Ciri-ciri Sastera Kanak-kanak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Penulisan karya sastera yang baik bergantung sepenuhnya kepada ciri-ciri
yang ditekankan oleh penulis semasa menghasilkan karya berkenaan. Terdapat
banyak aspek yang boleh dilihat sekiranya membincangkan ciri sastera
kanak-kanak. Dalam hal ini, sastera kanak-kanak boleh dilihat daripada pelbagai
perspektif kandungan dan bentuk atau sudut akademik dan komersial mahupun sudut
persembahan penulisan dan persembahan fizikal. Terdapat beberapa ciri-ciri
sastera kanak-kanak yang perlu dipatuhi untuk menghasilkan karya sastera
kanak-kanak yang bermutu tinggi.
Menurut Md. Sidin Ahmad
Ishak (2005), dari segi pendekatan, sastera kanak-kanak tidak mengetepikan
kanak-kanak sebagai khalayaknya dan akan memberikan pertimbangan yang wajar
kepada kanak-kanak. Pengkarya buku seperti ini akan berusaha untuk
berkomunikasi dengan kanak-kanak sama ada secara langsung atau tidak langsung,
bergantung pada peranan kanak-kanak sama ada sebagai pembaca langsung atau
pembaca tidak langsung. Dalam hal ini, Aidan Chambers (1985) dalam Nur Ruzana
Md Isa (2008) menyebut berkenaan dengan single
address dan double address, iaitu
sebagai kaedah bagaimana penulis harus mendekati pembacanya. Single address digunakan sekiranya
khalayak dalam bukunya adalah satu iaitu kanak-kanak semata-mata dan double address untuk dua khalayak, iaitu
khalayak kanak-kanak dan juga khalayak orang dewasa yang salah satunya sama ada
secara langsung atau tidak langsung. Beliau juga menyebut berkenaan dengan dual address, iaitu dua khalayak sekali
gus.
Sastera kanak-kanak
lebih banyak penekanan terhadap aksi sedangkan buku dewasa mengandungi lebih
banyak refleksi. Halimah Mohamed et al. (2014) menyatakan bahawa kanak-kanak
mempunyai tahap pemikiran yang rendah dan tidak mampu membuat penilaian dan
pentafsiran melalui rumusan atau cerakinan yang kompleks. Kanak-kanak lebih
tertarik pada pergerakan dan aksi-aksi yang dapat memberikan sesuatu gambaran
dengan lebih jelas dan mudah. Seterusnya, buku kanak-kanak lazimnya lebih
banyak menggunakan watak kanak-kanak dan juga lebih pendek isinya. Dari segi
persembahan teknikal, buku kanak-kanak lazimnya mengandungi huruf yang lebih
besar dan gambar-gambar yang lebih banyak (Hunt, 1994).
Ciri didaktisisme iaitu
unsur nilai pendidikan dan pengajaran merupakan salah satu aspek penting dalam
sastera kanak-kanak. Terdapat penulis atau pengkaji yang berpendapat bahawa
mustahil untuk mengetepikan unsur didaktik dalam buku kanak-kanak dan malahan
boleh dikatakan bahawa jika tidak terdapat nilai-nilai pengajaran atau
pendidikan, maka buku tersebut tidak boleh dianggap sebagai buku kanak-kanak.
Dalam hal ini, semua buku kanak-kanak mestilah mengajarkan sesuatu kepada
kanak-kanak. Kanak-kanak masih belum mampu untuk membuat penilaian terhadap
perkara yang baik mahupun buruk. Oleh yang demikian, penulis bertanggungjawab
untuk menyampaikan nilai-nilai budaya dan nilai-nilai murni kehidupan sama ada
secara langsung ataupun tidak langsung. Perkara tersebut menjadi faktor mengapa
sesetengah buku kanak-kanak mengandungi pengajaran yang disampaikan melalui
teknik pemberitahuan dan penceritaan. Cerita-cerita yang disampaikan bukan
sekadar mengandungi watak-watak yang beraksi dalam plot-plot tertentu tetapi
memancarkan nilai-nilai pendidikan.
Dalam bukunya yang
berjudul The Pleasures of Children’s
Literature, Perry Nodelman (1992) menghuraikan enam perkara sebagai ciri
penting buku dan sastera kanak-kanak. Perkara-perkara itu adalah seperti yang
berikut:
•
Mudah, tetapi tidak
semestinya bermaksud simplistik.
•
Berorientasikan aksi,
bukannya berorientasikan watak.
•
Dipersembahkan dengan
lurus
•
Optimistik dan
berakhir dengan kebahagiaan.
•
Bersifat didaktik.
•
Berulangan dalam
diksi struktur.
Bagi Nodelman, sastera
kanak-kanak dianggap sebagai sastera yang mudah, tetapi bukan dipermudah.
Sastera yang mudah bukanlah bermakna naratif yang dapat ditulis dan dihasilkan
dengan mudah. Sesetengah orang
mengganggap bahawa sastera kanak-kanak lebih sukar untuk dihasilkan. Aspek
simplisiti dalam hal ini boleh melibatkan aspek cerita, iaitu apa yang
diceritakan. Lazimnya, ciri cerita yang mudah adalah seperti yang berikut:
•
Subjek yang konkrit dan biasa, iaitu subjek yang bukan
abstrak dan bukan asing.
