Nilai-nilai Murni dalam Sastera Kanak-kanak
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Penyerapan nilai murni dalam karya
sastera kanak-kanak adalah bertujuan untuk melahirkan insan yang
berketerampilan dan memiliki akhlak yang mulia. Selain itu, penghayatan dan
amalan murni dapat membentuk generasi muda yang berhemah tinggi dan
berkeperibadian luhur. Pemahaman dan kesedaran tentang nilai murni dalam
masyarakat Malaysia harus dipupuk secara langsung atau tidak langsung selaras
dengan nilai-nilai sejagat.
Kurikulum pendidikan awal prasekolah (PPK, 2000)
menggariskan bahawa prinsip utama pengajaran bahasa adalah untuk menyepadukan
empat kemahiran bahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis dalam
bahasa yang dipelajari oleh kanak-kanak. Empat kemahiran ini dapat dimantapkan
lagi menerusi penciptaan karya kreatif penulisan sastera kanak-kanak mengikut
keupayaan umur kanak-kanak. Oleh yang demikian, penulisan sastera kreatif
kanak-kanak ini dapat digunakan untuk membantu perkembangan bahasa dan komunikasi
kanak-kanak menerusi pelbagai kaedah atau corak pengajaran sastera kanak-kanak.
Contohnya, aktiviti membaca cerita kanak-kanak menggunakan suara yang kuat
boleh diaplikasikan di dalam bilik darjah. Melalui aktiviti bacaan secara kuat
tersebut, kanak-kanak berpeluang mendengar sebutan yang betul, menyatakan idea
atau pendapat melalui perbincangan, dan menceritakan semula, menulis atau
melukis cerita yang telah didengar atau dibaca (Allor & MC Cathreen, 2003).
Menerusi aktiviti ini, kanak-kanak didedahkan dengan fungsi literasi secara
tidak langsung seterusnya dapat menarik perhatian mereka dengan lebih mudah. Di
samping itu, kaedah tersebut juga dapat memperkaya perbendaharaan kata
kanak-kanak. Bagi pembaca baharu pula, pembacaan buku dengan menggunakan suara
yang kuat dapat memperkenalkan cara penggunaan serta fungsi buku kepada mereka
(Allor & Mc Cathreen, 2003).
Menurut Tan et al. (2003), Kohlberg membahagikan
perkembangan moral kepada enam peringkat yang memfokuskan keupayaan kanak-kanak
dalam mengadili sesuatu dan cara mereka menyelesaikan dilema berkaitan moral.
Pada peringkat pertama, kanak-kanak didedahkan kepada orientasi ke arah hukuman
dan ketaatan, iaitu mereka akan sentiasa mengikut peraturan agar tidak
dikenakan hukuman. Pada peringkat kedua pula, kanak-kanak melakukan sesuatu
berdasarkan keinginan atau kemahuan untuk mendapatkan sesuatu balasan. Apabila
semakin matang, mereka berubah ke peringkat ketiga, iaitu melakukan perkara
baik yang dilakukan oleh budak baik. Pada tahap ini, kanak-kanak telah menerima
norma yang telah ditetapkan oleh masyarakat. Menurut Glazer (2000), kanak-kanak
akan mendapat pengajaran tentang sebab dan akibat daripada sesuatu perlakuan
melalui cerita kanak-kanak. Seperti yang dinyatakan Oleh Kohlberg, pada awalnya
kanak-kanak mengikut peraturan kerana takut akan hukuman dan ingin mendapatkan
balasan yang baik. Bagi orientasi seperti ini, cerita yang menggambarkan
perbuatan baik akan dibalas baik dan perbuatan jahat akan mendapat balasan
buruk dapat memberikan pengajaran kepada kanak-kanak. Oleh itu, cerita-cerita
yang berbentuk teladan amat sesuai pada peringkat usia kanak-kanak ketika ini.
Melalui cerita kanak-kanak juga, mereka akan mendapat contoh-contoh perwatakan
yang dikatakan baik seterusnya menjadi idola yang ingin diikuti Oleh mereka
seperti konsep seseorang budak yang baik.
