Konsep Bahan Bantu Mengajar
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Ragbir
Kaur Joginder Singh (2013) mentakrifkan bahan bantu mengajar sebagai
kelengkapan atau peralatan yang digunakan oleh guru untuk menyampaikan isi
pelajaran ketika berlangsungnya proses pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam
bilik darjah. Dalam pelaksanaan proses pembelajaran dan pemudahcaraan,
penggunaan bahan bantu mengajar amatlah penting untuk mewujudkan suasana
pembelajaran yang aktif di dalam bilik darjah. Penggunaan bahan bantu mengajar
dalam pelaksanaan proses pembelajaran dan pemudahcaraan membantu untuk
meningkatkan kualiti pelaksanaan proses pembelajaran dan pemudahcaraan yang
guru laksanakan. Menurut Omardin Ashaari (1999), bahan bantu mengajar dapat
mengatasi pelbagai permasalahan yang berkaitan dengan pengajaran guru untuk
meningkatkan kefahaman murid terhadap isi pelajaran yang disampaikan. Hal ini
demikian kerana, proses pembelajaran dan pemudahcaraan akan lebih bermakna
sekiranya murid dapat memahami isi pelajaran yang guru sampaikan. Menurut Noor
Azlan dan Nurdalina (2010), bahan bantu mengajar memainkan peranan yang
signifikan dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan untuk meningkatkan
kefahaman murid terhadap konsep yang diajarkan oleh guru.
Penggunaan
bahan bantu mengajar bukan sahaja meningkatkan kefahaman murid terhadap isi
pelajaran yang guru sampaikan, malahan penggunaan bahan tersebut dalam
pelaksanaan proses pembelajaran dan pemudahcaraan juga mampu meningkatkan
motivasi intrinsik dalam diri murid untuk terlibat secara aktif dalam aktiviti
pembelajaran dan pemudahcaraan yang dilaksanakan oleh guru. Menurut Ragbir Kaur
Joginder Singh (2013), bahan bantu mengajar dapat menimbulkan minat dan
kesungguhan dalam kalangan murid untuk terlibat secara langsung dalam
pelaksanaan proses pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik darjah.
Perkara tersebut sejajar dengan konsep pembelajaran menurut Teori Pembelajaran
Behaviorisme yang menegaskan bahawa pentingnya persekitaran yang menarik dalam
melaksanakan proses pembelajaran dan pemudahcaraan. Motivasi merupakan
kecenderungan murid yang dapat mempengaruhi tingkah laku murid tersebut (Mok
Soon Sang, 2009). Dalam hal ini, motivasi dalam kalangan murid menjadi kriteria
penting dalam menentukan keberkesanan sesuatu proses pembelajaran dan
pemudahcaraan. Motivasi dalam kalangan murid membolehkan proses pembelajaran
dan pemudahcaraan menjadi lebih efektif dan menarik. Oleh yang demikian, bahan
bantu mengajar merupakan salah satu medium untuk meningkatkan
Ulasan
Catat Ulasan