Sejarah Perkembangan Sastera Kanak-kanak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Md. Sidin Ahmad Ishak (2005) menyatakan bahawa kanak-kanak didapati
menggunakan buku sebelum adanya usaha-usaha yang khusus untuk menerbitkan buku
bagi kegunaan mereka. Di Barat, semua teks pratahun 1700 boleh juga dianggap
sebagai teks untuk golongan kanak-kanak dan remaja. Ini sesungguhnya benar
kerana buku-buku sastera rakyat yang meliputi cerita-cerita binatang, kisah
mitos, kisah legenda dan cerita fantasi juga menarik minat kanak-kanak. Sastera
lisan yang dibukukan ini dibacakan oleh orang dewasa kepada kanak-kanak atau
dinikmati bersama-sama oleh orang dewasa dan kanak-kanak.
Dalam dunia Islam,
kanak-kanak didedahkan dengan kitab-kitab keagamaan, termasuk al-Quran atas
tuntutan dan kewajipan agama (Sohaimi Abdul Aziz, 1997). Dengan yang demikian,
buku kanak-kanak boleh dianggap bermula bersama-sama dengan bermulanya sejarah
perbukuan. Lama-kelamaan, apabila buku dewasa semakin mantap dan keperluan
kanak-kanak pula semakin luas, maka penulis dan penerbit mula memberi perhatian
terhadap aspek persembahan dan format buku yang benar-benar dapat memenuhi cita
rasa kanak-kanak. Salah satu buku komersial untuk kanak-kanak yang paling awal
di England telah diterbitkan pada tahun 1744 oleh seorang penjual buku yang
paling berpengaruh pada ketika itu, iaitu John Newbery (Hunt dalam Hadijah
Rahmat, 2006). Buku tersebut berjudul A
Little Pretty Pocket Book. Walaupun perdebatan pada waktu itu masih tetap
berterusan sama ada buku-buku komersial yang bukan bersifat keagamaan patut
dibenarkan penerbitan dan pengedarannya, namun permintaan terhadap buku semakin
bertambah dan tuntutan penerbit-penerbit komersial semakin kuat.
Menurut Misran Rokimin
(2000) sejarah penerbitan buku kanak-kanak dapat dilihat berkembang dalam tiga
tahap yang umum di negara kita. Tahap permulaan berlaku apabila
pengembang-pengembang agama Kristian dari England dan Amerika Syarikat bertapak
di Negeri-negeri Selat untuk menyebarkan ajaran agama Kristian. Pada masa yang
sama, kumpulan-kumpulan ini menjalankan kegiatan pendidikan dalam kalangan
golongan muda. Tahap kedua memperlihatkan perkembangan yang diterajui oleh
Pejabat Karang-mengarang melalui sokongan penguasa pendidikan colonial dan
kerjasama penerbit, pencetak dan pengedar Inggeris. Tahap ketiga pula berlaku
apabila negara mencapai kemerdekaan dan penerbit-penerbit tempatan muncul
bersama-sama dengan kedatangan lebih banyak penerbit antarabangsa yang membuka
operasinya di Malaysia.
Ulasan
Catat Ulasan