Kanak-kanak
yang memiliki pemikiran bijak dapat dilihat apabila mereka mampu menilai orang
lain yang berada di persekitaran mereka. Selain itu, mereka juga sentiasa
bertolak-ansur dalam apa-apa juga keadaan sekiranya mereka bersetuju dengan
perkara yang dikehendaki. Cerita sastera kanak-kanak banyak dipenuhi dengan
kisah-kisah pengaj aran bertujuan menyemai semangat kerohanian dalam jiwa
kanak-kanak. Watak-watak yang digunakan mengambil contoh daripada watak sebenar
sebagai panduan kepada kanak-kanak untuk meniru perlakuan baik yang dilakukan
oleh watak-watak dalam cerita kanak-kanak tersebut,
Menurut
pensyarah akademik dari Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, iaitu Profesor
Madya Dr. Sohaimi Abdul Aziz dan Rohaya Md Ali ketika memperkatakan perihal Pengajian Sastera Kanak-kanak di Malaysia:
Sejarah dan Perkembangannya, sastera kanak-kanak di Malaysia berkembang
dengan pesat berdasarkan jumlah judul buku yang diterbitkan sejak tahun 1970-an.
Namun, mereka berpendapat bahawa sastera kanak-kanak di Malaysia merupakan satu
bidang pengajian atau disiplin akademik yang masih belum bercambah. Tinjauan
pada peringkat institusi pengajian tinggi mendapati bahawa hanya ti ga buah
universiti yang menawarkan kursus sastera kanak-kanak, manakala bidang
penyelidikan yang paling popular ialah analisis isi dan idea cerita seperti
tema, plot, watak, unsur pengajaran serta nilai murni dalam karya sastera
pilihan. Perkembangan bahan bacaan kanak-kanak tidak boleh diperkaya tanpa
kajian dan penyelidikan untuk meningkatkan mutu pengeluarannya. Kajian tentang
sastera kanak-kanak dari pelbagai aspek secara tidak langsung dapat mengatasi
kekurangan dalam penyelidikan sastera kanak-kanak di Malaysia.
Pensyarah
Institut Pendidikan Guru Kampus Rajang, Mohd Haidi Mohd Kasran pula yakin
bahawa penggunaan bahan sastera dalam pengajaran bahasa dapat meningkatkan
keupayaan pelajar dari segi penggunaan bahasa kerana karya sastera mengandungi
perbendaharaan kata yang indah, tinggi, dan mewah. Beliau turut menyatakan
bahawa karya sastera sama ada untuk kanak-kanak, remaja atau dewasa bermatlamat
mendidik dan membangunkan diri manusia dari segi personaliti, pemikiran atau
kebahasaan. Hal ini diperkatakan oleh beliau ketika membincangkan Kurikulum dalam Pembelajaran Sastera untuk
Kanak-kanak menerusi pelaksanaan Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah.
Kurikulum ini bukan sahaja mampu meningkatkan keupayaan pembelajaran bahasa
kanak-kanak, malah kaedah ini turut memberikan rangsangan dan minat yang tinggi
kepada kanak-kanak untuk terus mendalami dunia sastera. Langkah tersebut juga
melatih kanak-kanak untuk mendedahkan diri mereka kepada dunia sastera
kanak-kanak sekali gus mendorong mereka untuk menjadi penulis sastera
kanak-kanak dengan lebih serius.
Penulisan
sastera kreatif kanak-kanak ini tidak Iari daripada cerita-cerita tentang
haiwan, jenaka, dan sebagainya. Cerita-cerita haiwan seperti Kancil dengan Buaya, Monyet yang Tamak, Ular dengan Singa, Raja Rimba,
Kerbau dengan Buaya, Si Biring, Monyet yang Bodoh dan sebagainya menjadi cerita kegemaran
kanak-kanak di samping berfungsi sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran
guru-guru di dalam bilik darjah. Cerita-cerita ini juga menjadi bualan
masyarakat daripada satu generasi kepada generasi yang seterusnya.
Cerita-cerita haiwan ini telah wujud sejak zaman tradisional lagi dan
diperturunkan secara lisan. Cerita-cerita ini menjadi terkenal kerana
mengandungi pelbagai nilai dan pengajaran yang boleh dijadikan teladan kepada
kanak-kanak.
