Tema Penulisan Sastera Kanak-kanak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Menurut Fadzri Aris et al. (2013), tema
ialah idea dasar atau persoalan pokok yang diungkapkan oleh pengkarya, sama ada
cerpenis, novelis, penyair, penyajak atau penulis skrip drama bagi mendasari
karyanya. Sesebuah karya sastera hanya memiliki satu tema sahaja. Dalam usaha
mengumpulkan, memilih dan menyusun bahan-bahan bagi sesuatu karya, tema menjadi
garis panduan kepada pengkarya. Tema dalam sesuatu karya tidak semestinya
dinyatakan secara langsung, tetapi dinyatakan melalui unsur-unsur yang
membentuk karya itu. Oleh sebab itu, tema sesuatu karya hanya dapat diketahui
setelah sesuatu karya itu dibaca dan dihayati seluruhnya. Dalam konteks sastera
kanak-kanak, perkara yang sering dijadikan tema oleh penulis adalah berkenaan
dengan nilai-nilai murni dan pengajaran agar kanak-kanak dapat mencontohi dan
mengamalkan nilai-nilai murni tersebut.
Tema penulisan sastera kreatif atau penulisan buku sastera
kanak-kanak adalah tentang cerita dan persekitaran kanak-kanak (Othman Puteh
dan Abdul Ahmad, 1984). Tema-tema penulisan sastera kanak-kanak yang menjadi
kegemaran ialah pengembaraan, nyanyian, penyiasatan, dan cerita berbentuk
permainan. Tema-tema Iain adalah seperti menyelongkar dunia misteri, hiburan,
pendidikan, dan bertemakan ejen pembangunan untuk meningkatkan tahap kematangan
kanak-kanak. Tema penulisan sastera kanak-kanak yang pelbagai ini memberikan
laluan kepada kanak-kanak untuk memilih saluran bacaan mengikut kegemaran
masing-masing. Keadaan ini sekali gus meningkatkan tahap pemikiran kognitif
mereka. Menurut Lynch-Brown (1999), perkembangan kognitif dapat diterapkan
kepada kanak-kanak dengan memberikan pengetahuan baharu dan mempertingkatkan
kefahaman kanak-kanak terhadap pengetahuan sedia ada di samping menggalakkan
mereka untuk mencari maklumat sendiri. Usaha mencari maklumat secara individu
menyebabkan mereka mampu menjana pemikiran ke arah yang lebih baik. Hal
sebegini mampu juga meningkatkan kreativiti kanak-kanak.
Kementerian Pendidikan Malaysia amat mementingkan peningkatan
kreativiti dan estetika dalam pembelajaran kanak-kanak. Pelbagai buku aktiviti
telah dibekalkan oleh kementerian untuk diberikan kepada murid bagi
melaksanakan aktiviti-aktiviti ke arah merangsang pemikiran kreatif dan
estetika mereka. Menurut Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran
Malaysia (2003), komponen kreativiti dan estetika memberikan fokus kepada
perkembangan sifat kreatif dan ekspresif melalui imaginasi dan pemikiran
kanak-kanak. Oleh itu, guru-guru harus menggerakkan minat dan memupuk
kecenderungan kanak-kanak untuk mengembangkan potensi kreativiti dengan
memberikan peluang kepada mereka untuk mengambil bahagian dalam aktiviti
kesenian yang menggunakan daya imaginasi (Glaser, 2000).
Tema hiburan dan penyelongkaran dunia misteri sangat digemari oleh
kanak-kanak. Perkara ini memberikan idea kepada pengarang untuk menghasilkan
kelainan dalam penulisan sastera kanak-kanak. Buku-buku yang bertemakan hiburan
dan cerita-cerita misteri sama ada novel atau cerita ringkas sering mendapat
perhatian kanak-kanak. Hal ini demikian kerana perkembangan pemikiran
kanak-kanak masih belum meluas dan mereka hanya memikirkan hiburan serta
keseronokan menerusi bahan-bahan bacaan. Mereka juga sering memikirkan kelainan
dan perkara-perkara yang luar biasa. Orang dewasa sukar untuk menembusi
pemikiran kanak-kanak yang pelbagai dan penuh dengan daya pemikiran di luar
kotak pemikiran biasa. Oleh itu, penulis sastera kanak-kanak senang membawa
isu-isu dan cerita yang berlainan bagi menarik perhatian kanak-kanak untuk
membaca dan menghayati bahan-bahan penulisan mereka.
Tema pengembaraan juga menjadi sebahagian daripada kegemaran
kanak-kanak apabila mereka memilih bacaan tambahan untuk dibaca. Pengembaraan
ini memberikan suatu perasaan yang luar biasa seterusnya mencabar kebolehan
mereka untuk berfikir dengan lebih mendalam. Kanak-kanak juga sering memasuki
dunia khayalan mereka yang tersendiri apabila membaca bahan-bahan bacaan
sedemikian. Tindakan ini membolehkan mereka mengasah pemikiran dengan lebih
jauh di samping merangsang kreativiti mereka untuk mencari penyelesaian bagi
setiap permasalahan. Kanak-kanak yang mampu menilai dan menyelesaikan masalah
mereka menerusi pembacaan yang pelbagai membolehkan mereka berkeupayaan
menyelesaikan sebarang masalah yang timbul sama ada dalam pembelajaran atau
kehidupan seharian mereka.
Walaupun wujud pelbagai tema dalam penulisan sastera kanak-kanak,
namun perkara yang paling penting ialah bahan kesusasteraan ini dapat
meningkatkan minat kanak-kanak untuk mengenal dunia sastera kanak-kanak.
Buku-buku cerita yang bertemakan pelbagai isu dapat membantu kanak-kanak untuk
mencari nilai diri dan menentukan tindakan yang bakal diambil. Penulisan yang
berkesan dapat membina sahsiah dan mencorakkan nilai yang lebih baik dalam diri
kanak-kanak. Penulisan buku kanak-kanak ini bertujuan memberikan peluang kepada
kanak-kanak untuk mengenal erti kehidupan, mengetahui dan memahami bahawa
permukaan bercetak mempunyai makna serta memberikan kesedaran bahawa aktiviti
yang melibatkan buku amat penting dalam kehidupan manusia yang bertamadun
.
Ulasan
Catat Ulasan