Konsep Nazam
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Siti
Hajar Abdul Aziz (2009) menyatakan bahawa nazam merupakan salah satu jenis pusi
lama yang telah wujud lebih 100 tahun yang lalu. Menurut sejarah, nazam
dikatakan berasal dari Parsi dan dibawa masuk ke Asia Tenggara oleh pedagang
dan alim ulama pada abad ke-16. Nazam juga dikenali sebagai nizam dan nabam. Pada masa kini, nazam bukanlah sesuatu hasil karya puisi
yang produktif seperti pantun dan sajak. Dalam erti kata lain, tiada karya
nazam baharu yang dicipta oleh pengkarya alaf ini. Nazam yang ada pada hari ini
merupakan puisi-puisi lama yang didendangkan secara turun-temurun dan tidak
diubah suai serta ditulis dalam tulisan jawi. Cara penyampaian nazam bergantung
pada tajuk atau mesej yang hendak disampaikan. Dari aspek bentuk, nazam hampir
menyerupai nasyid dan boleh didendangkan secara perseorangan atau berkumpulan.
Jika didendangkan secara berkumpulan, nazam biasanya terdiri daripada lima hingga
lapan orang. Pada zaman dahulu, nazam dilagukan secara spontan oleh kaum wanita
ketika menganyam tikar atau menidurkan anak. Kebanyakkan lirik atau seni kata
nazam berbentuk puisi lama yang mengandungi pelbagai kata nasihat dan tunjuk
ajar. Isi kandungannya pula biasanya berkaitan ilmu tauhid, fardhu ain, sifat
rasul dan sifat 20.
Harun
Mat Piah, 1988 menyatakan bahawa rima akhir bagi nazam tidak mempunyai pola
tertentu, ada yang seirama dan tidak seirama. Secara umumnya, nazam terbina
daripada lima hingga enam perkataan atau sepuluh hingga dua belas suku kata
sebaris. Paling sempurna enam patah perkataan sebaris. Terdapat nazam yang
dibina dengan cara mengulang baris misalnya baris pertama digunakan secara berulangan
bagi membentuk rangkap seterusnya. Nazam mengandungi mesej seperti penceritaan
kisah hidup dan mukjizat Nabi Muhammad, Pengajaran ilmu tauhid iaitu mengenal
Allah dan Rasul, pengajaran ilmu fiqah iaitu hukum-hakam Islam dan pengajaran
rukun Islam dan rukun iman.
Ulasan
Catat Ulasan