Proses Kemahiran Mendengar
Penulis:
Muhammad Al Afzan bin Ali Hussin
Untuk berkomunikasi dengan baik,
seseorang itu perlu mendengar dengan baik juga (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011).
Kadangkala seseorang itu hanya mendengar ayat-ayat yang dituturkan, tetapi
tidak mendengar secara teliti dan kritikal. Sebagai tamsilan, apabila seseorang
individu itu hendak mengemukakan komen atau respons semasa penutur sedang
bercakap, individu itu tidak akan mendengar sepenuhnya perkara yang sedang
diperkatakan oleh penutur tersebut. Jika individu tersebut mendengar dengan
teliti, bermakna beliau menunjukkan kepekaannya terhadap orang lain. Hal ini
dapat berlaku jika seseorang itu mengeksploitasi proses mendengarnya secara
berkesan.
Proses
mendengar bukan sahaja melibatkan alat pendengaran yang dapat dilihat, iaitu
telinga tetapi ia juga menuntut peranan otak. Otak setiap manusia mampu
melaksanakan aktiviti mendengar, berfikir, menilai dan menginterpretasi dalam
satu masa. Untuk membolehkan otak seseorang itu melaksanakan kesemua tugas
tersebut dengan baik, maka otak memerlukan latihan. Otak merupakan alat untuk
memproses maklumat yang didengar oleh pendengar hingga membolehkan pendengar
memahaminya dan memberikan tindak balas terhadap perkara yang diperdengarkan.
Mendengar
merupakan proses yang aktif. Pendengar perlu mempunyai kemahiran untuk
mendiskriminasikan bunyi ujaran yang didengar, mendengar dengan tajam dan
sekali gus memahami maklumat tersebut. Hal ini bermaksud, pendengar tidak harus
menerima sahaja input yang sampai ke otaknya secara pasif. Sebaliknya, dia
harus bijak menepis dan menilai serta menerima input yang benar-benar
penting dan releven. Secara umumnya,
proses mendengar berlaku dalam empat peringkat seperti yang berikut
•
Mendengar deretan bunyi bahasa
•
Memahami bunyi bahasa
•
Menilai bunyi bahasa
•
Bertindak terhadap bunyi bahasa
Peringkat
pertama dalam proses mendengar ialah mendengar deretan bunyi bahasa. Manusia
mula mendengar sejak bayi lagi, iaitu bayi yang mempunyai alat pendengaran yang
sempurna, mempunyai keupayaan mendengar terlebih dahulu berbanding kebolehan
bertutur. Walaupun begitu, pada masa ini otak bayi masih belum berupaya untuk memproses
maklumat yang didengarinya. Hal ini berbeza bagi orang dewasa kerana ia mampu
untuk memberikan respons terhadap perkara yang didengar. Telinga seseorang itu
berupaya untuk mendengar segala bunyi yang terdapat di persekitarannya tanpa
sebarang had. Namun demikian, bukan semua bunyi itu membawa makna. Malah, ada
bunyi yang menggangu seperti bunyi bising kenderaan, muzik yang terlalu kuat
dan jentera pembinaan yang membingitkan. Oleh itu, telinga dan otak seseorang
hanya akan mendengar deretan bunyi bahasa daripada ujaran penutur. Hal ini
kerana, bunyi tersebut membawa makna tertentu dan dapat diproses oleh otak
seseorang individu.
Peringkat kedua pula ialah memahami bunyi bahasa. Penutur
akan mengujarkan deretan bunyi bahasa yang bermakna untuk suatu tujuan,
misalnya untuk bertanya atau memaklumkan sesuatu. Daripada deretan bunyi bahasa
yang didengar itu, penutur akan menghubungkaitkan bunyi tersebut dengan maksud
tertentu. Pendegar yang dapat mendengar dengan baik akan memproses bunyi
tersebut bagi membentuk kata dan seterusnya ayat-ayat yang bermakna. Dalam erti
kata lain, pendengar perlu memahami bunyi-bunyi bahasa itu terlebih dahulu
sebelum dia dapat membina pemahaman terhadap ujaran penutur secara holistik.
Dalam hal ini, otak akan memainkan peranan secara automatik bagi memproses
input yang sampai kepadanya. Setelah proses ini selesai dilaksanakan, seseorang
itu akan dapat menghubungkan bunyi ujaran penutur dengan pemahamannya.
Peringkat yang ketiga ialah menilai bunyi bahasa.
Memahami deretan bunyi bahasa sahaja masih belum memadai dalam proses
mendengar. Hal ini kerana, bukan semua bunyi yang difahami itu bermakna dan
menepati maksud sebenar penuturnya. Justeru, proses mendengar seterusnya
berlaku, iaitu yang melibatkan aktiviti menilai bunyi bahasa yang kita dengar.
Sebagai contoh, intonasi ujaran yang nyaring dan keras boleh membawa makna
bahawa penuturnya sedang marah. Pada peringkat ini, pendengar harus berupaya
untuk menilai dan menguasai makna daripada bahasa yang didengarnya itu. Ia membolehkan
pendengar membezakan bunyi yang bermakna dengan bunyi tidak bermakna dan
kelainan makna antara satu bunyi dengan bunyi yang lain. Proses ini juga turut
melibatkan peranan otak dan ia berlaku tanpa disedari. Hasil daripda proses
ini, pendengar akan lebih memahami dan mengerti maksud ujaran yang dilafazkan.
Peringkat
yang terakhir dalam proses mendengar ialah bertindak terhadap bunyi bahasa.
Proses ini berlaku setelah pendengar dapat memahami dan menanggapi bunyi ujaran
penutur. Justeru, pendengar harus membina konsep pemahaman dan makna yang
menepati maksud penutur. Ertinya, pendengar akan membuat interpretasi terhadap
maksud sebenar penutur dengan cara menyesuaikannya dengan perbendaharaan makna
yang terdapat dalam mindanya. Setelah penyesuaian itu didapati menepati konteks
ujaran itu dilafazkan, maka barulah pendengar akan memberikan respons
terhadapnya. Respons atau tindakan yang dilakukan oleh pendengar mungkin
seperti memberikan jawapan terhadap soalan yang diajukan oleh penutur, membuat
penjelasan, menyatakan maklumat ataupun bertindak melalui perbuatan.
Kesimpulannya,
terdapat empat proses kemahiran mendengar iaitu mendengar deretan bunyi bahasa,
memahami bunyi bahasa, menilai bunyi bahasa dan bertindak terhadap bunyi bahasa.
Ulasan
Catat Ulasan