Cerita-cerita
haiwan merupakan cerita yang dapat menarik perhatian, sentiasa segar, dan tidak
jemu didengar walaupun diceritakan berulang-ulang kali. Terdapat ibu bapa yang
menjadikan cerita haiwan ini sebagai salah satu kaedah untuk mendidik anak-anak
secara tidak langsung sebelum menidurkan mereka. Apabila anak-anak leka
mendengar cerita haiwan dan tertidur, mereka sering kali menjadi watak-watak
tertentu dalam mimpi seterusnya memberikan kesan yang mendalam dalam diri
mereka. Hal ini berlaku sekiranya mereka sering melihat cerita-cerita tersebut
menerusi televisyen atau membaca buku-buku cerita. Persoalan yang timbul dalam
kepala anak-anak sebelum tidur dan selepas mereka bangun daripada tidur akan
membangkitkan perasaan ingin tahu yang mendalam. Hal ini menyebabkan anak-anak
bertanya kepada ibu bapa masing-masing atau guru yang mengajar di sekolah.
Keadaan ini dapat melatih mereka untuk berfikir dan membuat perkaitan cerita
dengan perkara yang berlaku pada setiap hari.
Cerita-cerita
haiwan juga berkait rapat dengan cerita jenaka yang sentiasa disebut-sebut oleh
guru dalam sesi pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran bahasa di sekolah.
Bukan itu sahaja, ibu bapa turut memainkan peranan dengan menjadikan
cerita-cerita tersebut sebagai daya tarikan kepada anak-anak supaya anak-anak
tidak ketinggalan daripada menguasai folklore
masyarakat menerusi cerita-cerita tersebut. Cerita jenaka merupakan sejenis
cerita rakyat yang disampaikan secara lisan. Cerita ini dikategorikan dalam
sastera rakyat yang mengandungi unsur-unsur humor. Cerita-cerita yang
mengandungi aspek lelucon ini bertujuan memberikan hiburan secara langsung dan
mendidik anak-anak untuk menilai kebaikan yang terkandung dalam cerita secara
tidak langsung. Cerita jenaka banyak memperlihatkan aksi lucu dan mengandungi unsur-unsur
humor yang mendidik. Unsur-unsur lucu yang dibawa menerusi watak-watak manusia
atau binatang bertujuan memberikan perasaan gembira kepada kanak-kanak.
Pelbagai aksi boleh menimbulkan kelucuan sekali gus mendidik kanak-kanak dalam
pelbagai aspek kehidupan.
Cerita
jenaka terbahagi kepada dua versi, iaitu cerita jenaka tempatan dan cerita
jenaka yang sudah dicampuradukkan dengan versi luar. Cerita jenaka yang sudah
dicampuradukkan dengan versi luar bermaksud cerita tersebut menerima pengaruh
asing seperti pengaruh Arab dan Parsi. Contoh cerita jenaka versi tempatan
adalah seperti cerita Pak Pandir, Lebai
Malang, Pak Belalang, Si Luncai dengan Labu-labunya, Pak Kaduk, Bawang Putih Bawang Merah, dan sebagainya. Contoh cerita
jenaka yang bercampur dengan pengaruh asing pula adalah seperti cerita Mat Jenin yang menerima pengaruh Hindu
serta cerita Abu Nawas dan Musang Berjanggut yang menerima pengaruh
Islam. Pengaruh-pengaruh ini terjadi kerana berlakunya dakwah dalam bidang
agama masing-masing. Kedatangan Islam turut mencorakkan ciri-ciri jenaka ke
arah cerita yang memberikan pengajaran menerusi perwatakan, corak berpakaian,
dan tingkah laku watak-watak yang terlibat. Cerita-cerita tersebut bertujuan
memberikan mesej yang positif dan menerapkan nilai-nilai murni kepada
anak-anak.
Cerita
jenaka juga berfungsi sebagai hiburan dan alat kritikan sosial kepada
masyarakat. Masyarakat tradisional yang tidak banyak mempunyai hiburan
bergantung kepada penglipur lara untuk menghiburkan hati mereka. Kebiasaannya,
cerita-cerita jenaka disampaikan oleh penglipur lara setelah orang kampung
selesai melaksanakan sesuatu kerja seperti selesai musim menuai atau memenuhi
masa ketika musim tengkujuh bagi orang yang mencari sumber pendapatan di
sungai. Mereka akan duduk berkumpul bersama-sama dan mendengar cerita daripada
penglipur lara. Cerita jenaka ini akan membuatkan mereka terhibur dan melupakan
seketika kesusahan hidup yang dialami. Meskipun cerita tersebut tidak dapat
meleraikan masalah mereka, sekurang-kurangnya cerita tersebut dapat
menghiburkan hati mereka yang dilanda kesedihan.
