Peranan Guru Aliran Perdana dalam Merealisasikan Konsep, Matlamat dan Dasar Pendidikan Inklusif di Sekolah


Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin

Berdasarkan definisi yang diberikan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (2013), Program Pendidikan Inklusif merupakan suatu program pendidikan bagi murid berkeperluan pendidikan khas yang dihadiri oleh murid berkeperluan khas bersama-sama dengan murid lain dalam kelas yang sama di sekolah kerajaan atau sekolah bantuan kerajaan. Lee Keok Cheong dan Sailajah Nair Sukumaran (2018) menyatakan bahawa matlamat Program Pendidikan Inklusif adalah untuk meningkatkan penyertaan dan memberikan peluang kepada murid berkeperluan khas menyertai program akademik dan bukan akademik bersama-sama murid normal di arus perdana. Namun demikian, terdapat beberapa halangan yang dihadapi dalam pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif di sekolah. Halangan tersebut seharusnya diatasi untuk memastikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif dapat direalisasikan seperti mana yang dikehendaki oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif adalah signifikan dengan aspirasi sistem pendidikan negara dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu Setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Dalam pada itu, Kementerian Pendidikan Malaysia berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas (Tingkatan 5) menjelang 2020. Dalam merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif tersebut, guru aliran perdana memainkan peranan yang amat penting.
            Dalam merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah, guru aliran perdana seharusnya menggunakan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian dengan keperluan murid yang terdapat di dalam bilik darjah inklusif. Berdasarkan takrifan yang diberikan oleh Noriati A. Rashid et al. (2009), sumber pembelajaran dan pemudahcaraan merupakan segala kelengkapan yang digunakan oleh guru atau murid untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di bilik darjah inklusif. Penggunaan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian amatlah penting untuk membolehkan murid berkeperluan khas dapat memahami sesuatu konsep yang disampaikan oleh guru ketika berlangsungnya proses pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik darjah tersebut. Sebagai contoh, guru aliran perdana boleh menggunakan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan berasaskan visual sekiranya dalam kelas tersebut terdapat murid yang mempunyai masalah pendengaran. Dalam hal ini, penggunaan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi amatlah penting selaras dengan keperluan pembelajaran abad ke-21 yang memberi fokus terhadap pengintegrasian media teknologi maklumat dan komunikasi dalam sumber pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik darjah. Deduksinya, guru aliran perdana seharusnya menggunakan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan dalam merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif agar murid berkeperluan khas dapat memahami sesuatu konsep yang disampaikan oleh guru ketika berlangsungnya proses pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik darjah inklusif sama seperti murid yang lain.
Guru aliran perdana juga seharusnya mengaplikasikan strategi pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian dengan keperluan murid yang terdapat di dalam bilik darjah dalam usaha untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah. Menurut Mok Soon Sang (2009), strategi pembelajaran dan pemudahcaraan merujuk kepada kaedah bagaimana guru mengendalikan sesuatu aktiviti pembelajaran dan pemudahcaraan dengan sistematik untuk mencapai objektif pembelajaran dan pemudahcaraan yang telah ditetapkan. Dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah, penggunaan strategi pembelajaran dan pemudahcaraan yang pelbagai oleh guru amat dituntut untuk meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran dan pemudahcaraan (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013). Pengaplikasian strategi pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian dengan murid dalam sesebuah bilik darjah amat penting untuk membolehkan guru aliran perdana melaksanakan proses pembelajaran dan pemudahcaraan dengan lebih berkesan. Dalam pada itu, guru aliran perdana seharusnya memilih strategi pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian dengan murid berkeperluan khas dan murid aliran perdana untuk melaksanakan pembelajaran dan pemudahcaraan dengan lebih efektif (Lee Keok Cheong dan Sailajah Nair Sukumaran, 2018). Sekiranya dalam kelas tersebut terdapat murid yang mempunyai masalah pendengaran, guru aliran perdana boleh menggunakan strategi pembelajaran dan pemudahcaraan mediatif yang menekankan penggunaan bahan-bahan berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pembelajaran dan pemudahcaraan. Penggunaan bahan-bahan berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pembelajaran dan pemudahcaraan membolehkan murid berkeperluan khas memahami konsep yang disampaikan oleh guru menerusi pengintegrasian bahan visual, bahan audio, bahan teks dan bahan maujud dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan. Konklusinya, guru aliran perdana perlu mengaplikasikan strategi pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian dengan keperluan murid yang terdapat di dalam bilik darjah dalam usaha untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah.
Melengkapkan diri dengan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi juga merupakan salah satu cara bagaimana guru aliran perdana dapat membantu dalam merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah. Penguasaan guru aliran perdana terhadap teknologi maklumat dan komunikasi amat penting ke arah meningkatkan kompetensi diri. Noriati A. Rashid et al. (2012) menyatakan bahawa pengaplikasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan dapat membantu meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran dan pemudahcaraan tersebut. Berdasarkan pernyataan tersebut, pengimplementasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan dapat membantu mewujudkan suasana pembelajaran dan pemudahcaraan yang bermakna dalam kalangan murid di dalam bilik darjah. Perkara tersebut signifikan dengan anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) yang berhasrat untuk memanfaatkan teknologi maklumat dan komunikasi bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia. Dalam konteks proses pembelajaran dan pemudahcaraan, penguasaan guru aliran perdana terhadap teknologi maklumat dan komunikasi membolehkan guru tersebut mempelbagaikan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan menerusi pengintegrasian elemen audio, visual dan juga teks. Hal ini secara tidak langsung membantu guru dalam menyediakan sumber pembelajaran dan pemudahcaraan yang menarik serta bersesuaian dengan murid aliran perdana serta murid berkeperluan khas dalam bilik darjah inklusif. Tamsilannya, menerusi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi, guru dapat membantu murid bermasalah pendengaran untuk memahami sesuatu konsep dengan bantuan video. Intihanya, penguasaan guru terhadap teknologi maklumat dan komunikasi membolehkan murid berkeperluan khas memahami isi pelajaran bertepatan dengan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah.
Untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah, guru aliran perdana perlu melakukan kolaboratif dengan guru pendidikan khas. Dalam hal ini, guru pendidikan khas akan memberikan maklumat berkenaan dengan murid berkeperluan khas yang diinklusifkan kepada guru aliran perdana. Maklumat tersebut amat penting kepada guru aliran perdana dalam melakukan penyesuaian kurikulum menerusi perbincangan yang lebih terperinci untuk membantu proses pembelajaran dan pemudahcaraan yang bermakna. Dalam erti kata yang lain, kolaboratif tersebut membolehkan guru aliran perdana melakukan modifikasi terhadap strategi, pendekatan, kaedah dan teknik pembelajaran dan pemudahcaraan ketika berlangsungnya proses pembelajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik darjah terutamanya dalam penghasilan Rancangan Pengajaran Individu. Hal tersebut sejajar dengan penyataan Lee Keok Cheong dan Sailajah Nair Sukumaran (2018) yang menegaskan bahawa adalah penting untuk guru aliran perdana dan guru pendidikan khas mewujudkan budaya kolaboratif dalam usaha untuk menyediakan pembelajaran yang bermakna bagi murid berkeperluan khas yang diinklusifkan. Dengan itu, murid berkeperluan khas dapat mengikuti sesi pembelajaran dan pemudahcaraan yang bersesuaian dengan tahap kognitif serta kemampuan mereka menerusi modifikasi kurikulum yang telah dilaksanakan. Keadaan tersebut membolehkan murid berkeperluan khas mengikuti sesi pembelajaran dan pemudahcaraan secara aktif. Ringkasnya, kolaboratif antara guru aliran perdana dan dengan guru pendidikan khas mewujudkan suasana pembelajaran dan pemudahcaraan yang bermakna kepada murid berkeperluan khas ke arah merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah.
