Konsep Novel
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Novel ialah prosa rekaan
yang panjang yang dalamnya termuat sebahagian daripada kehidupan (Siti Hajar
Abdul Aziz, 2011). Isitilah novel berasal daripada bahasa Itali, iaitu novella
yang bermaksud satu benda kecil yang baharu. Novel mengisahkan kejadian yang
dipusatkan kepada serpihan hidup manusia pada sesuatu tempat dan masa tertentu.
Novel merupakan satu bentuk pentafsiran rencam hidup manusia yang terbina dalam
bentuk sastera cereka. Cerpen merupakan rangkuman tiga faktor utama yang saling
berkait, iaitu pengalaman peribadi, realiti rencam hidup dan imaginasi.
Ketiga-tiga faktor ini mencetuskan idea pokok yang kemudiannya diadun dan
diolah kembali untuk dijadikan sebuah karya yang unik dengan segala unsur yang
terpadu dalamnya. Idea yang tercetus daripada ketiga-tiga faktor ini berkisar
bukan sahaja pada tahap kehidupan manusia dengan segala liku, keserabutan dan
kerencamannya, malah boleh berlegar di sekitar kehidupan selain daripada
manusia itu sendiri.
Ada pendapat mengatakan
bahawa novel menceritakan kejadian yang luar biasa daripada kehidupan manusia.
Luar biasa kerana daripada kejadian tersebutlah wujud sesuatu konflik dan
pertikaian. Novel merupakan kisah yang dibukukan dan dianggap sebagai sebuah
karya fiksyen yang dalamnya terkandung imaginasi pengarangnya. Sesebuah novel
mempunyai kaitan yang erat dengan masyarakat dan dapat dikatakan sebagai satu
dokumentasi sosial. Isinya juga ialah isi masyarakat yang menggambarkan
perjuangan dalam kehidupan, pertentangan antara keadilan dengan penindasan, konflik
antara manusia, alam, ketuhanan dan perasaan masyarakat yang bercampur baur
dengan imaginasi.
Sekitar tahun 1940-an,
perkembangan novel dipengaruhi oleh faktor sosial dan politik. Sebagai contoh,
novel-novel karya Ahmad Lufti menggunakan masyarakat sebagai bahan cerita,
misalnya novel yang bertajuk Pelayan (1948)
dan Bilik 169 (1949). Segala
permasalahan yang dihadapi oleh masyarakat Melayu pada zamannya seperti
kepincangan hidup, keruntuhan moral dan iman, kegilaan judi dan arak,
kekurangan asuhan agama, kekalahan kepada nafsu serta pergaulan bebas menjadi
persoalan utama yang digarap dalam novelnya. Persoalan masyarakat tersebut
dikemukakan dengan tujuan untuk menimbulkan
keinsafan dan kesedaran kepada masyarakat, terutamanya masyarakat
Melayu.
Harun Aminurrashid turut
menghasilkan novel bercorak kemasyarakatan. Antara novelnya ialah Cinta Gadis Rimba (1947), Darah Kedayan (1947) dan Minah Joget Moden (1949). Novel Minah Joget Moden dianggap menarik
kerana memperlihatkan sikap negatif masyarakat terhadap penari-penari joget.
Mereka dianggap bergelumang dengan maksiat walaupun tidak semuanya berkelakuan
demikian. Tafsiran masyarakat seperti ini cuba diperbetulkan oleh pengarang
melalui watak anak wayang, iaitu Minah yang petah bercakap dan bersyarah tentang
kesucian para seniman dan seniwati Melayu.
Selain novel yang bercorak
kemasyarakatan, wujud juga novel yang bercorak semangat kebangsaan yang
menyuarakan persoalan tentang politik dan kemerdekaan sekitar pertengahan tahun
1940-an. Sebagai contoh, karya Keris Mas yang bertajuk Pahlawan Rimba Malaya (1946). Novel ini membawa persoalan tentang
semangat kebangsaan yang berfokus kepada perjuangan gerila Melayu menentang
penjajah Jepun. Harun Aminurrashid pula menghasilkan novel Siapakah Yang Bersalah (1949) yang berkisar pengalaman pengarang
sendiri yang terpaksa bekerjasama dengan Jepun. Daripada kerjasama itulah
beliau dapat menolong bangsanya sendiri. Penceritaannya disampaikan dalam
bentuk dokumentasi. Banyak peristiwa yang ditimbulkan dengan disertai petikan
akhbar dan foto bagi mengukuhkan cerita.