Cerita-cerita
yang diperdengarkan juga mempunyai mesej untuk mengkritik sesetengah golongan
masyarakat terutamanya golongan pemerintah yang mementingkan diri dan keluarga
masing-masing. Walaupun cerita jenaka ini disampaikan dalam bentuk gurauan,
namun mesej yang terkandung memberikan pengajaran dan membuatkan orang kampung
berfikir tentang keadaan yang berlaku di sekeliling mereka. Mereka juga sering
melihat dan membuat perbandingan antara cerita-cerita jenaka yang
diperdengarkan dengan situasi sebenar yang berlaku. Meskipun mereka tidak mampu
bertindak untuk melawan ketidakadilan sosial, namun cerita jenaka tersebut
mampu mengkritik sesetengah golongan yang tidak meletakkan kepentingan kepada
masyarakat. Ada juga cerita yang menyindir masyarakat tentang perilaku dan
perangai masing-masing yang malas berikhtiar serta berusaha untuk mencari
kesenangan hidup.
Walaupun
cerita kanak-kanak ini direka dan diceritakan tanpa asas yang kukuh dari aspek
penceritaan, namun kanak-kanak masih lagi percaya terhadap perkara yang
didengari dan diceritakan kepada mereka. Kepercayaan mereka dikuatkan lagi
apabila cerita yang disampaikan tersebut disampaikan oleh orang dewasa.
Meskipun seperti tidak masuk akal, namun cerita tersebut mampu menarik
perhatian mereka apabila disampaikan dengan penuh kesungguhan dan emosi oleh
sang pencerita. Cerita kanak-kanak yang mempunyai unsur pelik dan ajaib
menyebabkan kanak-kanak sangat mudah untuk mempercayainya. Cerita sedemikian
sering menghantui mereka dan menyebabkan mereka percaya sena yakin bahawa
cerita tersebut boleh mendatangkan sesuatu kebaikan atau keburukan. Cerita yang
mengandungi kebaikan akan membuatkan kanak-kanak tersebut berazam dan berusaha
untuk mencapai sesuatu impian ekoran daripada cerita tersebut. Namun,
cerita-cerita yang membawa keburukan sering membuatkan kanak-kanak terbawa-bawa
perasaan takut atau sebagainya sehingga membataskan pergerakan dan semangat
mereka.
Sifat
semula jadi kanak-kanak yang menyukai sesuatu yang baharu dan cerita yang
menarik perhatian menjadikan cerita dongeng sebagai salah satu cerita yang
dapat menarik kepercayaan mereka jika disampaikan menggunakan kaedah yang
berkesan. Cerita dongeng yang menarik seperti Sang Kancil dan Sang Gajah, Serigala dan 7 Ekor Anak Kambing, Tukang
Kasut, dan Orang Bunian menjadi
cerita dongeng yang terkenal di Malaysia. Cerita dongeng Serigala dan 7 Ekor Anak Kambing pernah dijadikan sebagai bahan sitcom Upin dan Ipin dalam program
televisyen yang menjadi kegilaan dan sangat diminati oleh kanak-kanak di
Malaysia. Cerita dongeng kanak-kanak ini memberikan pengaruh besar kepada
kehidupan mereka. Ada juga dalam kalangan kanak-kanak yang mempercayai bahawa
cerita dongeng ini akan menjadi benar sekiranya sifat-sifat buruk watak
diamalkan dalam kehidupan seharian.
Walaupun
cerita dongeng tidak benar dan hanya rekaan semata-mata, namun ciri-cirinya
yang menarik dan memberikan nilai-nilai positif menerusi pembawaan watak-watak
tertentu berjaya meletakkan cerita dongeng ini menjadi sebahagian daripada
cerita kanak-kanak yang terkenal di Malaysia. Cerita-cerita dongeng ini boleh
dirujuk menerusi pakar cerita kanak-kanak. Sebahagian daripada cerita-cerita
dongeng ini telah dibukukan dalam penulisan sastera kreatif kanak-kanak untuk
menambahkan lagi koleksi cerita kanak-kanak di Malaysia. Langkah ini juga perlu
diambil untuk mengelakkan kepupusan khazanah penulisan sastera kreatif
kanak-kanak akibat cerita yang dibawa oleh pengaruh dan kemodenan teknologi
komunikasi kini yang cepat berkembang. Koleksi cerita dongeng ini boleh juga
dirujuk menerusi Koleksi Cerita Dongeng
Termasyhur yang diterjemahkan oleh Aniza Anis Sallihudin.
