Kaedah Pengajaran Kemahiran Pengajaran Lisan
Penulis: Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Dalam
pengajaran kemahiran lisan, terdapat beberapa kaedah yang boleh
diimplimentasikan antaranya ialah kaedah komunikatif, kaedah audio-lingual,
kaedah terus, kaedah fonetik/linguistik dan kaedah eklektik .
Menurut
Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Nazir (2014), kaedah ini merujuk kepada
pengajaran dan pembelajaran untuk menguasai bahasa pertama secara natural.
Kaedah ini juga bermakna belajar secara terus, iaitu menggunakan terus bahasa
sasaran tanpa terjemahan ke dalam bahasa ibunda. Kemahiran mendengar dan
bertutur adalah diutamakan kerana perkataan yang diajarkan adalah perkara yang
digunakan sehari-hari. Berdasarkan kaedah ini, perkataan konkrit
contohnya, rumah diajarkan dengan menunjukkan objek rumah.
Untuk perkataan abstrak pula, contohnya manis diterangkan
menggunakan perkataan yang sudah diketahui oleh murid-murid. Pengajaran sesuatu
topik baharu pula adalah berdasarkan sesuatu topik lain yang telah diajarkan
tetapi mempunyai kaitan dengan topik baharu tersebut. Sebagai contoh, untuk
mengajar ayat yang terdiri daripada kata nama + kata kerja + kata nama haruslah
berdasarkan ayat yang telah diajarkan sebelumnya.
Contoh ayat:
|
Saya baca
(ayat sebelumnya)
|
Saya baca
buku (ayat baharu)
|
Kaedah ini
mengutamakan kemahiran bahasa khususnya kemahiran mendengar dan bertutur dan
bukannya pengetahuan tentang bahasa. Kelebihan penggunaaan kaedah ini ialah,
kesalahan yang berpunca daripada gangguan bahasa ibunda dapat dikurangkan
kerana murid-murid telah dibiasakan dengan cara berfikir dan bertutur secara
terus dalam bahasa sasaran. Ringkasnya, kaedah terus ini dapat meningkatkan
tahap penguasaan murid terhadap aspek kemahiran bertutur dalam sesuatu bahasa.
Kaedah
Fonetik/linguistik amat relevan diaplikasikan untuk mengajar kemahiran
mendengar dan bertutur (Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Nazir, 2014). Hal ini
demikian kerana, kaedah ini berkait rapat dengan kaedah terus. Kaedah ini juga
dikenali sebagai kaedah lisan atau reform. Pengajaran berlandaskan
kaedah ini dimulakan dengan latihan pendengaran kemudian diikuti dengan latihan
penyebutan. Latihan penyebutan tersebut dimulakan dengan penyebutan bunyi,
perkataan, frasa dan ayat-ayat. Ayat-ayat yang dibina berdasarkan kaedah ini
kemudiannya dikompilasikan menjadi dialog dan cerita. Kaedah ini tidak
menggunakan ejaan biasa tetapi menggunakan simbol-simbol fonetik misalnya
[Əma?] untuk perkataan emak. Nahu atau tatabahasa diajarkan secara induktif,
iaitu contoh-contoh penggunaan tatabahasa itu dikemukakan kepada murid-murid
sebelum peraturan dan rumus-rumus itu diajarkan. Melalui kaedah ini juga
murid-murid akan menulis karangan berdasarkan apa yang didengar atau dibaca.
Menurut
Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Yusof (2014), kaedah ini mengambil ciri-ciri
yang baik daripada kaedah lain dan menggabungkannya. Kaedah yang digabungkan
misalnya kadah nahu dan kaedah terjemahan yang diubah suai mengikut situasi
dalam pengajaran. Kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah aktif kerana gabungan
ciri-ciri yang baik daripada pelbagai kaedah lain yang dimilikinya. Berdasarkan
kaedah eklektik, kemahiran-kemahiran bahasa diajarkan mengikut susunan iaitu
bertutur, menulis, memahami dan membaca. Kaedah ini bersifat fleksibel kerana
guru boleh mengubah kaedah pengajarannya mengikut keperluan murid-murid. Aspek
tatabahasa pula diajarkan mengikut situasi, iaitu sama ada secara deduktif
ataupun induktif. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan meliputi
latihan mendengar dan bertutur, bacaan kuat dan bersoal jawab.
Kaedah Audio-Lingual
Kaedah
ini merupakan gabungan dua kemahiran iaitu kemahiran mendengar (audio) dan
kemahiran bertutur (lingual). Kaedah ini mengutamakan penggunaan bahan bantu
belajar berupa alat-alat audio seperti radio, pita rakaman, compact
disk (audio) dan piring hitam (Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Nazir,
2014). Bahan-bahan yang diperdengarkan kepada murid-murid ialah petikan bunyi
haiwan, bunyi sesuatu suasana misalnya suasana seram, seni kata lagu, nyanyian,
petikan cerita dan sajak. Melalui kaedah ini, murid-murid akan mendengar,
sebagai tamsilan rakaman sajak daripada pita rakaman. Melalui pengalaman
mendengar tersebut, murid-murid akan berlatih menyebut perkataan, frasa dan
ayat yang didengar termasuk nada dan intonasinya secara latih tubi. Murid-murid
seterusnya akan berlatih mendeklamasikan sajak dengan rakan secara berpasangan
atau berkumpulan. Melalui kaedah ini, murid-murid lebih mudah mengingat
maklumat yang didengar. Ingatan murid-murid juga dapat diperkukuh dengan cara
mendengar semula rakaman dan berbincang dengan rakan-rakan. Murid-murid juga
mudah mempelajari bunyi-bunyi linguistik yang berbeza serta nada dan intonasi
bahan yang diperdengarkan. Intihanya, kaedah audio-lingual ini adalah relevan
degan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah
yang menekankan penggunaan kepelbagaian sumber khususnya dari aspek bahan bantu
mengajar dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Kaedah Komunikatif
Menurut
Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Nazir (2014), Kaedah komunikatif terbentuk
berlandaskan teori huraian bahasa fungsian dan teori kecekapan komunikatif,
manakala teori pembelajarannya pula adalah berdasarkan teori interaksi. Kaedah
komunikatif mementingkan proses pemerolehan bahasa kanak-kanak yang melibatkan
kognitif dan interaksi bahasa. Kaedah ini menitikberatkan pengajaran kecekapan
bahasa, iaitu tatabahasa dan kecekapan komunikatif terutamanya kemahiran
mendengar dan bertutur. Ketika murid-murid melalui proses pemerolehan bahasa,
mereka menguasai makna terlebih dahulu sebelum dapat menggambarkan makna
tersebut dalam struktur ayat tertentu. Proses menggambarkan makna dalam
struktur ayat tertentu tersebut menuntut guru-guru melatih murid-murid
menguasai kemahiran mendengar dan bertutur melalui aktiviti bahasa yang
bermakna. Sehubungan itu, aktiviti-aktiviti bahasa yang bermakna dalam kaedah
komunikatif ialah penyelesaian masalah, perbincangan, dialog, sumbang saran dan
wawancara. Deduksinya, kecekapan lisan murid dapat ditingkatkan menerusi kaedah
komunikatif.
Ada x rujukan dalam citation
BalasPadam