•
Genre yang dapat dibezakan dengan jelas seperti kisah
pengembaraan, kisah keluarga, kisah alam persekolahan dan sebagainya.
•
Satu plot utama yang jelas tanpa plot-plot sekunder
atau plot-plot kecil yang kompleks.
•
Penyusunan peristiwa yang langsung, iaitu biasanya
secara kronologi.
•
Watak-watak yang terhad, mudah diingati, bersifat
pipih sama ada jahat atau baik.
•
Latar cerita dilukiskan dalam suasana yang biasa bagi
kanak-kanak, rapat dengan dunia mereka dan mereka dapat mengaitkan dengan
kehidupan mereka secara mudah.
Dari segi persembahan wacana, kriteria untuk simplisiti
amnya dilihat dari segi sudut pandangan yang tetap dan menonjol, misalnya sudut
pandangan didaktik dan autoritatif. Ini merupakan sudut pandangan yang dapat
meluahkan ulasan-ulasan, huraian dan keterangan secara jelas, tidak kabur dan
tidak diselaputi ambiguiti. Pencerita sedemikian mempunyai pengetahuan dan
pengalaman yang lebih luas daripada watak-watak dalam cerita mahupun pembaca
itu sendiri (Md. Sidin Ahmad Ishak, 2006). Jelaslah bahawa kebanyakan kriteria
ini sejajar dengan apa yang terdapat dalam sastera tradisional bagi
kanak-kanak. Namun demikian, perkara tersebut juga relevan dengan hasil-hasil
karya yang ditulis untuk kanak-kanak pada hari ini.
Menurut Alimah Salam (1989), kanak-kanak dianggap menggemari aksi yang
bersifat aktif, penuh tenaga dan penuh pergerakan yang sesuai dengan ciri
kanak-kanak itu sendiri. Namun demikian, pada masa yang sama, kanak-kanak
digambarkan sebagai orang yang lurus, jujur, manis, kurang pengalaman dan
pengetahuan. Dalam hal ini, amatlah penting agar buku kanak-kanak bersifat
mendidik, mengarah, mempengaruh dan lebih kelihatan sebagai petunjuk atau
panduan. Penulis buku kanak-kanak bertanggungjawab dalam memindahkan
nilai-nilai budaya, bukan sekadar menceritakan sebuah kisah.
Namun demikian, pendapat
Nodelman dikritik oleh beberapa orang pengkaji sastera kanak-kanak yang lain
seperti Maria Nikolajeva (Exit Children’s
Literature) yang mengkaji karya-karya penulis kontemporari Barat yang
terkenal, iaitu Alan Garner, Aidan Chambers dan Diana Wynne Jones dari Britain,
Robert Cormier dan Patricia MacLachlan dari Amerika Syarikat, Margaret Mahy
dari Afrika Selatan, Lesley Beake dari Sweden, Peter Pohl dari Norwat, Tormod
Haugen dari Jerman, Michael Ende dan French Michel Tournier dari Perancis serta
Radi Pogodin dari Rusia. Menurut Nikolajeva, tiada satu pun karya
penulis-penulis tersebut yang sesuai dengan definisi yang diberikan oleh
Nodelman. Andaian Nikolajeva ialah terdapat semakin banyak karya sastera
kanak-kanak yang melanggar sempadannya sendiri dan kini semakin menghampiri
sastera arus perdana. Beliau menyatakan bahawa semakin banyak sastera
kanak-kanak kontemporari melanggar sempadannya sendiri dan berkembang ke arah
sastera aurs perdana dengan memperlihatkan ciri-ciri pascamodensime yang sangat
jelas seperti penggabungan genre atau yang diistilahkan oleh Maria Nikolajeva
sebagai genre eclecticism, disintegrasi struktur naratif tradisional, polifoni,
intersubjektiviti dan metafiksyen.
Di sebalik watak, latar
dan subjek yang dikatakan mudah dari segi luarannya dalam sastera kanak-kanak,
sesetengah cerita merupakan representasi metafora yang jauh lebih bermakna.
Misalnya, kematian watak haiwan kesayangan seperti kucing, burung atau anjing
memanglah mudah, tetapi di sebalik itu perkara tersebut mungkin merupakan
gambaran kepada kematian ahli keluarga, sahabat atau saudara mara yang rapat.
Begitu juga, nasib malang yang dialami oleh watak pokok atau bunga mungkin
merupakan representasi masalah-maslaah pencemaran alam yang berlaku pada hari
ini.
Secara
tradisinya, memanglah sempadan yang kukuh diwujudkan dan dikekalkan dalam buku
kanak-kanak oleh para penerbit, pustakawan, pendidik dan pengkritik lalu
menghasilkan buku pengembaraan, cerita binatang, cerita fantasi, cerita
pari-pari dan sebagainya. Namun demikian, banyak penulis kontemporari
mempersoalkan sempadan-sempadan ini dan bagi Maria Nikolajeva (1996), ciri
paling penting bagi sastera kanak-kanak pascamodenisme ialah penggabungan
genre. Perkara ini dapat dilihat menerusi buku sastera kanak-kanak bahasa
Inggeris yang popular dewasa ini.
Ulasan
Catat Ulasan