Selain
cerita haiwan, cerita jenaka, dan cerita dongeng, cerita-cerita rakyat legenda
juga menjadi kegemaran dan pilihan kanak-kanak. Banyak cerita legenda yang
masih dipercayai dan diperkatakan oleh masyarakat sehingga menjadi salah satu
daya tarikan kepada kanak-kanak untuk mencontohi amalan mulia dan menolak
amalan jahat yang ada pada watak-watak dalam cerita-cerita tersebut. Contoh
cerita-cerita rakyat legenda adalah seperti cerita Batu Belah Batu Bertangkup, Badang, Si Tanggang Anak Derhaka, Anak
Buluh Betung, Puteri Gunung Ledang dan
Malim Kundang. Cerita Si Tanggang
Anak Derhaka menjadi senario yang sangat disukai dan dipercayai oleh
kanak-kanak sehingga cerita ini mempengaruhi minda mereka untuk tidak
menderhaka kepada ibu. Sekiranya mereka menderhaka kepada ibu mereka, maka
mereka akan disumpah menjadi batu dan dimurkai oleh Tuhan. Begitu juga dengan
cerita Batu Belah Batu Bertangkup yang
sangat tragis. Ccrita ini sering dipersembahkan dalam pertandingan bercerita
untuk kanak-kanak. Penyampaian cerita yang menarik mampu membuatkan anak-anak
terpegun dan turut menangis terhadap insiden yang berlaku kepada ibu Melor dan
Pekan (watak dalam ecrita ini). Cerita ini secara tidak langsung mengajar
kanak-kanak untuk menghormati ibu.
Cerita
lain yang sering diperkatakan oleh kanak-kanak ialah cerita Pemotong Kayu yang Jujur, Belalang dan
Semut, Semut dan Lalat serta Anak
Itik yang Hodoh. Cerita-cerita ini juga dikategorikan sebagai cerita
dongeng kanak-kanak untuk menarik minat kanak-kanak dan meniru perlakuan baik
yang ditonjolkan oleh watak-watak dalam cerita tersebut. Cerita Pemotong Kayu yang Jujur mengisahkan
pasangan suami isteri yang sentiasa bersama-sama mencari rezeki dengan menebang
pokok untuk mendapatkan kayu. Pada suatu hari, kapak yang digunakan oleh lelaki
itu telah terjatuh ke dalam sungai. Lelaki itu amat sedih, namun muncul pari-pari
membantunya. Oleh sebab kejujurannya, lelaki itu telah mendapat kapaknya
kembali bersama-sama kapak emas dan kapak gangsa yang dihadiahkan oleh
pari-pari.
Cerita Belalang dan Semut pula mengisahkan dua
haiwan yang mempunyai tabiat berbeza. Belalang mewakili haiwan yang malas untuk
bekerja, manakala semut pula merupakan haiwan yang rajin bekerja. Pada musim
panas, semut berusaha mengumpulkan makanan sebagai bekalan sebelum menjelang
musim sejuk. Manakala, belalang hanya sibuk berfoya-foya dengan mencipta lagu.
Apabila tiba musim sejuk, belalang meminta makanan daripada semut, namun tidak
dihiraukan oleh semut. Cerita ini memberikan pengajaran bahawa orang yang
berusaha dan berikhtiar akan mendapat kesenangan berbanding dengan orang yang
malas berusaha.
Cerita Semut dan Lalat pula mengisahkan seekor
lalat yang hanya memikirkan keseronokan tanpa memikirkan akibat yang akan
diterima kelak. Semut pula hanya melihat kelakuan lalat. Semasa semut
memerhatikan lalat yang keletihan untuk melepaskan diri dari sebuah rumah yang
besar, semut tersebut membuat andaian bahawa lalat tidak sepatutnya memikirkan
kepentingan diri semata-mata kerana perkara tersebut akan memudaratkan dirinya
sendiri. Pengajaran yang diperoleh kanak-kanak melalui cerita ini ialah setiap
individu tidak boleh
mementingkan diri
sendiri dan melupakan rakan-rakan.
Cerita
Anak Itik yang Hodoh mengisahkan anak itik yang menetas dari telur bersama-sama
adik-beradiknya yang lain. Namun demikian, lima adik-beradiknya dilahirkan
dengan bulu yang cantik tetapi anak itik itu menetas sebagai anak itik yang
memiliki bulu yang tidak cantik. Setelah dipulaukan oleh adik-beradiknya, anak
itik yang hodoh tersebut telah membawa diri. Setelah penat berjalan jauh,
akhirnya anak itik tersebut telah tertidur. Apabila terjaga, anak itik tersebut
mendapati dirinya telah bertukar menjadi angsa yang berbulu cantik. Pengajaran
cerita ini ialah setiap orang tidak boleh menghina orang lain kerana segala
yang dijadikan oleh Tuhan mempunyai kelebihan masing-masing. Cerita-cerita
haiwan tersebut memberikan ‘pelbagai pengajaran kepada kanak-kanak seterusnya
menambahkan lagi koleksi penulisan sastera kreanf kanak-kanak.
Cerita-cerita
sedemikian menjadi medium atau saluran maklumat untuk kanak-kanak membina serta
membentuk pemikiran yang baharu. Pemikiran tersebut dapat membantu kanak-kanak
menanam sistem nilai dan kepercayaan dalam diri mereka sendiri. Perkara ini
secara tidak langsung meningkatkan tahap kepercayaan dan keyakinan kanak-kanak
terhadap diri sendiri seterusnya memperlihatkan kematangan yang berbeza
berbanding dengan kanak-kanak yang kurang membaca bahan-bahan penulisan
kreatif. Malah, apabila berkomunikasi dengan rakan sebaya, kanak-kanak yang
banyak membaca kelihatan lebih cepat bertindak dan tidak malu untuk mengemukakan
sesuatu pendapat di samping mudah mesra dengan suasana persekitaran walaupun
mereka berada dalam kalangan rakan-rakan yang baharu.
Bahan-bahan
penulisan kreatif sastera kanak-kanak ini boleh juga dijadikan sebagai medium
untuk membimbing anak-anak berhubung dengan alam sebenar kerana anak-anak pada
zaman teknologi terkini banyak terasing daripada rakan-rakan sebaya. Dunia yang
penuh dengan teknologi banyak menjadikan kanak-kanak bersikap pasif, terasing,
dan hidup dalam dunia ciptaan mereka sendiri. Oleh itu, bahan penulisan sastera
kanak-kanak ini mampu membawa anak-anak kepada proses komunikasi tradisional
yang akan membawa mereka mengamalkan kaedah perhubungan secara tradisional.
Umumnya,
cerita kanak-kanak banyak memberikan pengajaran. Cerita kanak-kanak pada
mulanya disampaikan secara lisan daripada satu generasi kepada generasi yang
seterusnya dan terdapat cerita kanak-kanak yang telah dibukukan juga. Dalam
dunia teknologi kini, ada juga cerita kanak-kanak yang dijadikan cereka atau
filem oleh pengusaha filem tempatan. Hal ini demikian kerana cereka atau filem
dapat meninggalkan kesan ingatan yang berpanjangan kepada kanak-kanak.
Kebanyakan cerita kanak-kanak mengandungi mesej dan pengajaran yang memberikan
semangat dan dorongan kepada kanak-kanak untuk mengamalkan perlakuan-perlakuan
yang baik. Pgrlakuan-perlakuan tersebut menjadi pendorong kepada mereka untuk
mencapai kemajuan diri tanpa sebarang paksaan. Ironinya, watak-watak protagonis
sentiasa dijadikan contoh dan idola kepada kanak-kanak, manakala watak-watak
antagonis yang sentiasa menentang watak utama menjadi pedoman kepada
kanak-kanak supaya tidak meniru perbuatan yang dilakukan oleh watak antagonis
tersebut dalam kehidupan seharian.
Penulisan
kreatif sastera kanak-kanak ini juga banyak mengetengahkan pengajaran dan moral
yang baik untuk dicontohi oleh kanak-kanak. Hal ini demikian kerana
cerita-cerita tersebut banyak memuatkan kejadian sebenar berasaskan zaman untuk
proses pembelajaran kanak-kanak. Cerita kanak-kanak juga mendedahkan kanak-kanak
tentang kaedah menyelesaikan atau menangani sesuatu masalah dengan sendiri
tanpa bantuan orang dewasa. Usaha untuk mengajar kanak-kanak menerusi penulisan
kreatif sastera kanak-kanak bertujuan memenuhi keperluan dan cita-cita di
samping mendidik mereka supaya bijak membuat pertimbangan bagi mencapai
keseimbangan diri dan pandai menilai sesuatu perkara sama ada baik atau
sebaliknya.
Ulasan
Catat Ulasan