Pengenalan kepada Pendidikan Inklusif
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Azad Athahiri Anuar dan Norsayyidatina
Che Rozubi (2010) menyatakan bahawa pendidikan adalah hak asasi bagi setiap
murid dan dari segi falsafahnya, semua murid mempunyai hak untuk menikmati
proses pembelajaran dan pemudahcaraan untuk meningkatkan potensi diri
masing-masing. Signifikan dengan pernyataan tersebut, Kementerian Pendidikan
Malaysia menerusi dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) telah
meletakkan akses sebagai salah satu aspirasi sistem pendidikan negara. Dalam
konteks Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025), akses menetapkan
bahawa setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan
peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Berdasarkan pernyataan tersebut, pelaksanaan
Program Pendidikan Inklusif merupakan salah satu langkah proaktif yang diambil
oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mewujudkan kesamarataan peluang
pendidikan.
Menurut
Ragbir Kaur Joginder Singh (2013), Program Pendidikan Inklusif secara amnya
adalah suatu program pendidikan yang mengintegrasikan murid-murid berkeperluan
khas ke dalam bilik darjah aliran perdana. Pengintegrasian tersebut membolehkan
murid-murid berkeperluan khas berpeluang menikmati segala kemudahan
pembelajaran dan pemudahcaraan dalam keadaan normal seperti murid-murid yang
lain tanpa mengira status. Program
Pendidikan Inklusif merupakan salah satu medium pembelajaran dan pemudahcaraan
bagi murid-murid berkeperluan khas. Murid-murid berkeperluan khas dapat
diklasifikasikan kepada beberapa kategori iaitu masalah pendengaran, masalah
penglihatan dan masalah pembelajaran. Dalam pada itu, murid-murid berkeperluan
khas yang boleh mengikuti Program Pendidikan Inklusif hendaklah menguasai asas
kemahiran membaca, menulis dan mengira, mampu mengikuti arahan, tidak mempunyai
masalah tingkah laku dan boleh berkomunikasi dengan baik. Oleh yang demikian,
pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif amatlah penting untuk meningkatkan penyertaan dan memberikan
peluang kepada murid berkeperluan khas menyertai program akademik dan bukan
akademik bersama-sama murid normal di arus perdana.
Ulasan
Catat Ulasan