Pelaksanaan konsep komuniti pembelajaran professional juga perlu untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah. Menerusi pelaksanaan konsep komuniti pembelajaran professional, guru aliran perdana dapat meningkatkan pengetahuan mereka dalam pelbagai aspek seperti pedagogi pembelajaran dan pemudaharaan, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi serta kompetensi diri untuk meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran dan pemudaharaan yang dilaksanakan. Menurut Ragbir Kaur Joginder Singh (2013), komuniti pembelajaran professional merujuk kepada usaha para pendidik yang komited dan bekerja secara kolaboratif serta berterusan dalam membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai prestasi yang lebih baik untuk murid mereka. Berdasarkan konteks Program Pendidikan Inklusif, pelaksanaan konsep komuniti pembelajaran professional membantu guru aliran perdana dalam meningkatkan pengetahuan mereka terhadap pedagogi yang bersesuaian dengan murid aliran perdana dan murid berkeperluan khas yang diinklusifkan dalam sesebuah bilik darjah. Hal tersebut amatlah penting untuk membolehkan guru aliran perdana melaksanakan proses pembelajaran dan pemudaharaan dengan lebih bermakna. Noriati A. Rashid et al. (2009) menyatakan bahawa pemilihan langkah pembelajaran dan pemudaharaan yang relevan adalah perlu untuk membolehkan murid dalam kelas  mengalami proses pembelajaran dan pemudaharaan yang bermakna. Antara contoh aktiviti komuniti pembelajaran professional yang boleh dilaksanakan oleh guru aliran perdana ialah bimbingan rakan sebaya guru, pembelajaran menerusi rancangan pengajaran harian, sesi perkongsian guru dan kajian video pengajaran guru. Aktiviti tersebut membolehkan guru aliran perdana melaksanakan amalan reflektif iaitu melakukan penambahbaikan terhadap proses pembelajaran dan pemudaharaan yang dilaksanakan agar murid berkeperluan khas yang diinklusifkan memperoleh pengalaman pembelajaran dan pemudaharaan yang bermakna. Tuntasnya, pelaksanaan konsep komuniti pembelajaran profesional  membolehkan guru aliran perdana meningkatkan kemahiran mereka dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pemudaharaan dalam bilik darjah inklusif signifikan dengan usaha untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah.
Secara holistik, guru aliran perdana memainkan peranan yang cukup signifikan dalam usaha untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah. Perkara tersebut amatlah penting dalam usaha untuk menjayakan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) yang ingin mewujudkan kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan murid mencapai potensi masing-masing tanpa mengira perbezaan fizikal menerusi pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif. Dalam hal ini, Program Pendidikan Inklusif merupakan medium yang efektif dan penting untuk mewujudkan kesamarataan peluang pendidikan antara murid aliran perdana dengan murid berkeperluan khas dalam bilik darjah inklusif. Untuk itu, Kementerian Pendidikan Malaysia sebagai sebuah organisasi yang penting dalam pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia seharusnya mengambil langkah yang proaktif dalam usaha untuk meningkatkan keberkesanan pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif di setiap sekolah.  Dalam pada itu, guru aliran perdana sebagai tunjang dalam pelaksanaan kurikulum dalam konteks sistem pendidikan negara seharusnya mencari inisiatif bagi meningkatkan kemahiran dan kompetensi diri. Perkara tersebut perlu untuk memastikan proses pembelajaran dan pemudahcaraan dalam bilik darjah inklusif berjalan dengan lancar. Oleh yang demikian, dalam usaha untuk merealisasikan konsep, matlamat dan dasar Program Pendidikan Inklusif di sekolah, semua pihak haruslah mengimplementasikan budaya kolaboratif.



Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Teknik Plot

Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Memartabatkan Bahasa Melayu

Pengaplikasian Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak dalam Pengajaran dan Pembelajaran