Novel yang membicarakan
pelbagai persoalan tentang perperangan akibat Perang Dunia Kedua, termasuklah
persoalan tentang perperangan menentang Jepun dan kesannya terhadap kehidupan
rakyat turut mendapat tempat di hati pengkarya. Misalnya, novel bercorak
perperangan yang ditulis oleh Ahmad Lufti ialah 1374 hari berjuang (1948),
Balik Dari Medan Perjuangan (1948), Sisa
Neraka Dunia (1949) dan Bangkai
Bernyawa (1949). Ahmad Murad Nasaruddin pula menghasilkan novel Nyawa Di Hujung Pedang (1948) dan Zain Zawiyah (1948). Kedua-duanya
dianggap novel yang paling berhasil. Novel Nyawa
Di Hujung Pedang misalnya, memenangi hadiah pertama dalam sayembara
mengarang cerita yang dianjurkan oleh Jabatan Penerangan Persekutuan Tanah
Melayu. Novel ini menceritakan penderitaan seorang pemuda Melayu yang bernama
Yazid, ditangkap oleh M.P. Jepun apabila dia difitnah oleh sahabat karibnya
sendiri, iaitu seorang pemberi maklumat kepada pihak Jepun yang ingin memiliki
kekasih Yazid yang jelita.
Novel Melayu dikatakan
mengalami zaman kegemilangan pada tahun 1960-an, iaitu tahun-tahun bagi mengisi
kemerdekaan. Penciptaan hasil karya dipertingkatkan bukan sahaja dari aspek
kuantiti, tetapi juga kualitinya. Peraduan mengarang pula telah diadakan pada
tahun 1958, 1962dan 1967. Rentetan daripada itu, lahirlah beberapa naskah novel
yang baik dan tinggi nilainya seperti Salina
oleh A. Samad Said, Lingkaran dan Sandera oleh Arena Wati, Merpati
Putih Terbang Lagi oleh Khadijah Hashim dan Pulanglah perantau oleh Ibrahim Omar. Peraduan ini seterusnya
melahirkan pengarang baharu yang gigih dan berbakat besar seperti A. Samad
Said, Arena Wati, Shanon Ahmad, Ibrahim Omar, Yahya Samah, Alias Ali, Ruhi
Hayat, Abdullah Hussain, Salmi Manja dan Khadijah Hashim. Shanon merupakan
pengarang yang paling produktif. Sekitar tahun 1960-an, beliau telah
menghasilkan enam buah novel iaitu Rentong
(1965), Terdedah (1965), Ranjau Sepanjang Jalan (1966), Protes (1967), Menteri (1967) dan Perdana
(1969). A. Samad Said pula menjadi terkenal sebagai pengarang novel yang berjaya
melalui novel Salina (1961). Novel
ini mengisahkan tentang kehidupan sebahagian mangsa Perang Dunia Kedua di
sebuah kampung kecil di Singapura yang bernama Kampung Kambing. Antara
mangsanya ialah Siti Salina yang berasal daripada sebuah keluarga saudagar
intan berlian yang terkorban dalam perperangan.
Pada tahun 1970-an, Shanon
Ahmad terus giat berkarya. Beliau telah menghasilkan empat buah novel, iaitu Srengenge (1973), Sampah (1974), Kemelut (1977)
dan Seluang Menodak Baung (1978).
Arena Wati pula hanya menghasilkan sebuah novel, iaitu Sandera (1971). Tokoh yang
turut menghasilkan novel bermutu ialah Azizi Hj. Abdullah, Anwar Ridwan, A.
Talib Hassan, Zahari Affandi dan Fatimah Busu.
Ulasan
Catat Ulasan