pendekatan sastera yang baharu tersebut didorong oleh kritikan yang dilakukan terhadap sesebuah karya sastera. Hal ini bermakna, pendekatan dan teori kritikan akan sentiasa mengalami perubahan, modifikasi dan perkembangan apabila munculnya teori-teori yang baharu. Sebagai contoh, pendekatan strukturalisme telah dikembangkan oleh Jaque Derrida dengan pendekatan baharu yang disebut sebagai poststrukturalisme. Demikian juga pendekatan sejarah yang telah mewujudkan praktis pensejarahan baharu yang disebut sebagai New Historicism dengan kerangka pemikiran yang baharu. Pertumbuhan dan perkembangan teori sejak awal kemunculannya pada era Yunani hingga ke hari ini adalah bergerak atas landasan kritikan. Secara interteori, kritikan akan membantu memperluaskan perkembangan sastera dari semasa ke semasa dengan pelbagai pembaharuan.  Kritikan dalam konteks ini menjadi tunjang perluasan dan perkembangan ilmu baharu, terutamanya dalam bidang kesusasteraan itu sendiri.
Fungsi kritikan sastera yang berikutnya adalah untuk memperjelaskan aspek-aspek penting dalam binaan sesebuah karya (Rahman Shaari, 1981). Aktiviti menilai karya kesusasteraan tidak akan terlepas daripada membincangkan perihal kekuatan dan kelemahan karya berkenaan. Misalnya, novel Salina karya A. Samad Said dianggap kurang bermutu oleh ahli panel Peraduan Mengarang Novel sempena 10 Tahun Dewan Bahasa dan Pustaka, dan pengkritik Mohd Affandi Hassan, namun bagi A. Teeuw novel Salina dianggap bermutu dan mencapai taraf antarabangsa. Perbezaan ini terjadi kerana bagi pihak yang menolak novel Salina, mereka menilai dari aspek moral manakala pihak yang menerima, mereka menilai dari aspek seni sastera dan nilai kemanusiaan sejagat. Oleh sebab itu saya menyarankan, lebih baik menganalisis karya-karya kesusasteraan Malaysia menggunakan teori atau pendekatan yang dihasilkan oleh rakyat Malaysia sendiri. Hal inilah yang dikatakan ‘dapat memperjelaskan aspek-aspek penting dalam karya’ sebagai bukti hujahan terhadap penerimaan dan penolakan. Seterusnya, apabila pengkritik membicarakan aspek-aspek yang membina karya secara tidak langsung telah memperkenalkan aspek-aspek kesusasteraan itu sendiri. Misalnya gaya bahasa jenis matafora, personifikasi, atau plot bentuk kronologi atau teknik naratif, imbas kembali dan sebagainya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran